Connect with us

رویداد های اخیر

نگرانی جوبایدن از توافق روی مسایل داخلی افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: سرطان ۱۲, ۱۴۰۰)

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا نگران توافق روی مسایل داخلی و توانایی‌های دولت افغانستان برای جلب پشتیبانی مردم افغانستان است.

رییس جمهور امریکا پس از بیرون شدن نظامیان‌اش از پایگاه بگرام، در حالیکه تصمیم خروج را یک تصمیم منطقی می‌گوید از دوام حضور شماری از سربازان امریکایی در افغانستان نیز سخن می‌زند.

از سوی هم مسوولیت نیروهای خارجی در افغانستان از جنرال اسکات میلر به جنرال کنت مک کنزی، فرمانده نیروهای مرکزی ارتش امریکا داده شد.

این درحالی است که انتظار می رود تا کمتر از دو ماه دیگر روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تکمیل شود، نگرانی‌ها اما از آغاز جنگ داخلی و سقوط حکومت همچنان وجود دارد.

زمانی که دریک نشست خبری از رییس جمهور امریکا پرسیده شد اگر با دوام سقوط ولسوالی‌های افغانستان نیروهای افغان به کمک هوایی نیاز پیدا کنند امریکا حاضر به کمک هوایی خواهد شد؟ جو بایدن به گونه غیر واضح می‌گوید که نیروهای افغان ظرفیت دفاع از خود شان را دارند، اما چیزی که رییس جمهور امریکا را نگران ساخته است چالش‌های داخلی است که به باور وی رهبران افغان توانایی جلب پشتیبانی مردمی را ندارند.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا گفت:”ببینید ما در آن جنگ 20 سال بودیم من با دولت افغانستان اینجا در قصر سفید دیدار کردم، فکر می‌کنم که آنها ظرفیت نگهداری دولت را دارند. اما من نگران توافق روی چالش‌های داخلی آنها هستم که دارند. که آیا توانایی جلب حمایت سراسر را برای حفاظت دولت دارند”.

ظاهرن روند خروج به میل جو بایدن و بی‌خیال از شدت جنگ در افغانستان و سقوط شماری زیادی از ولسوالی‌ها در سراسر افغانستان، پیش می‌رود؛ چنانچه که نظامیان امریکایی از پایگاه بگرام، بزرگ ترین پایگاه نظامی نیروهای خارجی هم بیرون شدند.

باید دراین باره می‌گوید که:”نخیر، نخیر ما درمسیری قرار داریم که دقیقن توقع داشتیم که باشیم. هنوز هم شماری از نیروهای مان آنجا حضور دارند، اما این یک خروج منطقی همراه با متحدان ما است. بنا چیزی غیرمعمولی وجود ندارد.”

ظاهر پرسش‌های خبرنگاران در مورد افغانستان دیگر برای بایدن خوشایند نیست وی از خبرنگاران می‌خواهد که روی چیزهای شادتری تمرکز کند.

باید در سوال خبرنگاران درباره افغانستان گفت:” نمی‌خواهم دیگر به پرسش‌های افغانستان جواب دهم.”

اما وال استریت ژونال در مورد سفارت امریکا چیزی دیگری نوشته است. این روزنامه به نقل از شماری مقام‌های بلند پایه امریکایی نوشته است که اگر وضعیت امنیتی در افغانستان بدتر شود امریکا سفارتش در کابل را تخلیه خواهد کرد.

درست خلاف چیزیکه پیش ازین وزارت خارجه و رییس جمهور امریکا از دوام حضور دیپلوماتیک این کشور در افغانستان خبر داده بودند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع گفته است که:”رییس جمهور این را واضح ساخت که ما می‌خواهیم تا اول سپتمبر روند خروج را تکمیل کنیم، اما ما باور داریم که روند خروج تا اخیر اگست تکمیل خواهد شد.”

به تازگی اسکات میلر فرمانده کل نیروهای خارجی هم افغانستان را ترک کرده و به ماموریت‌اش در این کشور پایان داده است.

پنتاگون می‌گوید، این مسوولیت را جنرال مک کنزی فرمانده نیروهای مرکزی ارتش ایالات متحده امریکا به عهده گرفته است. جنرالی که دستور قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه پاسداران ایران را صادر کرده بود.

رویداد های اخیر

تولیدات سمنت غوری در بغلان افزایش یافته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

مسوولان شرکت دولتی سمنت غوری در ولایت بغلان می‌گویند که میزان تولید سمنت در این شرکت نسبت به گذشته افزایش یافته است. به گفته آنان، در سال ۱۴۰۲ یک صدوپنجاه هزار تُن سمنت تولید شده است و تلاش دارند تا در سال جاری میزان تولید را به ۱۸۰ هزار تُن برسانند.

عبدالوکیل قیومی، معاون مالی و اداری شرکت سمنت غوری بغلان در این مورد گفته است: «در سال گذشته پلانی که داشتیم موفقانه ۱۵۰ تُن سمنت را تولید نمودیم و به بازار عرضه کردیم. خوشبختانه که در سال ۱۴۰۲ ما بیشتر از ۲۰۰ میلیون افغانی مفاد هم داشتیم.»

به گفته‌ مسوولان این شرکت، تلاش‌ها برای بلندبردن ظرفیت تولید جریان دارد و با بلندرفتن ظرفیت تولید روزانه یک هزار بوری سمنت تولید خواهند کرد.

محمد طاهر، آمر بخش بسته بندی شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «فعلاً چهار داش ما فعال است که ما در بیست‌وچهار ساعت تقریباً یک هزار الی ۱۲ صد تُن سمنت تولید می‌کنیم.»

از سویی هم، در این شرکت برای ۷۵۰ تن زمینه کار فراهم شده است و برخی کارگران از سرمایه‌گذاران خواهان سرمایه‌گذاری در کشور و فراهم‌کردن زمینه کار برای جوانان هستند.

حکیم، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان گفت: «سرمایه‌گذاران در وطن خود سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار به ما مساعد شود.»

محمد یوسف، کارگر در شرکت سمنت غوری بغلان نیز علاوه کرد: «چندین فابریکه دیگر در کشور ما ساخته شود تا سمنت خارجی کمتر به کشور وارد شود و از تولیدات خود ما استفاده بکنیم.»

گفتنی است که شرکت سمنت غوری بغلان حدود ۴۰ سال پیش تأسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید سمنت در افغانستان به شمار می‌رود. مدیریت این شرکت از سوی برنامه شرکت انکشاف ملی پیش برده می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: سفرهای دیپلومات امریکایی به قطر و پاکستان در مورد افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: کشورهای منطقه به‌گونه مشترک ثبات و توسعه را گسترش دهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی رئیس‎الوزرا در دیدار با معاون صدراعظم قزاقستان در کابل گفته است که کشورهای منطقه باید مشترکاً در اجرای پروژه های بزرگ منطقه‌ای سهیم شوند.

بربنیاد خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، در این دیدار مولوی عبدالکبیر از سرمایه گذاران قزاقستان دعوت نمود تا در افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

وی افزود که امارت اسلامی سرحدات افغانستان را به گونه کامل کنترول کرده، مواد مخدر و فساد را از بین برده و حاکمیت ملی مستقل را احیا نموده است.

به نقل از خبرنامه، معاون صدراعظم قزاقستان از پیشرفت‌ها در افغانستان توسط امارت اسلامی، قدردانی کرده و گفته است که کشورش آماده روابط تجارتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری درازمدت با افغانستان می‌باشد.

ژومانگارین در زمینه اعطای بورسیه‌های تحصیلی به جوانان افغان ابراز آمادگی کرده و افزود که هم اکنون افغانستان نمونه یک کشور آرام در سطح منطقه است و به همین منظور جهان می‌خواهد در بخش‌های مختلف روابط خود را با امارت اسلامی برقرار نماید.

معاون صدراعظم قزاقستان همچنان خواستار آغاز پروازهای مستقیم میان کابل و الماتا شد و گفت که کشورش در بخش فرهنگی آماده همکاری دو جانبه با حکومت افغانستان است.

در کمتر از سه سال گذشته، امارت اسلامی بارها تاکید کرده است که با ایجاد امنیت سراسری در افغانستان بیش از هرزمان دیگری فرصت تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور مساعد بوده و نیاز است که افغانستان به نقطه اتصال کشورهای منطقه مبدل شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!