خبرهای تازه

یافته‌های «میک» بر موجودیت فساد در ادارات حکومتی تأکید دارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یافته‌های کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه در برابر فساد اداری (میک) از پابرجایی خویش‌خوری‌ها و روابط در استخدام‌های اداره‌های دولتی خبر می‌دهد.

بربنیاد یافته‌های این نهاد، پالیسی‌ها و ظرفیت‌های پائین در برخی وزارت‌ها فسادزا بوده است.

مسئولان در این نهاد می‌گویند که در روند بررسی نهادهای حکومتی با ممانعت مقام‌های حکومتی روبه‌رو می‌شوند و هم در روند اجرایی سازی سفارش‌های ضد فساد.

به گفته این کمیته، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ سفارش برای مبارزه با فساد داده شده اما تاکنون ۳۰۰ سفارش آن عملی نشده است.

میوند روحانی، رئیس دبیرخانه این کمیته، میگوید: “تحقیقات ما نشان میدهد که در این اداره‌ها امکان فساد وجود دارد، مثلاٌ روند تدارکاتی را شما می‌بینید از نگاه پالیسی درست نیست و یا هم اشخاصی که در رأس قرار دارند ظرفیت ندارند.”

پیش‌تر وزارت خارجه امریکا هم اعلام کرد که ۱۶۰ میلیون دالر از کمک‌های اش را به دلیل فساد و سوء مدیریت مالی حکومت وحدت ملی، پس می‌گیرد.

وزارت خارجه امریکا همچنان کمیته نظارت و ارزیابی دولت افغانستان یعنی «میک» را غیرمستقل خوانده و گفته است که این نهاد ناتوان است و بودجه اش متوقف خواهد شد.

آقای روحانی، می‌افزاید: “بین حکومت افغانستان و حکومت امریکا یک جنجال وجود دارد در ارتباط با صلح در ارتباط به مذاکرات با طالبان، به نظر من همین صحبت‌ها یک جنبه اش آن مشکلات هم است.”

با این حال، مسئولان در این نهاد می‌پذیرند که موانع زیادی سد راه قضایای بررسی فساد در اداره‌های حکومتی وجود دارد و بسیاری سفارش‌ها برای برچیدن فساد راه به جایی نمی‌کشد.

در همین حال، دادستانی کل هم می‌گوید که هرچند صدها پرونده خورد و بزرگ فساد نهایی شده اما تنها این اقدام برای مبارزه در برابر فساد بسنده نبوده است.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل، میگوید: “این اجراات هم بسنده و کافی نیست دولت افغانستان و نهادهای که در این راستا مکلفیت دارند همیشه تلاش دارند تا ما بیشتر از این در برابر مبارزه با فساد ما داخل اقدام شویم.”

رئیس‌جمهور غنی، در آغاز کار اش پنج سال پیش، جهاد در برابر فساد را اعلام کرد و آن را اولویت خود خواند اما از کابل تا واشنگتن انتقاد می‌شود که فساد و سوء مدیریت مالی هنوزهم در حکومت افغانستان در سطح بالا وجود دارد.

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل