Connect with us

رویداد های اخیر

گفتگوی ویژه با ستیفانو پونتیکوروو فرستاده ملکی ناتو در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

گفتگوی ویژه ستیفانو پونتیکوروو نماینده ملکی ناتو در افغانستان با آریانانیوز با میزبانی زمریالی اباسین:

سفیر مالکی ناتو بلند بودن سطح خشونت ها را از سوی طالبان را پذیرفتنی ندانسته و نگرانی های دولت مبنی بر رها نکردن زندانیان باقی مانده طالبان را مشروع می گوید.

متن کامل مصاحبه آقای پونتیکوروو:

زمریالی اباسین: تشکر سفیر صاحب از اینکه به ما فرصتی دادید تا این مصاحبه ی اختصاصی را انجام بدهیم. می‌خواهم از شما و ماموریت شما در افغانستان بشنوم و شما را به ماموریت تان در افغانستان خوش آمد میگویم.

ستیفانو پونتیکوروو: تشکر که مرا در برنامه ی تان دعوت کردید. در واقع اولین بار نیست که در افغانستان هستم. بعد از ترک افغانستان در سال  ۱۹۸۶ حالا بار دیگر فرصت حضور در اینجا را یافتم. من خاطرات بسیار واضحی از زمان خود در اینجا دارم و امیدوارم که خاطرات بیشتری داشته باشم.

اباسین: خیلی ممنون، به عنوان اولین سوال؛ پیشرفت روند صلح افغانستان را تاکنون چگونه می بینید؟ ما در ۲۹ فبروری توافق نامه ای صلح را در دوحه داشتیم که هم اکنون در حال تطبیق است، و هنوز هم برخی از چالش ها در راستای انجام مفاد این توافق نامه وجود دارد. اما شما چه پیشرفت ها و تغییر ها را میبینید؟

پونتیکوروو: دستیابی به صلح پس از چهل سال درگیری در این کشور آسان نیست. اما پیشرفت بزرگی در مورد گفتگوی میان افغان ها انجام شده است. ناتو از تلاشهای سفیر خلیلزاد برای دستیابی دو طرف به میز صلح حمایت کرده است. من فکر می کنم یک حرکت خاص وجود دارد. هر دو طرف درک کرده اند که هیچ راه حل نظامی برای درگیری وجود ندارد. مردم افغانستان خواستار صلح هستند. آنها کسانی که در راه صلح ایستاده اند را فراموش نخواهند کرد و نخواهند بخشید. بنابر این فکر می کنم که در مسیر صلح هستیم.

اباسین: روندی که شما درباره آن صحبت کردید. البته برای هر روند صلح به ویژه روند صلح افغانستان پس از چهار دهه جنگ بسیار خونین و طولانی، رسیدن به بخش های خوش آیند بسیار حساس و بسیار دشوار خواهد بود. چالش ها را در اینجا چگونه می بینید؟ مقابل این روند و به ویژه برای مذاکرات میان افغانی هنوز مشکلاتی وجود دارد. بنابراین شما چالش ها و مشکلات زیر نظر دولت توسط طالبان و احزاب دیگر را چطور می بینید؟

پونتیکوروو: پاسخ من دارای دو بخش است. نکته اول این است که شرایط توافق نامه همه انجام شده است به جز میزان خشونت بسیار بالا. طالبان باید نشان دهند که نه تنها در مورد صلح بلکه در پایین آوردن سطح خشونت و ایجاد شرایط برای رفتن به سمت مذاکرات میان افغانی جدی هستند. حملات به غیرنظامیان افغانستان کاملا غیرقابل قبول است. تلفات غیرقابل قبول است. آنها باید ثابت کنند که به عنوان شرکای صلح خوب و قابل اعتماد خواهند بود. از طرف دولت، من فکر می کنم آنها هر چه که میتوانند انجام دهند را انجام میدهند. مساله زندانیان وجود دارد که نه تنها یک مساله سیاسی بلکه یک مساله حقوقی است. ما از همه طرف ها خواستار انعطاف پذیری هستیم تا به آزادی ۵ هزار زندانی از سوی دولت و یک هزار عدد از طرف طالبان برسیم. ما هرگز نباید فراموش کنیم که این یک توافق دو طرفه است. ما می دانیم که در یک نقطه معین در حالت درنگ هستیم اگرچه میدانیم که آزادی زندانیان به آهستگی ادامه دارد، ما دوست داریم که این مرحله کمی سرعت بگیرد، اما نگرانی هایی از سوی دولت از بهر رهایی زندانیان باقی مانده وجود دارد که نگرانی های مشروع هم است.

اباسین: به دولت چه پیشنهاد می کنید؟ آیا آنها باید روند آزادی زندانیان را تسریع ببخشند؟

سفیر ناتو: من فکر می کنم که ما راه طولانی را آمده ایم. دولت افغانستان علنی کرده و به ما نیز گفته است که برخی از نگرانی ها وجود دارد، آنها به ایالات متحده که واسطه این صلح است نیز گفتند. نگرانی های واقعی وجود دارد ، به همین دلیل ما خواستار انعطاف پذیری از هر دو طرف هستیم. هر دو طرف شامل طالبان نیز هستند. رییس جمهور غنی خودش نیز روشن کرده بود که نگرانی ها وجود دارد. مشکلاتی وجود دارد. مشکلات قانونی وجود دارد. مشکلاتی مربوط قانون اساسی وجود دارد. و اینکه آنها مایل هستند به آزادی ۵۰۰۰ زندانی برسند را زیر سوال نبرده اند. از سوی دیگر اما اگر فقط به یک لیست اتکا کنید به جایی نخواهید رسید. بنابراین برای رسیدن به صلح به انعطاف پذیری نیاز داریم. من فکر می کنم دولت افغانستان تمایل خود را نشان داده است که آنها مایل به آزادی ۵۰۰۰ زندانی هستند. یک نگرانی در مورد هزار زندانی باقی مانده وجود دارد. بنابراین باید به این موضوع پرداخته شود. اینها نگرانی های مشروع هستند. و این نگرانی های مشروع باید مورد توجه قرار گیرد.

اباسین: همزمانی که ما داریم در مورد چالش ها صحبت میکنیم، یکی از مهم ترین نکاتی که برای بیرون رفت از این مشکلات هست مساله نیاز به اجماع هست. شما خود بهتر میدانید. دو نوع اجماع داریم. اولا رسیدن به یک اجماع داخلی از بهر پروسه صلح افغانستان. شاهد مشکلات و تنش های زیادی میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله بودیم. به نظر میرسد که آنها دو دید متفاوت نسبت به پروسه صلح، آزادی زندانیان، و گفتگوهای میان افغانی دارند. به نظر شما این را چگونه میبینید و چطور میتوانیم به این اجماع برسیم؟

پونتیکوروو: تیم باید متحد باشد و برای اتحاد ، شما در سطح رهبری نیاز به وحدت دارید. من فکر می کنم که توافق سیاسی اخیر مسیری طولانی را طی کرده است. اکنون این توافق باید عملی شود. این توافق نامه در مرحله نهایی اجرایی شدن است. اکنون ما انتظار داریم که دولت افغانستان پاسخی به درخواست مردم افغانستان بدهد که همانا صلح است. و برای رسیدن به آن صلح، باید به سر میز مذاکره بروید.

اباسین: علاوه بر اجماع داخلی، ما به اجماع جهانی و منطقه ای نیز نیاز داریم. این مساله را چگونه می بینید، زیرا ما شاهد بسیاری از اختلافات و موضوعات جدید به ویژه بین واشنگتن و روسیه هستیم. اجماع جهانی و منطقه ای را تا کنون چگونه می بینید؟

سفیر ناتو: من می گویم که یک اجماع متفق القول منطقه ای و بین المللی وجود دارد که در آن هدف نهایی صلح در افغانستان توسط همه پشتیبانی می شود. من از ابتکار اتمر وزیر امور خارجه که یک انجمنی را برای شرکای منطقه ای و بین المللی بوجود آورد استقبال می کنم. اجماع در آنجا، بدون استثنا، این است که ما از توافق مسالمت آمیز بین افغان ها و مذاکرات میان افغانی حمایت می کنیم و امیدواریم که هرچه سریعتر به این ها برسیم. در این اجماع از موضع دولت حمایت شد. برای داشتن یک افغانستان پایدار و آرام، باید دستاوردهای ۱۹ سال گذشته جامعه افغانستان محفوظ نگه داشته شود. ما نمی توانیم به این دست آورد ها پشت پا بزنیم زیرا این دستاوردهایی است که جامعه و مردم افغانستان به دست آورده اند و برای ایجاد یک کشور باثبات و صلح آمیز ضرورت است. ما افتخار داریم که بخشی از آن هستیم. ما یک چتر امنیتی داریم که تحت آن نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغانستان روز به روز بهتر می شود و نشان داده است که این درگیری از نظر نظامی قابل پیروزی نیست.

اباسین: به عنوان آخرین سوال؛ تجربه شما از تعامل با جامعه افغانستان، دولت، مقامات و سایر طرف های سیاسی افغانستان چیست؟ شما حساسیت جامعه افغانستان را می دانید. بدون شک مشارکت با هر حزب با در نظرداشت اندازه اختلافات و احزاب سیاسی دشوار است. تجربه خود را چگونه می بینید و تجربیات خود را با دولت و چهره های سیاسی در افغانستان چگونه مشاهده می کنید.

پونتیکوروو: من حدود ۱۴۰ تعامل با مقامات دولتی از رییس جمهور غنی گرفته الی داکتر عبدالله و کلیه شخصیت های اصلی سیاسی در این کشور داشته ام. من با گروه ها، احزاب، زنان ، جوانان و رسانه ها سر و کار داشته ام. فهمیدم که این یک جامعه بسیار پیچیده است. این جامعه ای است که به خوبی می داند چه می خواهد که همانا صلح ، ثبات و حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته است. بنابراین، من فکر می کنم که همه مردم افغانستان می دانند چه می خواهند، می دانند چگونه به آنجا بروند، و آنها بسیار آماده هستند تا وارد مذاکرات میان افغانی شوند. ما امیدواریم که اتحاد پیروز شود، و مطمین هستیم که پیروز خواهد یافت. زیرا اتحاد و تیم در میز مذاکره میتواند نتیجه بخش باشد.

اباسین: با تشکر از شما سفیر ستیفانو پونتیکوروو که زمان این مصاحبه اختصاصی را در اختیار ما گذاشتید و از حوصله‌مندی شما تا کنون تشکر می کنم.

سفیر ناتو: از شما بسیار سپاسگزارم. من واقعا امیدوارم … من اطمینان دارم که همه چیز نتیجه خواهد داد. مردم افغانستان اختلافات را حل می كنند و قادر خواهند بود ابتدا افغانستان صلح آمیز را به مردم افغانستان و سپس منطقه تحویل دهند. تشکر میکنم.

اباسین: امیدوارم و بدیهی است که ما به حمایت جامعه جهانی، ناتو و هر بخشی که در این پروسه دخیل است، نیاز داریم. یک بار دیگر از وقت شما و آنچه شما با مردم ما در افغانستان به اشتراک گذاشتید قدردانی می کنم. بهترین موفقیت ها را در ماموریت های آینده شما آرزو دارم.

پونتیکوروو: به عنوان سخن پایانی، ما نمی خواهیم برای همیشه در اینجا بمانیم، اما ما متعهد هستیم تا زمانی كه لازم باشد در اینجا همکاری كنیم، اینکه تا چه زمانی در افغانستان خواهیم ماند تصمیمی است که دولت افغانستان خواهد گرفت.

اباسین: خیلی متشکرم آقا!

رویداد های اخیر

وزارت انکشاف دهات: از بانک جهانی می‌خواهیم کار ۷ هزار پروژه نیمه‌کاره را تکمیل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید که هفت هزار پروژه نیمه‌‌کاره‌ی بانک جهانی در کشور در معرض تخریب‌شدن قرار دارد. مسوولان این وزارت از بانک جهانی می‌خواهند که کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.

به گفته‌ آنان، در مورد این پروژه‌ها با بانک جهانی گفتگو شده اما تا هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

نورالهادی عادل، سخنگوی وزارت احیا وانکشاف دهات گفته است: «هفت هزار پروژه نیمه‌کاره در حال تخریب است و اگر کار این‌ها شروع نشود، این پروژه‌ها تخریب می‌شود. ما از بانک جهانی می‌خواهیم که هرچه زودتر کار این پروژه‌ها را دوباره آغاز کند.»

در همین حال، اعضای سکتور خصوصی نیز از نهادهای جهانی می‌خواهند که کارهای‌شان‌ را در افغانستان ازسر گیرند.

به گفته مسوولان این سکتور، با آغاز کار این پروژه‌ها برای هزاران تن در کشور زمینه‌ کار فراهم خواهد شد.

میرویس حاجی‌زاده، عضو سکتور خصوصی در این مورد گفته است: «این پروژه‌ها سبب ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم ما می‌شود و همچنان وطن رشد بیشتر می‌کند.»

با این حال، آگاهان اقتصادی گفته‌اند هرگاه کار این پروژه‌ها به زودی آغاز نشود، از بین خواهند رفت و سرمایه‌گذاری‌هایی که روی آن‌ها صورت گرفته است، به هدر خواهد رفت.

هرچند بانک جهانی اخیراً گفته است که کار برخی از پروژه‌هایش را در افغانستان ازسر خواهد گرفت اما هنوز از آغاز کار خبری نیست. همزمان با این، مانند بانک جهانی ده‌ها نهاد خارجی دیگر نیز پروژه‌های شان را نیمه تمام گذاشته‌اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ده نفر از اثر سیلاب‌ها در هلمند جان باخته اند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

مسوولان محلی هلمند می‌گویند که ده نفر از اثر سیلاب‌ها در یک هفته اخیر در این ولایت جان باخته و شش تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته مسوولان، از این میان هفت تن اعضای یک خانواده بودند که شب گذشته (پنجشنبه) در ولسوالی کجکی جان باختند.

شیر محمد وحدت، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید: «اکثر مردم از ساحات آسیب پذیر به ساحات بلند و کوه‌ها بالا شدند که الحمد لله آمار تلفات پایین است. تیم‌های امداد رسان و نیروهای امنیتی برای کمک به مردم محل فرستاده شده اند.»

گفته می‌شود که سیستم مخابراتی هم از اثر جاری شدن سیلاب‌ها در ولسوالی کجکی مختل شده است. سیلاب‌ها هزاران جریب زمین زراعتی را نیز تخریب کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رئیس یوناما با وزیر خارجه هند دیدار و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۳۱, ۱۴۰۳)

روزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان با سوبرامنیم جی شنکر، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو دیدار و در مورد مسایل مربوط به افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

دفتر یوناما در کابل با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتونبایوا در این ملاقات از مساعدت‌های بشردوستانه هند با مردم افغانستان قدردانی نموده و نقش آن کشور را در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان مهم دانسته است.

وزیر خارجه‌ هند نیز در حساب ایکس خود درباره این دیدار نوشته است که دو طرف در مورد وضعیت جاری در افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

جی شنکر افزوده که هند گندم، ادویه ضد آفات زراعتی و لوازم مکتب را برای افغانستان فراهم کرده است.

پیش از این نماینده ویژه هند برای افغانستان در سفرش به کابل گفته بود که دهلی نو می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی‌اش با افغانستان را گسترش بدهد.

در سال های پسین هند یکی از بزرگترین کشورهای کمک کننده به افغانستان بوده اما پس از تحول سیاسی کمک‌های این کشور تنها به مسایل بشری محدود شده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!