خبرهای تازه

یوناما از افزایش تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل، از افزایش تلفات غیرنظامیان در حمله‌های هوایی در افغانستان، انتقاد می‌کند.

دفتر این نهاد در کابل، از طرف‌های درگیرجنگ می خواهد که درجریان نبردها به زنده‌گی غیرنظامیان توجه جدی کنند.

درهمین حال،  انتونیو گوتریش،  دبیر کل سازمان ملل می‌گوید، درسال گذشته میلادی ۲۲۶۰۰  غیر نظامی در شش کشور جنگ زده به شمول افغانستان کشته و یا هم زخمی شده اند.

آقای گوتریش برای کاهش تلفات غیرنظامیان، این موارد را پیشنهاد می‌کند: “اول انکشاف چهار چوب راهبرد ملی که بتواند صلاحیت‌ها و مسوولیت‌های واضح را برای جلو گیری و حفاظت از کشتار غیر نظامیان در درگیری‌ها بیان کند. دوم، ایجاد فرصت‌ها برای سازمان‌های کمک رسان تا بتواند در مواقع مهم با گروه‌ها جهت رساندن کمک برای غیر نظامیان مذاکره کنند.”

با این حال، دفترنماینده‌گی سازمان ملل در کابل، به آخرین مورد به روزهای ۲۰ و ۲۲ ماه می سال روان میلادی اشاره کرده، می‌گوید که درنتیجیه چند حمله هوایی در ولایت‌های هلمند و کنر ۱۴ غیرنظامی به شمول ۵ زن و ۷ کودک جان باخته‌اند.

یوسف غفورزی، مشاورنماینده دایمی افغانستان درسازمان ملل متحد میگوید: “تداوم حمله‌های طالبان در حالی است که مردم افغانستان و جامعه جهانی یک بار دیگر برای انها فرصت ترک حمله های دهشت افگنی را برای پیوستن به صلح دادند و ما از شورای سازمان ملل می خواهیم در برابر حمله های هراس افگنانه طالبان اقدام کند”.

هرچند در باره چگونه‌گی عملیات هوایی نظامیان افغان و خارجی بخاطر وارد کردن تلفات به غیرنظامیان انتقاد شده است؛ اما نهادهای امنیتی می‌گویند که طالبان از غیرنظامیان همچون سپر انسانی کار می‌گیرند.

  نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله اظهار میدارد: “ما خیلی دقت می‌کنیم که در حمله‌های هوایی به غیرنظامیان آسیب نرسد؛ اما دشمن همواره از غیرنظامیان به عنوان سپر جنگی استفاده می‌کند.”

این همه درحالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل در سال روان میلادی، با نشر گزارشی در مورد تلفات غیرنظامیان نوشته بود که در‌ چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ در افغانستان ۵۸۱ تن کشته شده و ۱۱۹۲ تن دیگر زخم برداشته اند. یوناما ۳۹ درصد تلفات غیرنظامیان را به گروه طالبان، ۱۲ درصد تلفات غیر نظامیان را به گروه داعش، ۱۷ درصد را به نیروهای ملی امنیتی افغانستان و ۱۳ درصد را به نیروهای بین‌المللی،مستقر در کشور نسبت داده بود.

گزارشگر، شاهپور فرهمند

Trending

خروج از نسخه موبایل