Connect with us

رویداد های اخیر

گفتگوی هیات افغانستان با دادستانی دادگاه جرایم بین المللی

منتشر شده

در

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۰)

فاتو بنسودا، دادستان دادگاه جرایم بین المللی با محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد.

یک هیات بلند پایه افغانستان به شمول وزیرخارجه، فضل احمد معنوی وزیرعدلیه، ذبیح‌الله کلیم سرپرست دادستانی کل و شماری از کارشناسان عدلی و قضایی به لاهه رفته اند تا در باره چگونگی رسیدگی به جرایم جنگی در افغانستان با دادستانانان دادگاه جرایم بین المللی جرایم گفتگو کنند.

دادگاه جرایم بین المللی در اعلامیه ای گفته است که در نشستی که میان هیات افغانستان و هیات این دادگاه برگزار شد، روی موضاعات تحقیق جرایم در افغانستان گفتگو صورت گرفته است.

آقای اتمر و خانم بنسودا تعهد کرده اند که در راستای تامین عدالت برای افغانستان مشترکا کار کنند.

خانم بنسودا گفته است: “من شجاعت و مقاومت مردم افغانستان که طی چندین دهه درگیری و خشونت در برابر مشکلات عظیم مقاومت کرده اند، را بسیار تحسین می کنم. آنها بدون تاخیر مستحق عدالت ملموس هستند.”

وی افزوده است: “من مشتاقانه منتظر ادامه مبادلات سازنده خود با دولت افغانستان هستم، كه نمونه آن بحث های امروز بود، زیرا ما در تلاشیم تا از تامین عدالت از طریق تلاشهای مشترک و با تعهد كامل به وظایف و مسوولیت های مستقل زیر پیمان روم، مطمین شویم.”

در همین حال آقای اتمر نیز گفته است:”این یک نشست تاریخی و بسیار سازنده بود. دولت افغانستان از دادستان دادگاه کیفری بین المللی به دلیل میزبانی از هیات عالی رتبه ما برای رسیدگی به تحقیقات و پیگرد قانونی درباره کلیه جنایات بین المللی در افغانستان سپاسگزار است.”

افغانستان در سال ۲۰۰۳ میلادی عضویت دادگاه جرایم بین المللی را به دست آورد. این نهاد می‌تواند در باره ادعا‌های جنایات جنگی که از آن زمان به بعد در این کشور اتفاق افتاده، تحقیق کند.

رویداد های اخیر

ابراز همدردی چندین کشور در پی سیلاب‌های مرگبار در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۳, ۱۴۰۳)

در پی جاری شدن سیلاب‌های مرگبار که جان بیش از ۳۰۰ نفر را در ولایت بغلان گرفت، پاکستان، ایران، قطر و امارات متحده عربی با افغانستان ابراز همدردی کرده اند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت و مردم پاکستان بابت تلفات جانی و خسارات گسترده مالی ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های ناگهانی در چندین ولایت افغانستان از صمیم قلب تسلیت می‌گوید. پاکستان در این شرایط سخت با مردم افغانستان ابراز همبستگی می‌کند.»

وزارت امور خارجه قطر گفت:« دولت قطر همبستگی کامل خود را با افغانستان بابت ویرانی‌های ناشی از سیلاب‌های عظیم در ولایت بغلان در شمال این کشور که منجر به جان باختن و جراحت افراد شد، اعلام می‌کند.»

قطر بر حمایت اش از افغانستان و مردم این کشور تاکید نموده و آمادگی کامل خود را برای همکاری با مقامات ذیربط در افغانستان به منظور فراهم سازی امکانات برای مقابله با بحران‌ها اعلام کرده است.

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی همچنین مراتب تسلیت و همدردی خود را با مردم افغانستان و خانواده های قربانیان ابراز کرده است.

در همین حال، قونسلگری ایران در شهر مزار شریف گفته است: «ایران مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را از تلفات جانی و خسارت‌های مالی ناشی از سیلاب‌های اخیر در مناطق شمالی افغانستان از جمله در ولایات بغلان و تخار ابراز می‌نماید.»

سرمنشی سازمان ملل متحد نیز همبستگی خود را با مردم افغانستان اعلام کرد.

انتونیو گوترش گفت: «سازمان ملل متحد و شرکای آن در افغانستان با مقامات حاکم برای ارزیابی سریع نیازها و ارائه کمک‌های اضطراری هماهنگی می‌کنند.»

Continue Reading

رویداد های اخیر

سفیر جاپان در کابل با معین وزارت زراعت دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۳)

تاکایوشی کورمایا، سفیر جاپان در کابل با مولوی صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری دیدار کرده است.

وزارت زراعت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که در این دیدار پیرامون گسترش همکاری‌های جاپان در بخش زراعت و مالداری بحث و گفتگو شده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشستی اضطراری برای رسیدگی سیلاب‌زدگان بغلان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۲, ۱۴۰۳)

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان نشستی را به هدف رسیدگی عاجل به آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب‌های اخیر در ولایت بغلان با حضور داشت هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان بین‌المللی مهاجرت در کابل برگزار کرده است.

وزارت مهاجرین به نقل از عبدالرحمن رحمانی، رئیس هماهنگی مساعدت‌های این وزارت نوشته است که هدف از نشست کمک عاجل به سیلاب‌زدگان و چگونگی در نظر گرفتن کمک‌های اولیه می‌باشد.

مولوی شمال خان مصلح، رئیس تثبیت و دریافت راه حل‌های دایمی این وزارت نیز تصریح نموده که سیلاب‌ها در کنار خسارات مالی، در ولسوالی‌های تاله و برفک، برکه، گذرگاه نور، بغلان مرکزی، دوشی، دهنه غوری، خوست و فرنگ و پلخمری تا به حال صدها زخمی و ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

به گفته این وزارت، صد‌ها منزل تخریب و مردم در کوه‌ها در فضای باز بسر می‌برند.

با این حال، وزارت مهاجرین افزوده که تاهنوز آمار نهایی نبوده و روند عملیات نجات هنوز هم با همکاری تیم‌های صحی در جریان است.

محمد عمر هاشمی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز از آمادگی این سازمان در ارایه کمک‌های عاجل به آسیب‌دیدگان اطمینان داده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!