Connect with us

صحت

یونیسف: صدها هزار کودک افغانستان را خطر مرگ تهدید می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۹, ۱۴۰۱)

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان به دلیل ناامنی غذایی با خطر مرگ روبه‌رو اند.

سام مورت، مسوول بخش ارتباطات یونیسف درافغانستان در توییتر نگاشته است: «هشتصدو هفتاد و پنج‌هزار کودک در افغانستان با خطر مرگ رو‌به‌رو اند. اداره یونیسف در افغانستان به حمایت عاجل جامعه جهانی نیاز دارد تا از سوء تغذیۀ حاد در میان کودکان جلوگیری شود و آنعده از پسران و دختران تداوی شوند که از سوء تغذیه رنج می‌برند.»

در همین حال، مسوولان شفاخانه صحت طفل اندرگاندی نیز گفته‌اند تعداد اطفال مبتلا به سوء تغذیه افزایش یافته است.

محمد حسیب رحیمزی، رییس صحت طفل اندراگاندی گفته است دلیل افزایش مراجعین این شفاخانه بهبود وضعیت امنیتی است چون حالا همه آزادانه به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند.

برخی ازآگاهان وضعیت کودکان در افغانستان را در شرایط کنونی نگران کننده می‌دانند و می‌گویند عواملی همچو فقر، بیکاری، آفات طبیعی و خشکسالی شدید، صدها هزار کودک در افغانستان را در شرایط بسیار رقت‌بار قرار داده است.

مریم معروف آروین، مسوول موسسه تحکیم رفاه زنان و کودکان می‌گوید: «این وضعیت برای ما نگران کننده است و عواملی همچون زلزله و آفات طبیعی و خشکسالی نیز شرایط را برای کودکان کار، سخت و سخت‌تر کرده است.»

پیش از این، موسسه حمایت از کوکان سازمان ملل گفته بود که تقریباً ده میلیون کودک در افغانستان به دلیل نرسیدن غذای کافی در وضعیت بد زنده‌گی می‌کنند.

این در حالی است که امارت اسلامی نیز بارها از سازمان‎های بین‌المللی خواسته است با کمک‌های بشری برخورد سیاسی نکنند و مردم افغانستان را تا رفع مشکلات اقتصادی این کشور کمک کنند.

صحت

کمپاین فرعی واکسین پولیو آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: حوت ۷, ۱۴۰۲)

وزارت صحت عامه به‌همکاری نهادهای بین المللی دومین دور کمپاین فرعی تطبیق واکسین پولیو در سال ۲۰۲۴ را امروز (دوشنبه) آغاز کرد.

این دور کمپاین واکسین فلج اطفال در مناطق مختلف کشور از ۲۶ تا ۲۹ فبروری ۲۰۲۴ تطبیق می‌شود. هدف این کمپاین واکسین کردن بیش از ۷.۶ میلیون کودک زیر سن پنج سال در برابر ویروس پولیو می‌باشد.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه در این باره گفته است: «ما متعهد استیم که به‌همکاری شرکای کاری خود مرض پولیو را در افغانستان محو نماییم. ما شب و روز تلاش می‌نماییم و کمپاین‌های واکسین پولیو و خدمات تتمیمی صحی را ادامه می‌دهیم تا به هدف که همانا محو کامل مرض پولیو در سراسر کشور می باشد، برسیم.»

او اضافه کرده است: «حمایت همه افغانان، به‌خصوص محاسن سفیدان، بزرگان منطقه و علمای دین در فعالیت‌های محو مرض پولیو مهم است. نیاز است تا آنان در مبارزه علیه مرض پولیو اشتراک کنند و صحتمندی اطفال خود را حفظ نمایند.»

پولیو یک مرض ویروسی است که قابل تداوی نمی‌باشد و تنها توسط واکسین وقایه و محو می‌شود.

Continue Reading

صحت

از آغاز زمستان تاکنون بیش از ۲۸۶ هزار تن در کشور به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۵, ۱۴۰۲)

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی می‌گوید که از آغاز زمستان در ۳۴ ولایت افغانستان، بیش از ۲۸۶ هزار تن به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند که از میان آن‌ها ۶۶۸ تن جان باخته‌اند.

براساس آمار این سازمان، بیش از ۶۳ درصد از مریضان را کودکان زیر پنج سال و نزدیک به ۵۰ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

در بخشی از گزارش آمده است: «از آغاز فصل سرما، شمار بیماران مبتلا با مشکلات تنفسی در افغانستان افزایش یافته است. از اول جنوری سال ۲۰۲۴، در ۳۴ ولایت افغانستان بیش از ۲۸۶ هزار تن به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند و از میان آن‌ها در مجموع ۶۶۸ تن جان باخته‌اند.»

همزمان با این، وزارت صحت عامه گفته که اخیراً گراف مریضان با بیماری تنفسی افزایش یافته و نزد این وزارت در سال ۲۰۲۳، بیش از ۹.۲ میلیون تن با مشکلات تنفسی به ثبت رسیده است.

به گفته مسوولان وزارت صحت عامه، بیش‌تر مریضان را کودکان و بزرگ‌سالان شامل می‌شوند.

در همین حال، برخی از داکتران افزایش بیماری‌های تنفسی را در کشور آلودگی بیش از حد هوا می‌دانند و می‌گویند که مریضان  مبتلا به عفونت حاد تنفسی، در کنار گرفتن دواهای لازم باید تغذیه درست شوند.

این درحالی است که همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش آلودگی هوا، آمار مبتلایان به امراض تنفسی در کشورافزایش می‌یابد و بیش‌تر کودکان در معرض خطر این بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

Continue Reading

صحت

دیدار سرپرست وزارت صحت عامه با نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل

Published

on

(Last Updated On: دلو ۲۵, ۱۴۰۲)

داکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۴دلو) با نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد دیدار کرد.

ریاست نشرات وزارت صحت عامه با ارسال خبرنامه‌ای نگاشته است که در این دیدار دو طرف در باره همکاری مشترک این نهاد با وزارت صحت عامه در راستای تقویت مراکز صحی به خصوص ترمیم ساختمان‌های این مراکز، تقویت تیم‌های صحی سیار، هماهنگی بیشتر، حمایت تخنیکی بخش‌های صحی و دیگر موارد بحث و تبادل نظر کردند.

سپس سرپرست وزارت صحت عامه بهبود عرضه خدمات صحی و افزایش دسترسی مردم به خدمات صحی را یکی از اولویت‌های این وزارت دانسته گفت: «ما نهایت سعی خواهیم کرد تا در همکاری شرکای صحی کیفیت خدمات صحی را بهبود بخشیم.»

هم‌چنان نماینده سازمان صندوق جمعیت سازمان ملل، بر ادامه همکاری هایش در بخش صحت تاکید کرده و گفت که ما با در نظر داشت امکانات، وزارت صحت عامه را همکاری خواهیم کرد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!