خبرهای تازه

یوناما: زمان از میان برداشتن فاصله‌ی جنسیتی در افغانستان فرا رسیده است

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

تادامیچی یاماموتو، فرستاده‌ی ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان و رییس یونما در افغانستان میگوید که زمان از میان برداشتن فاصله جنسیتی در افغانستان فرا رسیده است.

یوناما در اعلامیه ای گفته است که از میان برداشتن فاصله جنسیتی برخی از مشکلات جدی در افغانستان را حل خواهد کرد. به گفته آقای یاماموتو زنان افغان تنها به دلیل آنکه زن هستند در سراسر افغانستان نسبت به مردان از ارجعیت کمتر برخوردار اند.

آقای یاماموتو گفته است: “ما شاهد پیشرفت چشمگیری در عرصه حقوق زنان در افغانستان، از جمله قوانین رسمی و برنامه های ملی، بوده ایم. ما شاهد مشکلات اجتماعی و سیاسی، مستقیم و غیرمستقیم نیز هستیم. این وضعیت برای زنان افغان باید تغییر یابد.”

با این حال وی می گوید كه زنان و دختران افغان هنوز هم از یک سلسله حقوق اجتماعی محروم اند. آنها از رفتن به مکاتب ممانعت می شوند، به انجام كارهای شاقه وادار میشوند، به تمسخر گرفته میشوند، حتی از روی لباس و چهره مورد قضاوت و سرزنش قرار می گیرند و با آزار و اذیت روبرو می شوند.

وی می‌افزاید: “اینها موانعی برای حل بسیاری از چالش ها و تهدیداتی است که ملت افغانستان با آن دست و پنجه نرم میکند.”

یاماموتو همچنین می‌گوید که فقدان تعادل جنسیتی در دانشگاه ها و عرصه تجارت در افغانستان، نیز به حل و فصل بنیادی نیاز دارد.

در ادامه اعلامیه آمده است: “افغانستان نیاز دارد تا فرصتی حضور کامل نمایندگان زن در تصمیم گیری های سیاسی را مهیا سازد. آنچه در مراحل بعدی نیاز است، توجه به نمایندگی زنان افغانستان و مشارکت موثر آنان در مذاکرات صلح میباشد.”

پس از موافقتنامه اخیر آمریکا و طالبان برای آوردن صلح در افغانستان، یاماموتو تاکید می کند که زنان نباید در نمایندگی زنان در مذاکرات میان افغانی صلح افغانستان به حاشیه کشانده شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: “هویداست که زنان افغان باید بخشی جدایی ناپذیر هرگونه مذاکره رسمی صلح باشند. همانطور که بارها در سایر موارد در سراسر جهان ثابت شده است که مشارکت کامل و پرمفهوم زنان در مذاکرات صلح، باعث پایداری صلح و ثبات می شود.”

یاماموتو در رابطه به نقش سازمان ملل می‌گوید که این سازمان همچنان مشاوره و پشتیبانی فنی برای زنان افغان جهت مشارکت موثر در مذاکرات صلح را ادامه می دهد. وی گفته است: “صدای زنان در روند آوردن صلح امر حیاتی است.”

در پایان این اعلامیه آمده است که “زمان آن رسیده است تا فاصله ی جنسیتی در افغانستان، نه تنها در روند مذاکرات صلح، بل در توافقات پس از صلح، باید زنان با صدای رسا و در تمام عرصه های اجتماعی، اقتصادی و مدنی، برداشته شود.”

Trending

خروج از نسخه موبایل