اخبار ساحوی

پتریوس: امریکا نباید تجربه عراق را در افغانستان تکرار کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

امریکا نباید اشتباه خروج بی‌موقع نظامیان‌اش از عراق را در افغانستان تکرار کند.

جنرال دیوید پتریوس، رئیس پیشین سازمان استخباراتی امریکا و فرمانده پیشین نیروهای ناتو در افغانستان با ابراز این مطلب، هشدار می‌دهد که در صورت خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، این کشور بار دیگر به مراکز امن هراس‌افگنان مبدل خواهد شد و امریکا نباید چنین اشتباهی را انجام دهد.

این جنرال امریکایی در یک مقاله تازه منتشر شده اش در “روزنامه وال ستریت ژورنال” آمریکا، از خروج بی‌موقع نظامیان امریکایی از افغانستان هشدار داده است.

رئیس پیشین سازمان استخباراتی امریکا، تأکید کرده است د که امریکا باید در نخست اطمینان خود را از تامین صلح و ثبات در افغانستان، کامل سازد و سپس  برای خروج نظامیان‌اش از این کشور اقدام کند.

آقای پتریوس، گفته است: “رهبران واشنگتن باید با احتیاط عمل کنند. در حالی که پیشرفت دیپلماتیک با طالبان ممکن است کاهش سطح نیروهای آمریکایی را توجیه کند ، در هیچ شرایطی نباید دولت ترامپ اشتباه قبلی را که در عراق انجام داده بود تکرار کند و با خروج کامل نیروهای جنگی از افغانستان موافقت کند.امروز خروج کامل نظامی از افغانستان حتی غیرقانونی تر و خطرناک تر از آن است که دولت اوباما در سال ۲۰۱۱ از عراق انجام داد.”

ادر همین حال، این جنرال چهار ستاره امریکایی تأکید می‌کند که عقل سلیم این را ایجاب می‌کند که امریکا باید فشار خود به شبکه‌های افراطی  در افغانستان را حفظ کند و این مسئله از راه حفظ شماری از سربازان این کشور در افغانستان با وسایل و تجهیزات پیشرفته از جمله نیروهای هوایی می‌تواند صورت گیرد.

آقای پتریوس، در مقاله اش نوشته است: “به نظر می‌رسد پس ازماه‌ها مجادله و مذاکره  توافق صلح میان امریکا وطالبان به‌زودی اعلام خواهد شد ودر بدل، تعهد طالبان برای هم‌کاری برضد هراس افگنان جهانی و وارد شدن به گفت‌وگو با حکومت  افغانستان، حضور نظامی امریکا در افغانستان کاهش خواهد یافت، اما طالبان هیچ شکی نگذاشته اند که در صورت خروج  نیروهای امریکایی از افغانستان، آنان برای سرنگونی حکومت افغانستان دست به کار نشوند.”

از سویی هم، وی تأکید کرده است که مخالفت طالبان با آتش‌بس رسمی، تشدید حملات بر غیرنظامیان و مخالفت این گروه با انتخابات ریاست جمهوری، از دلایلی بسیار روش برای صدق این گفته‌ها و علایم هشدار دهنده می‌باشد.

وی همچنان از موجودیت بیش از ۲۰ گروه هراس‌افگن دیگر به شمول داعش در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است.

با این حال حکومت افغانستان می‌گوید که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بر اساس یک تفاهم‌نامه از پیش امضاء شده صورت خواهد گرفت و اکنون هم رهبری جنگ در کشور را نظامیان افغان به عهده دارند.

جنرال دیوید پتریوس در اخیر مقاله اش به دولت دونالد ترمپ، توصیه کرده است که باید از درس‌های غم‌انگیز صورت گرفته پس از خروج نظامیان امریکایی از عراق درس عبرت گرفته و بداند که نتایج خروج بی‌موقع از افغانستان غیر قابل توصیف خواهد بود.

گزارشگر: حمید صدیقی

Trending

خروج از نسخه موبایل