اخبار ویژه

گشایش سه پروژه بزرگ به شمول فایبر نوری میان افغانستان و ترکمنستان 

Published

on

(Last Updated On: جدی ۲۸, ۱۳۹۹)

سه پروژه بزرگ خط آهن، انتقال برق و فایبر نوری میان افغانستان و ترکمنستان گشایش یافت. رییس جمهور غنی می‌گوید که این پروژه‌ها اقتصاد و روابط میان دو کشور را بیشتر تقویت خواهد کرد.

در همین حال شرکت مخابراتی افغان بیسیم به ظرفیت ۲۵۰۰ میگابایت فایبر نوری را از ترکمنستان به افغانستان منتقل کرد که می‌تواند انترنت با سرعت و ارزان را به شهروندان عرضه کند.

داکتر احسان الله بیات، رییس شرکت مخابراتی افغان بیسیم می‌گوید که:” شرکت مخابراتی افغان بیسیم مصمم است تا انترنت با کیفیت و با سرعت بالا را به افغانستان انتقال دهد. ما به ظرفیت ۲۵۰۰ میگابایت انترنت از ترکمنستان به افغانستان انتقال دادیم.”

رییسان جمهوری افغانستان و ترکمنستان در یک نشست که به گونه مجازی برگزار شده بود، سه پروژه خط آهن، انتقال برق و فایبر نوری را گشایش دادند. 

رییس جمهور غنی گفت که حکومت افغانستان تلاش دارد تا افغانستان را به نقطه وصل کشور های منطقه مبدل سازد. به باور رییس جمهور، افغانستان پس از سالها توانسته با کشورهای آسیای میانه وصل شود.

آقای غنی گفت:” ما می‌خواهیم که روابط اقتصادی میان دو کشور بیتشر تقویت شود. ما از کشور ترکمنستان نفت وارد میکنیم و از ترکمنستان نیز توقع داریم که سنگ های مرمر ما را خریداری کند.”

قربان قلی بردی محمدوف، رییس جمهور ترکمنستان نیز در این نشست بر تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد. او گفت که تطبیق چنین پروژه ها به سود هر دو کشور تمام می‌شود.

آقای بردی محمدوف گفت:” تطبیق چنین پروژه ها می‌تواند به سود مردم هر دو کشور تمام شود، این پروژه ها همچنان می‌تواند اقتصادی هر دو کشور را تقویت بخشد.

خط آهن آقینه-اندخوی، که کار آن تازه به پایان رسیده، انتقال ۵۰۰ کیلووات برق از ترکمنستان به افغانستان و فایبر نوری شامل این سه پروژه است. حکومت افغانستان تلاش دارد تا این کشور از طریق زمین با کشورهای جهان وصل شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل