جهان

گلوله باری در یک راهپیمایی در پاکستان چندین کشته و زخمی برجا گذاشت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۶, ۱۴۰۰)

مقام‌های امنیتی پاکستان می‌گویند که در نتیجۀ درگیری در نزدیک شهر لاهور، چهار پولیس کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند.

این درگیری دیروز زمانی آغاز شد که فعالان مسلح گروه ممنوع اسلام‌گرای تحریک لبیک پاکستان(TLP) برای حرکت بسوی شهر اسلام آباد، پایتخت پاکستان آماده می‌شدند.

یک سخنگوی پولیس پنجاب می‌گوید که، درگیری در جریان راهپیمایی تحریک لبیک پاکستان در شاهراه شیخپوره در حومۀ شهر لاهور، روزگذشته (چهارشنبه٬ ۵عقرب) زمانی رخ‌داد که فعالان این گروه برای راهپیمایی بسوی اسلام‌آباد پایتخت پاکستان، آماده‌گی می‌گرفتند.

به گفتۀ پولیس، فعالان تحریک لبیک پاکستان که با تفنگچه و ماشیندار از جمله با کلاشینکوف مسلح بودند، تیراندازی را بسوی نیروهای امنیتی آغاز کردند که تظاهرات‌کنندگان را کنترل می‌کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رائو سردار علی‌خان، سرمفتش پولیس پنجاب، دیروز گفت که چهار افسر پولیس کشته و دست کم ۲۶۳ تن دیگر زخمی شدند.

سخنگویان تحریک لبیک پاکستان نیز گفته اند که شماری از فعالان این گروه هم در این درگیری کشته و یا زخمی شده اند، اما ارقام دقیق آن را ارایه نکرده‌اند.

هزاران تن از فعالان گروه ممنوع اسلامگرای تحریک لبیک پاکستان از روز جمعه به این‌سو به دلیل نشر مجموعه‌ای از کاریکاتورهایی پیغمبر اسلام که توسط یک مجله طنز فرانسوی نشر شده، مزدحم‌ترین شاهراه پاکستان را مسدود کرده و خواستار آزادی رهبر این گروه و اخراج سفیر فرانسه از پاکستان شده‌اند.

پس از روزها تنش، از جمله درگیری‌های هفته گذشته که در جریان آن سه افسر پولیس کشته شدند، وزارت داخلۀ پاکستان دستور داده که بر اساس قوانین ضد تروریزم، شبه نظامیان حکومتی در آن منطقه، مستقر شوند.

شیخ رشید احمد٬ وزیر داخلۀ پاکستان به خبرنگاران گفته که شبه نظامیان حکومتی برای ۶۰ روز در آنجا خواهند بود و به آن‌ها صلاحیت رفتن به هر منطقۀ که در پنجاب می‌خواهند، داده شده است.

رشید احمد همچنان به فعالان تحریک لبیک پاکستان هشدار داده که لطفاً عقب نشینی کنند.

این سومین کمپاین اعتراضی این گروه در سراسر پاکستان از سال ۲۰۱۷ میلادی در مورد کاریکاتورهایی است که شماری از مسلمانان آن را عمیقا توهین‌آمیز می‌دانند.

مجله فرانسوی شارلی ابدو، برای نخستین بار این کاریکاتورها را در سال ۲۰۰۶ میلادی نشر کرد و در سال گذشته آن‌ها را به مناسبت آغاز محاکمه در مورد حمله مرگبار سال ۲۰۱۵ تندروان اسلام‌گرا به دفاتر این مجله در پاریس، دوباره این کاریکاتورها را نشر کرد.

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان گفته که حکومت از زور استفاده خواهد کرد تا مانع ورود اسلام‌گرایان به شهر اسلام آباد شود.

او به خبرنگاران گفته که حکومت تا کنون خویشتنداری نشان داده‌، اما چالش با اقتدار حکومت را نمی‌توان بیش از این تحمل کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل