خبرهای تازه

دانش: کمیسیون‌های انتخاباتی در حق مردم جفا کرده اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

 کمیسیون‌های انتخاباتی در حق مردم افغانستان جفا کرده و روند دیموکراسی را به ابزار شخصی مبدل کرده اند.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می گوید که سه ماه از برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان می گذرد اما تا اکنون نتایج ابتدایی آن به طور کامل اعلام نشده بلکه در سایه اتهامات تقلب، تخطی و فساد، اعتبار دولت و مردم افغانستان نیز زیر سوال رفته است.

از سوی هم، معاون دوم ریاست جمهوری، حکومت را مکلف بر آوردن اصلاحات در این کمیسیون‌ها دانسته و تاکید می‌ورزد که اگر همین وضعیت ادامه یابد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بدتر از انتخابات پارلمانی خواهد بود.

با این حال از زمان برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان حدود سه ماه می گذرد، قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نمایندگان بتاریخ ۱۹عقرب و نتایج نهایی آن بتاریخ ۲۹ قوس اعلام شود، اما تا اکنون نتایج ابتدایی به طور کامل از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده است.

کمیسیون مستقل انتخابات در مورد این انتقاد چنین پاسخ میدهد: “ما با یک مدیریت خوبتر و بهتر وارد انتخابات ریاست جمهوری می‌شویم، چالش ها بود و امیدواریم شرکای انتخاباتی ما را حمایت کنند.”

همچنان کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می‌گوید با آنکه نتایج ابتدایی به طور کامل از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده، رسیدگی به شکایت های ۱۰ ولایت نهایی و برای تطبیق به کمیسیون انتخابات فرستاده شده است.

علی رضا روحانی، دبیر کمیسیون شکایات انتخاباتی بیان می‌دارد:”شکایت‌های ۱۰ ولایت برای تطبیق به کمیسیون انتخابات فرستاده شده و  ۱۰ ولایت دیگر هم آماده ارسال در اخیر همین هفته است.”

این گفته های معاون دوم ریاست جمهوری در حالی صورت می‌گیرد که اخیراٌ شماری از نهاد های ناظر و جریان های سیاسی نیز کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی را انتقاد کرده و خواستار به محاکمه کشانیدن کمیشنران این کمیسیون‌ها شده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل