Connect with us

رویداد های اخیر

دیدار وزیر دفاع ایتالیا با غنی در مورد امنیت و روابط دوجانبه

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۸, ۱۳۹۹)

لورنزو گویرین وزیر دفاع ایتالیا روز گذشته به کابل آمد و با محمد اشرف غنی رییس جمهوری، عبدالله عبدالله رییش شورای عالی مصالحه ملی و حمدالله محب مشاور امنیت ملی دیدار کرد.

در دیدار با مقام های افغان روی روند صلح، روابط دو جانبه و حضور نظامی این کشور در افغانستان گفتگو کرده است.

ارگ ریاست جمهوری اعلامیه ای گفته است که در این دیدار هر دو جانب از افزایش خشونت ها و ترورهای هدفمند ابراز نگرانی کرد و خواهان قطع فوری خشونت ها گردیده است.

آقای گویرین ضمن تمجید از فداکاری و شجاعت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر تروریزم، گفت که ایتالیا از یک افغانستان صلح آمیز، متحد و دموکراتیک حمایت می کند.

آقای لورنزو گویرین افزوده است که کمک های ایتالیا در عرصه های مختلف با افغانستان و حضور نیروهای این کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع، پابرجاست.

در اعلامیه آمده است: “در مقابل، رئیس جمهور غنی ضمن خوش آمدید به وزیر دفاع ایتالیا، از موقف اصولی آن کشور تشکر کرد و گفت که مردم افغانستان و جهان به یک صدا خواهان توقف خشونت ها اند و طالبان باید این را درک کنند که با تداوم خشونت ها، مردم افغانستان و جهان را بیشتر در برابر شان بسیج خواهند کرد.”

در اعلامیه افزوده است: “همچنان در این دیدار، رئیس جمهور غنی از حمایت ایتالیا از برنامه های انکشافی و اقتصادی افغانستان به ویژه تمویل بخش چهارم پروژه خط آهن خواف- هرات و کمک های آن کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع، تشکر کرد.”

رویداد های اخیر

سازمان حفاظت از کودکان ۹۲ تُن دوا به افغانستان فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

سازمان حفاظت از کودکان اعلام کرده که یک طیاره حامل ۹۲ تُن دوا برای تداوی ۶۷۵ هزار نفر وارد افغانستان شده است.

این سازمان با نشر اعلامیه‌ای روز سه شنبه (۱۱ ثور) گفت که این کمک نزدیک به ۴۰۰ هزار کودک مبتلا به مریضی‌های از قبیل عفونت‌ دستگاه تنفسی، سینه و بغل، اسهال و امراض جلدی را زیر پوشش قرار خواهد داد.

به گفته این سازمان، امراض عفونت دستگاه تنفسی و سرخکان امسال در میان کودکان در افغانستان افزایش یافته است.

از آغاز سال ۲۰۲۴، بیش از یک هزار کودک زیر سن پنج سال از اثر سینه و بغل جان باخته اند. موارد ابتلا به بیماری سرخکان نیز در مقایسه با سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.

ارشاد ملک، مسوول بخش افغانستان سازمان حفاظت از کودکان گفته است: «بسیاری از کودکان در افغانستان به دلیل بیماری‌های قابل پیشگیری می‌میرند. ورود این ادویه به این معنی است که بیش از ۴۰۰ هزار کودک در برخی از دورافتاده ترین مناطق کشور تحت تداوی احتمالاً نجات دهنده قرار خواهند گرفت.»

وی افزود که روزانه در سراسر جهان، حدود ۱۶ هزار کودک زیر سن ۵ سال از اثر مریضی‌های قابل پیشگیری جان شان را از دست می‌دهند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: امارت اسلامی به فشارهای جهانی تن نخواهد داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزار روز سه شنبه (۱۱ثور) در مراسم فراغت محصلان پولی تخنیک کابل می‌گوید، امارت اسلامی به فشارهای جهانی تن نخواهد داد و نه به فرمایش کسی کار خواهد کرد.

مراسم فراغت محصلان پوهنتون پولی‌تخنیک کابل با حضور مقام‌های امارت اسلامی. اما محور دیگر این نشست، بیشتر روی گپ و گفت‌های سیاسی می‌چرخد.

وی در این مراسم می‌افزاید که ترانزیت منطقه بدون افغانستان امکان پذیر نیست و دولت سرپرست از آن استفاده می‌کند.

این مقام ارشد امارت اسلامی می‌افزاید که دولت سرپرست از یک‌سو در تطبیق پروژه‌ها واز طرف دیگر در بخش استخراج معادن کار می‌کند. معاون سیاسی رئیس الوزرا بر فراهم سازی زمینه‌ی برگشت مهاجران به کشور نیز تأکید می‌کند.

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی ازمنکر می‌گوید که امارت اسلامی خلاف رُشد علوم عصری در کشور نیست و کشورهای غربی علیه امارت اسلامی تبلیغات منفی می‌کنند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی هم تأکید می‌کند که امارت اسلامی برنده میدان جنگ بوده است و در میدان اقتصاد، صحت و تحصیل نیز برنده خواهد شد.

ازسوی برخی دیگر مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که این وزارت با تمام امکانات دست داشته تلاش می‌ورزد تا در راستای گسترش علمی و تحصیلی پیشرفت‌های داشته باشند و با معیارهای جهانی برابر شود.

از این دور فراغت محصلان پولی تخنیک کابل، ۵۳۷ محصل از هفده بخش این پوهنتون فارغ شدند که سند فارغت شان از سوی مقام‌های امارت اسلامی اهدا شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست سفارت امریکا: واشنگتن به تعامل با امارت اسلامی ادامه خواهد داد  

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۱, ۱۴۰۳)

د نیو یومنیترین گزارش داده است که کرن دکر، سرپرست سفارت امریکا برای افغانستان در گفتگو با این نشریه گفته است، واشنگتن اکنون در موقعیتی قرار دارد که باید «با دقت سیاست عدم به رسمیت‌شناختن» امارت اسلامی را دنبال کند.

او در این مصاحبه افزوده است که این سیاست نیاز به حفظ «تعادل ظریفی» دارد.

سرپرست سفارت ایالات متحده برای افغانستان همچنین گفته است: «در حالی که طالبان (امارت اسلامی) قدرت را به جای رای با زور گرفتند؛ اما مهم است که راه‌های برای کمک به میلیون‌ها تنی که به کمک‌های عاجل نیاز دارند، جستجو شود».

این نشریه با نشر بخشی از این مصاحبه در گزارشی گفته است: «ایالات متحده نشان می‌دهد که تمایل بیش‌تری برای تعامل با طالبان (امارت اسلامی) دارد».

این نشریه نوشته است که خانم دکر در این گفتگو تایید کرد که واشنگتن به تعامل با طالبان (امارت اسلامی) در مورد «مسائل عمل‌گرایانه» ادامه خواهد داد؛ اما کمک‌های بشردوستانه و حقوق‌بشر زمینه‌های اصلی نگرانی امریکا است.

نشریه «د نیو یومنیترین» همچنین گزارش داده است که به منظور دست‌یابی به این هدف، خانم دکر و تیم او که در قطر مستقر هستند، جلسات هفتگی با نمایندگان امارت اسلامی در دوحه برگزار می‌کنند.

در این گزارش آمده است که سرپرست سفارت امریکا برای افغانستان و تیم‌اش، همواره جلسات تلفنی با امارت سلامی برگزار می‌کنند و هنگام سفر به خاورمیانه و آسیای مرکزی، با مقام‌های امارت اسلامی در کابل نیز دیدارهایی داشته‌اند.

بر بنیاد این گزارش، یکی از مقام‌های سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی که نخواسته نامش فاش شود، گفته است: «تعامل ضروری است؛ اما ما باید راهی برای ایجاد توازن در تعامل بیابیم. در صورتی که اصول خود را به خطر نیندازیم».

این نشریه با استناد به اظهارات برخی مقام‌های ملل متحد و چندین سازمان غیردولتی بین‌المللی و محلی نوشته است که اجتناب از امارت اسلامی مسایل اقتصادی و بشردوستانه افغانستان را حل نمی‌کند.

یک مقام ارشد امریکایی که خواست نامش فاش نشود، در مورد محاسبات دقیقی در پیوند به محوه کمک‌رسانی و دخالت امارت اسلامی گفته است: «پیچیده است؛ اما این کاری است که باید انجام شود؛ تا این کمک‌ها به مردم افغانستان برسند».

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در نوارصوتی که آن را تلویزیون ملی پخش کرد، تائید کرد که امارت اسلامی بر توزیع کمک‌های بشدوستانه در افغانستان دخالت نه، بلکه نظارت دارد.

مجاهد دلیل این نظارت را جلوگیری از «بی‌عدالتی» در روند توزیع کمک‌ها عنوان کرده بود.

این در حالی است که امار اسلامی پس از برگشت دوباره به قدرت در کشور، حکومتی را شکل دادند که همواره در سطح داخلی، منطقه و جهان با انتقادهای مبنی‌بر همه شمول نبودن، مورد انتقاد قرار گرفته است و همچنین دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان بستند و تا اکنون در این زمینه تغییر سیاست نداده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!