اخبار ساحوی

یوناما «تلفات ملکی» در حملات هوایی نیروهای خارجی در قندز را تایید میکند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در خبرنامه ای تایید میکند که در نتیجه حملات هوایی جمعه شب نیروهای خارجی که برای حمایت از نیروهای افغان در ولایت قندز صورت گرفت، ۱۳ فرد ملکی کشته شدند.

یوناما در این خبرنامه که یافته های ابتدایی اش را شریک کرده، میگوید که از میان قربانیان ده تن آن کودکانی بودند که در نتیجه‌ی جنگ ها از نقاط دیگر کشور بی جا شده بودند.

بر اساس این خبرنامه، بررسی ها برای تثبیت هویت تمام قربانیان این رویداد ادامه دارد.

این حملات هوایی در منطقه تیلوکه در نزدیکی شهر قندز، به منظور حمایت از نیروهای افغان برای سرکوب جنگجوبان طالبان صورت گرفته بود.

در همین حال یوناما از نهادهای مربوط میخواهد که آنها نیز در این زمینه بررسی های خویش را انجام دهند برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی اقدام کنند.

همچنان یوناما از این نهادها خواسته است که نتیجه یافته های شان را با همه شریک سازند و به قربانیان این رویداد جبران خساره کنند.

این در حالی است که یوناما در گزارش سالانه حفاظت از افراد ملکی سال ۲۰۱۸، که در ماه فبروری ۲۰۱۹ منتشر شد، گزارش داده است که در سال ۲۰۱۸ در مقایسه به سال ۲۰۱۷ در تلفات افراد ملکی از اثر عملیات هوایی و عملیات جستجو، افزایش شدید بعمل آمده است.

بر اساس این گزارش عملیات های هوایی توسط نیروهای نظامی بین المللی و همچنین عملیات های جستجو که توسط نیروهای امنیتی ملی افغان و گروه های مسلح طرفدار حکومت انجام شده است، ۲۴ درصد افزایش در تلفات افراد ملکی توسط نیروهای طرفدار حکومت بعمل آمده است.

در خبرنامه آمده است: “یوناما تمام طرفهای درگیر را به حمایت از تعهدات شان بر اساس حقوق بین المللی بشردوستانه جهت محافظت از افراد ملکی، از جمله تعهد آنها به انجام همه اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از کشته یا زخمی شدن افراد ملکی، فرا میخواند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل