Connect with us

رویداد های اخیر

گنجینه‌ی باختر در ارگ به نمایش گذاشته شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۲, ۱۳۹۹)

مقام‌ها میگویند که امروز (چهارشنبه، ۲۲ دلو) نمایشگاه گنجینه باختر به دستور رییس جمهور غنی در ارگ برگزار شد.

 این گنجینه‌ی افغانستان بخشی از تاریخ مستند این سرزمین را به عنوان نماد از تمدن و فرهنگ کهن به جهانیان نشان می دهد.

گنجینه باختر که شمارش به حدود ۲۱۶۱۸ ( ۲۱ هزار و ۶ صد و ۱۸ )پارچه می رسد از شش گور توسط باستان شناسان افغانستان و باستان شناس معروف روس ویکتور سیریانیدی در طلا تپه ولایت جوزجان کشف شد.

فهیم رحیمی،  رییس موزیم گنجینه باختر در این باره گفت:”این اثر طلا نیست درست است که از طلا ساخته شده اما اثار تاریخی است که ارزش معنوی دارد و ما نمی توانیم به قیمت طلا بفروشیم به صراحت میگم این اثار پشتوانه مالی نیست و هیچ گاه نبود از زمان حفریات شده تحت کنترول بوده.”

این تاج طلا دو هزار سال، در گور یکی از خانم‌های دوره‌ای باختری در دل خاک دفن بود؛ اما پارچه های برگ مانند این تاج هنوز هم تاریخ درخشان و فرهنگی آن زمان را بازگو می کند.

عبدالبصر کامجو، موزیم دار دوره کوشانی های موزیم ملی، در این باره میگوید:” گنجینه باختر از زمان کشف اش یعنی ۴۴ سال پیش تا کنون روزگاری پر خطری را سپری کرده است، و تا کنون اثر این گنجینه که شامل سکه‌ها، گردن‌بندهای تزئین شده با سنگ‌های گرانب‌ها، کمربندها، مدال‌ها و تاج‌ها می‌باشد در ۲۹ موزیم کشورهای اروپایی و آسیایی به نمایش گذاشته شده است.”

پس از دوره حکومت نجیب الله این دومین بار است که گنجینه‌ی باختر در افغانستان به نمایش گذاشته می‌شود اما شماری از چهره‌های سیاسی در کشور می‌گویند باید در مورد چگونگی ثبت این اثرها حکومت وضاحت روشن دهد.

پیش از این رییس مجلس نمایندگان نیز گفته بود که گنجینه باختر یا طلاتپه افغانستان امن نیست و باید به کشورهای معتبر فرستاده شود.   

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امارت اسلامی مصادره ۸۰۰ هکتار از اراضی فلسطین توسط اسراییل را محکوم کرد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام اسراییل مبنی بر مصادره ۸۰۰ هکتار از منطقه الاغوار (دره اردن) در فلسطین را به‌شدت محکوم کرده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای پنجشنبه گفته است که اقدامات اخیر «رژیم صهیونیستی اشغالگر عدم التزام آن رژیم به قوانین بین المللی به‌خصوص قانون بشردوستانه بین المللی می‌باشد و تداوم همچو اقدامات یک‌جانبه و ادامه چشم‌پوشی از حقوق مردم فلسطین منجر به وخامت بیشتر وضعیت خواهد شد.»

در اعلامیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان از بازیگران بین‌المللی به‌خصوص کشورهای مسلمان تاثیرگذار در منطقه توقع دارد تا مسوولیت‌های قانونی، انسانی و اخلاقی خویش را در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین ادا نموده، جلو گسترش شهرک‌های غیر قانونی در سرزمین‌های اشغالی را بگیرند.»

اسراییل ۸۰۰ هکتار از زمین‌های دره اردن در کرانه باختری اشغالی را برای شهرک سازی و ساخت صدها واحد مسکونی مصادره کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!