رویداد های اخیر

یک مقام ملل متحد: موضوع حقوق زنان افغان برای جامعه جهانی یک امتحان است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۸, ۱۴۰۲)

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن بار دیگر خواستار لغو محدودیت‌ها بر زنان شده است.

روزا اتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، هشدار داده است که سرمایه‌گذاری نکردن در مورد زنان، سبب ایجاد مانع برای صلح و رفاه می‌‌شود.

او افزوده است: «در حالی که امسال روز جهانی زن را گرامی می‌داریم، موضوع جهانی “در مورد زنان سرمایه گذاری کنید” باید لحظه‌‌ای باشد که تلاش‌های خود را برای دستیابی به پیشرفت‌های بیشتر مضاعف سازیم. جای تاسف است که دقیقاً برعکس آن را در افغانستان می‌‌بینیم: یک سرمایه ‌برداری فاجعه ‌بار و عمدی که صدمه‌های شدیدی بر زنان و دختران وارد می‌کند، و تنها باعث ایجاد مانع برای صلح و رفاه می‌شود.»

در همین حال، الیسون داویدیان، نماینده‌ اداره‌ زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که موضوع حقوق زنان افغان، یک امتحان برای جامعه جهانی می‌باشد.

وی افزوده است: «وضعیت زنان و دختران افغان باید در محراق نگرانی‌ها و اقدام‌های بین المللی قرار گیرد. مبارزه برای حقوق زنان در افغانستان یک مبارزه جهانی و مبارزه برای حقوق زنان در همه جا است. کاری که ما برای زنان و دختران افغان انجام می‌دهیم – یا نمی‌توانیم انجام دهیم – امتحان نهایی از این است که ما به‌حیث جامعه جهانی چه وظیفه داریم و از چه چیز دفاع می‌کنیم.»

در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی در حکومت پیشین با نشر پیامی درشبکه اجتماعی ایکس، روز جهانی زنان را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده اند که زنان افغان بتوانند به حقوق اساسی شان دست پیدا کنند.

سفارت امریکا برای افغانستان نیز در صفحه ایکس خود نوشته است: «ما در همبستگی با زنان و دختران افغان و حق آنان برای تحصیل با کیفیت، اشتغال اقتصادی و دیگر آزادی‌های اساسی بشری ایستاده ایم.»

روز جهانی زن یادآور دست‌آورد هایی است که زنان طی ادوار گذشته برای رسیدن به جایگاه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه تلاش کرده اند. امارت اسلامی پیش از این بارها ادعاها مبنی بر نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان را نادرست دانسته و تاکید کرده بود که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، حقوق زنان بیشتر از هر زمان دیگری تامین شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل