اخبار ویژه

۲۳۰ نهنگ دریک ساحل استرالیا به گل نشسته‌اند

Published

on

(Last Updated On: سنبله ۳۱, ۱۴۰۱)

ده‌ها نهنگ درغرب ساحل جزیره تاسمانی استرالیا گیرمانده‌اند و به گل نشسته‌اند. دانشمندان به دنبال دلیل این پدیده عجیب هستند. گفته شده شاید نیمی ازاین حیوانات بزرگ دریایی هنوز زنده باشند.

امدادگران می‌خواهند به این حیوانات کمک کنند. این رویداد خاطرات حادثه مشابهی در دو سال پیش را زنده کرده است.

دقیقا دو سال پس از بزرگترین به گل نشستن گروهی نهنگ‌ها در استرالیا در همین خلیج کوچک ناهموار در ساحل ریگی، بار دیگر شمار زیادی از نهنگ‌ها به گل نشستند. وزارت محیط زیست ایالت تاسمانی اعلام کرده است که «یک گروه شامل حدودا ۲۳۰ نهنگ در نزدیکی لنگرگاه مکوایر گیرکرده اند.» این اداره گفته است که احتمالاً نیمی از این حیوانات هنوز زنده اند. امدادگران برای کمک به این نهنگ‌ها رفته‌اند.

کارشناسان در جستجوی توضیحی برای این پدیده گیچ کننده اند. چرا که در اواخر ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ نیز دراین منطقه صدها نهنگ گیر مانده بودند. در مجموع در آن زمان حدود ۴۷۰ نهنگ در این خلیج کوچک گیر کرده بودند. این بزرگترین گیرماندن گروهی نهنگ‌ها در تاریخ این قاره بوده است. طی یک عملیات نجات پرهزینه و دشوار ۱۱۱ نهنگ نجات یافتند.

به روز دوشنبه در جزیره یی در شمال تاسمانی ۱۴ نهنگ مرده کشف شد. زیست شناسان و دامپزشکان دریایی قرار است چگونگی مرگ‌شان را بررسی کنند.

اینکه چه نوعی از نهنگ ها در این رویداد دسته جمعی دخیل اند، تاکنون مشخص نیست. اما کارشناسان بر این باورند که مانند دو سال پیش اینها می‌توانند نهنگ‌های خلبان یا باله کوتاه باشند.

روزنامه استرالیا یی گاردین به نقل از کارن اشتوکین، کارشناس انقراض نهنگ‌ها و دلفین‌ها در دانشگاه مسی در نیوزیلند اشاره کرده است «تا زمانی که ما نوعیت آنها را بدانیم، تشخیص آن دشوار است که چه چیزی می تواند باعث این گیر ماندن شده باشد. اما چون این رویداد در تاسمانی رخ داده است برای من این تعجب برانگیز نیست که آنها نهنگ‌های خلبان باشند.»

از جمله می تواند تغییر درجه حرارت آب یکی از دلایل باشد که از طریق پدیده‌های آب وهوایی (پدیده های اقیانوسی و جوی) موسوم با لانینا و ال نینو رخ می دهد. بعداً حیوانات اغلباً بیشتر از حد معمول به ساحل نزدیک می‌شوند. این محقق گفته است نهنگ‌های خلبان حیوانات بسیار اجتماعی‌اند «و اگر یکی ضعیف شود یا خیلی به ساحل نزدیک شود، صدها نهنگ دیگر ممکن او را تعقیب کنند.»

خبرگزاری (AAP) به نقل از اولاف ماینکه، زیست شناس دریایی از دانشگاه گریفیث در کوئینزلند گفته است نهنگ‌ها بیشتر از أنواع دیگر حیوانات بزرگ دریایی درگل گیر مانده‌اند چرا که شمار زیادی مهاجرت می‌کنند. او افزوده است وقتی یک نهنگ در گل گیر می‌ماند، اغلباً دیگران نیز او را تعقیب می‌کنند. «آنها این کار را از روی حماقت نه، بلکه به دلیل وابستگی عاطفی شان با دیگر حیوانات انجام می دهند.»

Trending

خروج از نسخه موبایل