رویداد های اخیر

گفتگوی خلیلزاد و وزیران کشورهای آسیای میانه در مورد صلح افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با وزیران خارجه کشورهای آسیای میانه در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

آقای خلیلزاد در یک سلسله تویتی گفته است: ” آدام بولر – مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه بین المللی ایالات متحده (DFC) – و من ملاقات‌های خوبی در تاشکند داشتیم. روز را با وزیر خارجه کاملوف و نماینده ویژه ارگاشیف آغاز نمودیم و سپس با وزرای خارجه که متباقی C5+1  را تشکیل می‌دهند (تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری قرقیز) یکجا شدیم.”

فرستاده ویژه امریکا گفته استه که در این دیدارهاف “ما انکشافات اخیر روند صلح، نقش مُهمی را که آسیای میانه ایفا نموده و در پی صلح به آن ادامه خواهد داد را به بحث گرفتیم؛ و اینکه چگونه از صلح همراه با توسعه‌ی اتصال منطقه‌يی، تجارت و انکشاف فایده خواهند برداشت.”

 

آقای خلیلزاد افزوده است: ” شرکت سرمایه گذاری توسعه بین المللی ایالات متحده (DFC) آماده‌ی سرمایه گذاری در آینده‌ی منطقه است.”

 

در همین حال زلمی خلیلزاد گفته است که ایالات متحده همکاری و کمک  C5+1را ستایش می‌کند، “ما نیاز خواهیم داشت که با آغاز مذاکرات بین الافغانی، مشترکاً برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی کار کنیم. کار برای هدف مشترک استقامت اقتصادی، اتصال منطقه‌یی و همبستگی حالا آغاز می‌شود.”

وی تاکید کرده است: “یک افغانستان باثبات و مرفه برای صلح،‌ امنیت و رفاه در آسیای میانه مُهم است؛ یک آسیای میانه‌ی مشتکل از دولت های بااقتدار و مستقل که مشترکاً با افغانستان برای اتصال با آسیای جنوبی کار کنند به نفع منطقه و ایالات متحده است.”

آقای خلیلزاد گفته است: “ما در مورد سرمایه گذاری در هر یک کشور و فرصت های فرامرزی بحث نمودیم. ما همچنان در مورد چگونگی یک صندوق جمعی انکشاف منطقه کاوش نمودیم.”

از سوی هم وزارت خارجه ازبیکستان در تویتی گفته است در نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه با مایک پومپیو در مورد همکاری‌های منطقه ای، امنیت، اقتصاد پایدار، مبارزه با کووید-۱۹، روند صلح افغانستان و مشکلات دریای اورال صحبت شده است.

C5+1 متشکل از پنج کشور آسیای میانه و امریکا است که برای گفتگو و بستر تلاش مشترک برای مقابله با چالش های مشترک این کشورها شکل گرفته است.#

Trending

خروج از نسخه موبایل