Connect with us

رویداد های اخیر

تغییرات در رهبری میدان‎های نبرد و هیات مذاکره کننده طالبان در آستانه‌ی مذاکرات میان افغان‌ها

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش کرده است که طالبان فرزند ملا عمر را به عنوان مسوول نظامی این گروه تعیین و شماری از چهره های با نفوذ این گروه را نیز عضو تیم مذاکره کننده خود کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که به زودی طالبان وارد گفتگوهای میان افغان ها با کابل خواهد شد.

ملا یعقوب ۳۰ ساله، فرزند ملا عمر بنیانگذار گروه طالبان، به عنوان رهبر بخش نظامی تازه متحد شده این گروه قرار است شهرت و غیرانعطاف پذیری پدرش را به میدان های نبرد برگرداند.

مقامات طالبان به اسوشیتد پرس گفته اند که چهار عضو شورای رهبری این گروه نیز به تیم مذاکره کننده ۲۰ نفری پیوسته اند.

 گفته میشود که این تغییرات از بهر کنترول بیشتر ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان بر بخش نظامی و سیاسی این گروه صورت گرفته است.

 به گفته اسوشیتد پرس، تحلیلگران می گویند که این میتواند خبر خوبی برای مذاکرات با حکومت افغانستان باشد و نشانه ای از جدی گرفتن مرحله دوم از سوی طالبان – شاید مهمترین – در توافق واشنگتن با این گروه که در ماه فبروری به امضا رسید، است.

آندرو وایلدر، نایب رییس برنامه آسیا در موسسه صلح امریكا مستقر در واشنگتن است میگوید: “من میگویم به نظر می رسد این یک پیشرفت مثبت است زیرا طالبان هیاتی را ایجاد می کنند که به نظر می رسد ارشدتر و با نفوذتر نسبت به افراد قبلی اند، که ممکن است برای مراحل آغاز مذاکرات کاملا ضروری باشد.”

 وی گفت: “اگر نیمه پر گیلاس را ببینیم، این هیات تقویت شده طالبان را می توان به عنوان نشانه ای از عزم جدی این گروه برای مذاکرات، تعبیر کرد.”

هنگامی که امریکا در تاریخ ۲۹ فبروری پس از یک و نیم سال مذاکراه قراردادی با طالبان امضا کرد، بهترین فرصت برای پایان جنگ چهار دهه افغانستان، همچنین به عنوان نقشه راه برای خروج سربازان امریکایی از طولانی ترین جنگ این کشور تلقی شد.

روز دوشنبه هفته گذشته، زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفت که امریکا مرحله نخست توافق با طالبان را عملی کرده است.

آقای خلیلزاده در یک رشته تویت هایی گفته است: “ما در روز ۱۳۵ام ؛ یک نقطه عطف کلیدی در تطبیق توافق نامه‌ی امریکا با طالبان رسیده ایم. بر اساس این توافق امریکا سخت تلاش کرده است تا مرحله اول تعهدات خود، از جمله کاهش نیروها و ترک پنج پایگاه را عملی کند.”

فرستاده ویژه امریکا با محکوم کردن حملات پسین طالبان گفته است که، “. استفاده از مواد منفجره برای منفجر کردن موتر در مرکز یک ولایت غیر قابل قبول است و موجب تقویت کسانی خواهد شد که مخالف صلح هستند و آله دست تخریب کنندگان این روند اند. همه طرف ها باید خشونت را کاهش دهند.”

آقای خلیلزاد افزوده است: “خشونت به ویژه در روزها و هفته های پسین زیاد بوده است. شمار زیاد افغان ها بدون هیچ دلیلی همچنان کشته میشوند. حمله امروز طالبان در مرکز یک ولایت در تناقض با تعهدی است که آنها برای کاهش خشونت برای رسیدن آتش بس دایمی که منجر به برگزاری مذاکرات میان افغان ها کرده بودند.”

وی گفته است که امریکا میخواهد مرحله دوم این توافق نامه را اجرا کند، اما تاکید کرده است که عملی کردن آن مشروط خواهد بود.

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: خواهان تعامل با جهان بر اساس روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی ریاست الوزرا گفته است که سفر مقام‌های بلندپایه امارت اسلامی به کشورها بیانگر آنست که امارت اسلامی خواستار تعامل با تمام جهان به شمول کشورهای همسایه و منطقه بر اساس روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌باشد.

مولوی عبدالکبیر این مطلب را روز شنبه (۵ جوزا) در دیدار با نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت که اخیراً برای اشتراک در یک نشست اقتصادی به تاتارستان روسیه سفر کرده بود، بیان نمود.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت سفرش را به روسیه در بخش‌های صادرات و تجارت پر از دستاورد خواند و گفت که شرکت‌ها و نهادهای روسی برای سرمایه گذاری در افغانستان ابراز علاقه‌مندی کردند.

وی افزود که در این سفر نمایندگی خوبی از امارت اسلامی کرده و به اشتراک کنندگان نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام اطمینان داده که در افغانستان زمینه خوبی برای سرمایه گذاری فراهم شده است.

پانزدهمین نشست بین المللی اقتصادی روسیه و جهان اسلام با اشتراک نمایندگان ۸۰ کشور در تاتارستان برگزار شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

حادثه ترافیکی در شاهراه کابل – کندهار ۲ کشته و ۳۷ زخمی بر جای گذاشت

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۳)

مسوولان ریاست صحت عامه زابل می‌گویند که در نتیجه واژگون شدن یک بس در شاهراه کابل – کندهار دو تن مشمول یک زن جان باخته و ۳۷ تن دیگر زخمی شده اند.

میرویس افغان، رئیس صحت عامه زابل می‌گوید که این حادثه شب گذشته (شنبه، ۵ جوزا) در ساحه کاریزگی در مربوطات ولسوالی شهر صفای این ولایت رخ داده است.

زخمیان حادثه مشمول ۲۶ مرد و ۱۱ زن می‌باشند که برای تداوی به شفاخانه ولسوالی شهر صفا منتقل شده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

معاون والی تهران: با مهاجران غیرقانونی مثل زمان جنگ مقابله می‌کنیم

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۶, ۱۴۰۳)

مهدی باب الحوائجی، معاون والی تهران هشدار داده که مقابله کردن با مهاجران غیر قانونی مثل مقابله کردن در جنگ است.

باب الحوائجی خطاب به مسوولان شهر ری تهران گفته است: «امروز مقابله کردن با اتباع غیرمجاز در شهر ری، مثل مقابله کردن در جنگ است. مثل زمانی است که اسلحه به دست گرفتند بچه های ما و رفتند و شهید شدند.»

وی ادامه داد: «اطراف خانواده‌های ما ماین‌گذاری شده، ماین گذاری اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی.»

باب الحوائجی گفت که اتباع قانون شکن هم در شهر ری وجود دارند و حضور شان تهدید است.

او اظهار کرد که تنها جریمه کردن کافی نیست و مسوولان باید از سایر صلاحیت‌های شان استفاده کنند.

این مقام به مشاوران املاک و رهنما های معاملات هشدار داد که در صورت فراهم کردن مسکن به «اتباع غیرمجاز» مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

این در حالیست که حکومت ایران روزانه صدها افغان فاقد سند قانونی را به کشور شان باز می‌گرداند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!