اخبار ویژه

گزارش: ۱۰ پایگاه نظامی امریکا در افغانستان بسته شدند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۸, ۱۳۹۹)

 رسانه امریکایی امروز (شنبه، ۸ قوس) گزارش داده است که ایالات متحده امریکا ۱۰ پایگاه نظامی اش را در افغانستان بسته کرده است.

 این در حالی است که امریکا میخواهد نیروهای خود در افغانستان تا ماه آینده جنوری به ۲۵۰۰  تن کاهش بدهد.

مایک پامپیو وزیر امور خارجه امریکا روز گذشته در یک مصاحبه با فاکس نیوز از پلان دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، برای کاهش سربازان امریکایی در افغانستان دفاع کرد.

مقام‌های افغان و امریکایی، به شرط افشا نشدن نام‌های ایشان، به واشنگتن پوست تایید کرده است که ۱۰ پایگاه نیروهای خارجی در افغانستان بسته شده اند.

بر بنیاد معلومات  ابتدایی این پایگاه‌ها در ترینکوت اروزگان، بست در هملند، گنبیری در لغمان و لایتنن در پکتیا میباشند.

در کنار این پایگاه‌ها در سال روان در ولایت‌های کندز، ننگرهار، بلخ، کابل، فاریاب و زابل نیز پایگاه‌های نیروهای امریکایی بسته شدند.

بر بنیاد این گزارش در مورد تجهیزات و وسایل نظامی در این پایگاه‌ها معلومات در دست نیست،  اما قبل از این نیروهای امریکایی در افغانستان به نیروهای افغان صدها تانک هاموی تسلیم کردند.

با وجود تخلیه کردن پایگاه‌های نیروهای امریکایی در افغانستان مقام‌های افغان و امریکایی گفته است که در مورد کاهش نیروهای خارجی در افغانستان تاکنون تصمیم قاطع وجود ندارد.

یک مقام‌ به واشنگتن پوست گفته است که در مورد انتقال یا تحویل کردن تجهیزات نظامی به نیروهای افغان بحث‌ها جریان دارد و تاکنون معلوم نیست که چطور تصمیم گرفته خواهد شد.

اما یک مقام‌ دیگر گفته است که با وجود کاهش سربازان امریکایی در افغانستان باز هم این کشور حملات هوایی بر ضد داعش انجام خواهد داد.

یک مقام دیگر امریکایی گفته است که تاکنون بحث‌ها در مورد بسته شدن پایگاه‌های بیشتر و تحویل دادن تجهیزات آن به نیروهای افغان جریان دارد.

 این مقام افزوده است که سه تصمیم کلان با مشوره  ناتو و حکومت افغان صورت خواهند گرفت.

تاکنون روشن نیست  که چند پایگاه نیروهای امریکایی در افغانستان فعال استند.

Trending

خروج از نسخه موبایل