Connect with us

رویداد های اخیر

دیدار وزیرخارجه قطر با نخست وزیر امارت اسلامی در کابل

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۲, ۱۴۰۰)

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر قطر، روز یک شنبه (۲۱سنبله) با ملا محمد حسن اخوند، نخست وزیر امارت اسلامی افغانستان در ارگ کابل دیدار کرده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با تایید این خبر در توییتر خود نگاشته است که دراین دیدار امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع و سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله حضور داشته اند.

به نقل از نعیم دراین دیدار دو طرف درباره “کمک‌های بشردوستانه، توسعه ی اقتصادی افغانستان” و همچنان تعامل جامعه بین‌الملل با امارت اسلامی گفتگو کرده اند.

آقای نعیم افزوده است که:” در این دیدار رهبری امارت اسلامی افغانستان تاکید کرد که توافقنامه دوحه یک دستاورد تاریخی افغانستان است و همه طرف‌ها باید به توافق پایبند بمانند.”

همچنان در این دیدار ملا محمد حسن اخوند از همکاری‌های دولت و مردم قطر با مردم افغانستان قدردانی کرده است.

وزارت خارجه قطر گفته است که دراین دیدار محمد بن عبدالرحمن آل ثانی از رهبران امارت اسلامی خواستار مشارکت همه احزاب افغانستان در مصالحه ملی شده است.

وزارت خارجه قطرافزوده است که دراین دیدار در مورد “تلاش‌های هماهنگ برای مبارزه با سازمان‌های هراس افگن که ثبات افغانستان را تهدید میکند”، راه‌های افزایش صلح در این کشور و عبور امن مردم، نیز گفتگو کردند.

درهمین حال وزیرخارجه قطر با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله، رییس شورای ملی صلح دیدار کرده است.

رویداد های اخیر

صلیب سرخ خواهان تغییر در شیوه کمک بشردوستانه به افغانستان شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۵, ۱۴۰۳)

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر ضمن هشدار در مورد بدتر شدن وضعیت بشری در افغانستان، خواستار تغییر در شیوه کمک‌رسانی به این کشور شده است.

این سازمان با نشر اعلامیه‌ای روز جمعه (۱۴ ثور) گفت که بدون تغییر اساسی در شیوه کمک بشردوستانه، نمی‌توان به طور پایدار با علل ریشه‌ای بحران موجود مبارزه کرد.

الکساندر متیو، مسوول بخش آسیا و اقیانوس آرام فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، تصریح کرده است: «ما سال‌هاست که کمک‌های اضطراری در افغانستان ارائه می‌کنیم و زمان آن فرا رسیده است که تجدید نظر کنیم. ما باید بر نهادهای افغانستان مانند هلال احمر افغانستان که نقش دایمی در کشور دارند، تمرکز کنیم. ظرفیت آنها بادوام است و قبل و بعد از عملیات امدادرسانی به مردم خدمت می‌کنند. ما باید برنامه‌های خود را با تمرکز بر انعطاف پذیری و استقلال اقتصادی سازگار کنیم و در عین حال پس از شوک‌های ناگهانی مانند زلزله هرات و سیل‌های کنونی همچنان ابراز همبستگی نماییم و کمک ارائه کنیم.»

وی افزود: «با دسترسی محدود به آموزش و کار، ما نیاز به تمرکز بر جوانان، آموزش حرفه، و دیگر فرصت‌های آموزشی داریم – کارهای که برای تقویت اعتماد و ایجاد امید طراحی شده اند. در غیر این صورت، آینده واقعاً تاریک به نظر می‌رسد.»

این در حالیست که قرار است نشستی در دوحه به میزبانی جمعیت هلال احمر افغانستان و به همکاری جمعیت هلال احمر قطر برگزار شود.

نمایندگان جمعیت هلال احمر بریتانیا، کانادا، دنمارک، فنلند، آلمان، ایتالیا، جاپان، کویت، ناروی، سویدن، سنگاپور، ترکیه و هانگ کانگ در این نشست اشتراک خواهند کرد.

مطیع الحق خالص، سرپرست جمعیت هلال احمر افغانستان گفته است: «جوامع در زمانی که انعطاف پذیری آنها زیر صفر است و مکانیزم‌های مقابله‌ای آنها تمام شده است، از یک بحران وارد بحران دیگری می‌شوند، ما از شرکای گرانقدر خود می‌خواهیم که با سرمایه گذاری روی ظرفیت، مردم و نهاد های افغانستان، نگاهی بلندمدت داشته باشند و متعهد به مقابله با علل ریشه‌ای بحران انسانی به طور پایدار باشند.»

وی افزود که بسیاری از نیازهای ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به دلیل ترکیبی از تأثیرات طولانی مدت چندین دهه جنگ، شوک‌های اقلیمی و یک بحران عمیق اقتصادی ایجاد شده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

برای اولین بار در ولسوالی نورگل ولایت کنر خدمات مخابراتی فعال شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

افغان بیسیم اولین شرکتی است که خدمات مخابراتی را در ولسوالی نور گل ولایت کنر راه اندازی کرده است.

نورگل یکی از ولسوالی های محروم ولایت کنر است که باشند‌گان آن علاوه بر دیگر تسهیلات از خدمات مخابراتی نیز محروم بودند.

عطاء الله ساحل، رئیس شرکت مخابراتی افغان بیسیم در زون شرق می‌گوید: «برای اولین بار در اینجا خدمات تیلفونی فعال شده است. نفوس اینجا بسیار زیاد است. مردم زیادی از این خدمات مستفید خواهند شد. کوشش می‌کنیم که در آینده نزدیک این سایت را که به ماهواره وصل است، به مایکرولینک هم وصل کنیم.»

مسوولان ریاست مخابرات ولایت کنر هم از این اقدام مسوولان شرکت افغان بیسیم استقبال می‌کنند.

عبدالولی مارشال، رئیس مخابرات کنر می‌گوید: «در اینجا تقریبا ۵۰۰ خانواده زند‌گی می‌کنند. جمعیت آن حدود ۱۰ هزار نفر است. خدمات تیلفونی و سهولت‌ها برای آنان فراهم می‌شود. ما از این خدمات افغان بیسیم قدردانی می‌کنیم.»

جلال الدین شمس، سخنگوی اداره اترا نیز تصریح می‌کند: «متاسفانه از روزی که خدمات مخابراتی در افغانستان آغاز شده است، در بخش کیفیت توجه صورت نگرفته است. حکومت‌های گذشته به آن توجه نداشتند. خوشبختانه اکنون روندی آغاز شده است که با آن اداره اترا و وزارت مخابرات می‌توانند که در بخش کیفیت تغییرات زیادی را به میان بیاورند.»

باشند‌گان ولسوالی نورگل که پیش از این به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات مخابراتی با مشکلات زیادی مواجه بودند، اکنون از این اقدام شرکت مخابراتی افغان بیسیم ابراز خرسندی می‌کنند.

روزی خان، باشنده ولسوالی نورگل کنر می‌گوید: «در اینجا هیچ خدمات مخابراتی وجود نداشت. این اولین بار است که خدمات افغان بیسیم در اینجا فعال شده است و ما بسیار خوش هستیم. ما خواهان خدمات 3G و 4G نیز هستیم تا سهولت‎‌های بیشتری به میان آید. در جریان ۲۰ سال، حکومت هیچ توجهی به این دره نداشت.»

مسوولان قوماندانی امنیه ولایت کنر هم به مسوولان شرکت مخابراتی افغان بیسیم از تامین امنیت کامل اطمینان می‌دهند.

فضل الرحمن زرقاوی، قوماندان امنیه ولسوالی نورگل کنر می‌گوید: «در اینجا به دلیل نبود شرکت‌های مخابراتی مشکلات زیادی وجود داشت. برای یک تماس معمولی، مردم سه صد یا چهار صد افغانی کرایه می‌پرداختند. به تمام شرکت‌های مخابراتی اطمینان می‌دهیم که در بخش امنیت هیچ مشکلی وجود ندارد.»

این در حالی است که شرکت مخابراتی افغان بیسیم پس از روی کار آمدن امارت اسلامی و تامین امنیت سرتاسری در کشور، در بسیاری از نقاط دور دست خدمات مخابراتی خود را فعال ساخته تا به مشکلات مخابراتی و اینترنتی مردم رسیدگی شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

یوناما: خبرنگاران افغان باید حمایت، تحسین و محافظت شوند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که خبرنگاران افغان باید مورد حمایت، تحسین و محافظت قرار گیرند.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: «در روز جهانی آزادی مطبوعات ما از خبرنگاران افغانستان می‌خواهیم که از این روز تجلیل نموده و مورد حمایت و محافظت قرار گیرند. کسانیکه برای یک ملت آگاه، موفق و همچنان در زمینه توسعه آموزش، حفظ سلامت محیط زیست، اقتصاد و حکومت خوب کار می‌کنند، باید آن‌ها مورد تحسین، محافظت و حمایت قرار گیرند.»

سفارت امریکا برای افغانستان که در قطر فعالیت دارد نیز گفته که خبرنگاران افغان در انجام فعالیت‌های رسانه‌‌ای خود با مشکلات زیادی رو‌به‌رو اند و همچنان فعالیت خبرنگاران زن در این کشور محدود شده است.

ماریو کریفو، سخنگوی سفارت امریکا برای افغانستان در قطر گفته است: «می‌دانم کار رسانه‌ها در افغانستان یک کار بسیار مسلکی، شجاعانه و خلاقانه است. آن‌ها با دشواری‌های زیاد معلومات را برای مردم جمع‌آوری می‌کنند. امروز وضعیت برای ژورنالیستان افغان تغییر کرده است، موانع بسیار زیاد در مقابل آن‌ها قرار دارد، محیط نظارتی برای آن‌ها همچنان مبهم بوده و دسترسی به فعالیت‌های مقام‌های حکومتی به آنان یک مشکل بسیار بزرگ است. از همه مهمتر این که تعداد زنان در این مسلک بسیار کاهش یافته است.»

در همین حال، شماری از خبرنگاران خواستار پشتیبانی حکومت از رسانه‌ها و خبرنگاران اند.

حیدرنظری، خبرنگار گفته است: «ما از مسوولین امارت اسلامی می‌خواهیم که قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات را هرچه زودتر توشیح بکنند تا خبرنگاران کار خویش را مطابق این قوانین پیش ببرند.»

این در حالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین رده‌بندی از وضعیت آزادی رسانه‌ها، افغانستان را در میان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاری شناخته و افزوده که این کشور از جایگاه ۱۵۲ به رده ۱۷۸ سقوط کرده است.

حجت‌الله مجددی، مسوول فدراسیون خبرنگاران آزاد افغانستان در این مورد تصریح نموده است: «حالتی که رسانه‌های افغانستان در بخش اقتصادی دارند و خبرنگاران کشور در وضعیت بدی اقتصادی قرار دارند، به این موضوع توجه جدی شود. در غیر آن، پخش اعلامیه‌ها و اعلام حمایت از جامعه رسانه‌ای موثریت نخواهد داشت.»

این درحالی است که مسوولان امارت اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که مطابق به ارزش‌های اسلامی و منافع ملی متعهد به پشتیبانی از آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در کشور اند و تلاش می‌کنند تا اطلاعات موثق و به موقع را در اختیار خبرنگاران قرار دهند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!