رویداد های اخیر

یافته‌های یک نهاد: خبرنگاران زن با محدودیت‌هایی مواجه اند

Published

on

(Last Updated On: قوس ۶, ۱۴۰۲)

یافته‌های نظرسنجی «نهاد زنان خبرنگار» نشان می‌دهد که خبرنگاران زن در کشور با عدم دسترسی به اطلاعات مواجه اند.

در این نظر سنجی آمده است که خبرنگاران زن با عدم مصونیت وظیفوی، کمبود امکانات مالی و برخی محدودیت‌های دیگر روبه‌رو اند.

مینه حبیب، مسوول نهاد زنان خبرنگار، در این مورد گفته است: «در قسمت مشکلات موجود ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان به این باوراند که بیکاری و خانه‌نشینی زنان خبرنگار بزرگترین مشکل در برابر خبرنگاران زن است.»

خانم حبیب تصریح کرد: «پنج درصد شرکت‌کنندگان از فقر خبرنگاران زن صحبت می‌کنند. ده درصد از شرکت‌کنندگان نبود دسترسی به اطلاعات را مشکل بزرگ فراه راه خبرنگاران زن می‌دانند. هفت درصد از کارکنان رسانه‌ای زن نداشتن امنیت شغلی و روانی را در رسانه‌ها بزرگترین مشکل خبرنگاران زن خوانده‌اند.»

در همین حال، شماری از خبرنگاران زن نیز از عدم دسترسی به اطلاعات و همچنان نبود مصونیت کاری شکایت دارند و از حکومت خواسته‌اند که موانع دسترسی به اطلاعات را بردارد.

یکی از خبرنگاران زن گفت: «من امیدوارهستم که حکومت ساحه‌ای برای بانوان بسازد که حداقل کارهای را برای بانوان انجام دهد که آنها بتوانند در سطح خود شان رشد کنند و فعالیت کنند. زمینه‌های فراهم شود که از طرف بانوان برای بانوان باشد.»

خبرنگار دیگر نیز تأکید کرد: «در حال حاضر با محدودیت‌های که ما روبه‌رو هستیم، یکی ندادن اطلاعات است چون وقتی ما گزارشات را آماده می‌سازیم، اطلاعات به زودترین فرصت به دسترس ما قرار نمی‌گیرد. موضوع بعدی اجازه ندادن خبرنگاران زن در بعضی از کنفرانس‌ها است.»

با این حال، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که آنان متعهد به حمایت از زنان خبرنگار هستند و تلاش دارند تا تسهیلات را برای آنان فراهم کنند.

ذبیح‌الله مجاهد گفته است: «در این راستا ما تلاش نهایی می‌کنیم که سهولت‌ها ایجاد شود ولی خواهران ما که در راستای رسانه‌ای کار می‌کنند، آنها شرایط جامعه و شرایط نظام را مدنظر بگیرند. ان‌شاءالله ما کوشش می‌کنیم که دسترسی آنها به معلومات زیاد شود.»

آقای مجاهد افزود: «در عموم خبرنگاران زن در رسانه‌های مختلف کار می‌کنند، فعال هستند. وقت باید بدهیم که آهسته آهسته وضعیت نورمال شود.»

این در حالی است که نه تنها خبرنگاران زن بلکه بسیاری از خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات شکایت دارند و از حکومت می‌خواهند که اطلاعات را به موقع در دسترس آنان قرار دهد.

Trending

خروج از نسخه موبایل