Connect with us

رویداد های اخیر

روسیه از ایجاد حکومت موقت ایتلافی در افغانستان حمایت می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۵, ۱۴۰۰)

رسانه‌های ترکی به نقل از ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گزارش کرده است که بحران افغانستان از طریق ایجاد حکومت موقت ایتلافی حل شده میتواند.

کابلوف که در یک نشست خبری سخنرانی می‌کرد گفت است که:” وقتی هیچ طرف نتواند پیروز شود، این جنگ معمولآ با معامله سیاسی خاتمه میابد.”

کابلوف در این باره گفته است که:” تشکیل حکومت موقت نه تنها واقع بینانه است، تا آن جاییکه ما با امریکایی‌ها، پاکستانی‌ها و همکاران چینایی میدانیم که بدیل آن وجود ندارد. همه ما از جنگ‌ها وجنگ‌های داخلی دیگر این تجربه را گرفتیم که وقتی که هیچ طرف پیروز شده نمی تواند، معمولآ این جنگ با معامله سیاسی ختم میشود.”

او همچنان پیشنهاد کرده است که در این صورت:” ما در مورد تشکیل یک حکومت ایتلافی صحبت می‌کنیم بخاطریکه هر دو طرف باید کشتار یکدیگر را متوقف کنند و یک طرح حکومت مشترک را دریابند.”

او گفته است که امریکا، روسیه، چین و پاکستان در مورد این پیشنهاد پافشاری نمی‌کنند.

نماینده روسیه همچنان گفته است که دشمنی‌ها در افغانستان مربوط به عملی شدن توافقنامه امریکا و طالبان است که در دوحه به امضاء رسیده است.

کابلوف همچنان گفته است که توافقنامه دوحه میتواند تجدید شود و شرایط تازه در آن گنجانیده شود.

وی در باره نشست روسیه گفته است که در این نشست در مورد از سرگیری گفتگوهای صلح صحبت شده اند.

بر اساس این گزارش  دلیل دیگری نشست روسیه متوقف کردن عملیات بهاری طالبان میباشد که معمولآ باعث افزایش خشونت‌ها در کشور می‌شود.

کابلوف می‌گوید که در آینده نزدیک چگونگی این پیشنهادها روشن خواهد شد و در ادامه افزوده است که “هیات طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر با رهبری ارشد این گروه در مورد این پیشنهادها مشوره خواهد کرد.”

بر بنیاد این گزارش کابلوف تاکید کرده است که  پاکستان در روند صلح افغانستان نقش مهم دارد.

او در این باره گفته است که:” پاکستان در این باره تلاش‌های مهم را به راه انداخته است و ما موافقه کردیم که همکاری‌های خود را تقویت کنیم. پاکستان یک بازی کن مهم است و آن کشور نقش مهم بازی کرده میتواند تا ایران را در گفتگوهای صلح دخیل کند. و ما به نقش مهم پاکستان چشم به راه استیم.”

به باور کابلوف با پیوستن ایران به روند صلح افغانستان آن کشور نقش مهم بازی خواهد کرد.

کابلوف در این باره گفته است که:” اگر ایران دخیل شود نقش مهم بازی کرده میتواند. ما بدون ایران کارها را به پیش برده میتوانیم، اما حضور ایران در این میز  احساس میشود. ما امیدواریم که ایران به زودی به روند صلح افغانستان بپوندد و ما با قوت کار خواهیم کرد.”

این درحالی است که اشرف غنی، رییس جمهور کشور، با تشکیل حکومت موقت در افغانستان مخالفت کرده و گفته که تنها راه انتقال قدرت برگزاری انتخابات است.

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!