خبرهای تازه

گفتگوی آمریکا با طالبان در حضور زلمی خلیلزاد در قطر ازسر گرفته شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان دیدار و گفتگو کرده و رایزنی‌های آقای خلیلزاد با نماینده‌گان سیاسی طالبان تازه آغاز شده‌ است. به گفته منابع، قرار است دفتر سیاسی طالبان جزییات رایزنی‌های رهبری این گروه روی کاهش خشونت‌ها را با زلمی خلیلزاد شریک سازند. 

 پس از توقف طولانی مذاکرات دوحه، گفتگوها بین آمریکا و طالبان دوباره از سرگرفته شد. از دو روز بدینسو زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به قطر رفته است. آقای خلیلزاد دیداری با ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان نیز داشته و در پی آن، گفت‌گوها میان هیئت آمریکا با نماینده‌گان سیاسی طالبان دوباره آغاز شده است؛ محور گفتگو همانا نتیجه رایزنی‌های رهبری طالبان روی کاهش خشونت‌ها میباشد.

جلال‌الدین شینواری دادستان کل رژیم طالبان میگوید: “قرار بر این است که امروز آقای خلیل زاد با نمایندگان طالبان مجلسی داشته باشند در دفتر سیاسی طالبان در قطر. پیشنهاد قبلی که خلیلزاد کرده بود در باره کاهش خشونت ها، طالبان نیز مشوره کرده اند و غالباَ نتیجه گفتگوهای شان را با خلیلزاد شریک می سازند”.

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند رهبری این گروه روی برقراری آتش بس قطعاً توافق نکرده بل تنها خواستار کاهش خشونت‌ها اند؛ به ویژه در شهرها. اما زلمی خلیلزاد از طالبان خواسته بود که پیش از امضای توافق‌نامه آتش بس کوتاه مدت برقرار کنند.

خلیل صافی مسئول پیشین نهاد پگواش در رابطه به این دور گفتگوها گفت: “قرار است روی میکانیزم کاهش خشونت ها و نظارت از این روند گفتگو کنند و توافق نامه نیز امضا نمایند.”

حکومت افغانستان نیز چشم براه نتایج این مذاکرات میباشد؛ ریاست اجرائیه میگوید کابل با واشنگتن روی کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان، تثبیت پابندی این گروه به کاهش جنگ، امضای توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان و آغاز مذاکرات میان ‌افغان‌ها، دیدگاه مشترک دارند.

Trending

خروج از نسخه موبایل