Connect with us

رویداد های اخیر

محموله جدید کمک‌های سازمان جهانی صحت به کابل رسید

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۱۷, ۱۴۰۰)

سازمان جهانی صحت در یک اعلامیه میگوید که یک محموله جدید تجهیزات صحی روز گذشته (یکشنبه،۱۶ عقرب) به کابل رسیده است.

این سازمان در صفحه تویتر اش گفته که این تجهیزات برای درمان ۵ هزار کودک مصرف خواهد شد.

سازمان صحت از همکاری حکومت قطر در انتقال این محموله به کابل قدردانی کرده است.

این سازمان افزوده است که پس از ۳۰ اگست تا کنون چهار هواپیمای شرکت هوایی قطر ۶۰ متریک تن تجهیزات کمک شده را به افغانستان انتقال داده که پاسخگوی نیاز‌های فوری صحی نزدیک به ۱،۵ میلیون افغان است.

این درحالی است که قبل از این سازمان صحت از فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داده بود.

رویداد های اخیر

یوناما: خبرنگاران افغان باید حمایت، تحسین و محافظت شوند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که خبرنگاران افغان باید مورد حمایت، تحسین و محافظت قرار گیرند.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: «در روز جهانی آزادی مطبوعات ما از خبرنگاران افغانستان می‌خواهیم که از این روز تجلیل نموده و مورد حمایت و محافظت قرار گیرند. کسانیکه برای یک ملت آگاه، موفق و همچنان در زمینه توسعه آموزش، حفظ سلامت محیط زیست، اقتصاد و حکومت خوب کار می‌کنند، باید آن‌ها مورد تحسین، محافظت و حمایت قرار گیرند.»

سفارت امریکا برای افغانستان که در قطر فعالیت دارد نیز گفته که خبرنگاران افغان در انجام فعالیت‌های رسانه‌‌ای خود با مشکلات زیادی رو‌به‌رو اند و همچنان فعالیت خبرنگاران زن در این کشور محدود شده است.

ماریو کریفو، سخنگوی سفارت امریکا برای افغانستان در قطر گفته است: «می‌دانم کار رسانه‌ها در افغانستان یک کار بسیار مسلکی، شجاعانه و خلاقانه است. آن‌ها با دشواری‌های زیاد معلومات را برای مردم جمع‌آوری می‌کنند. امروز وضعیت برای ژورنالیستان افغان تغییر کرده است، موانع بسیار زیاد در مقابل آن‌ها قرار دارد، محیط نظارتی برای آن‌ها همچنان مبهم بوده و دسترسی به فعالیت‌های مقام‌های حکومتی به آنان یک مشکل بسیار بزرگ است. از همه مهمتر این که تعداد زنان در این مسلک بسیار کاهش یافته است.»

در همین حال، شماری از خبرنگاران خواستار پشتیبانی حکومت از رسانه‌ها و خبرنگاران اند.

حیدرنظری، خبرنگار گفته است: «ما از مسوولین امارت اسلامی می‌خواهیم که قانون رسانه‌های همگانی و قانون دسترسی به اطلاعات را هرچه زودتر توشیح بکنند تا خبرنگاران کار خویش را مطابق این قوانین پیش ببرند.»

این در حالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین رده‌بندی از وضعیت آزادی رسانه‌ها، افغانستان را در میان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاری شناخته و افزوده که این کشور از جایگاه ۱۵۲ به رده ۱۷۸ سقوط کرده است.

حجت‌الله مجددی، مسوول فدراسیون خبرنگاران آزاد افغانستان در این مورد تصریح نموده است: «حالتی که رسانه‌های افغانستان در بخش اقتصادی دارند و خبرنگاران کشور در وضعیت بدی اقتصادی قرار دارند، به این موضوع توجه جدی شود. در غیر آن، پخش اعلامیه‌ها و اعلام حمایت از جامعه رسانه‌ای موثریت نخواهد داشت.»

این درحالی است که مسوولان امارت اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که مطابق به ارزش‌های اسلامی و منافع ملی متعهد به پشتیبانی از آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در کشور اند و تلاش می‌کنند تا اطلاعات موثق و به موقع را در اختیار خبرنگاران قرار دهند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

در یک سال گذشته نزدیک به ۲۸ هزار اتباع خارجی به افغانستان رفت‌وآمد کرده اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

اداره ملی احصائیه از ثبت ورود و خروج ۲۸ هزار اتباع خارجی در یک سال گذشته خبر داده است.

این اداره گفته است که در جریان یک سال گذشته ورود و خروج ۲۷ هزار و ۹۱۴ شهروند خارجی را از طریق گذرگاه‌ها و میدان‌های هوایی کشور به ثبت رسانده است.

در خبرنامه این اداره آمده است که، در سال گذشته به‌شمول ۶۷۵تن از طبقه اناث، ۱۵ هزار و ۱۵۳ تن وارد کشور شده و ۱۲ هزار و ۷۶۱ تن دیگر از شهروندان خارجی که ۴۹۵ تن آن از طبقه اناث اند، از کشور خارج شده اند.

براساس ارقام ثبت‌شده این اداره، بیش‌ترین ورود و خروج اتباع خارجی از طریق گذرگاه ولایت نیمروز، گذرگاه‌ها و میدان هوایی هرات، گذرگاه تورخم، گذرگاه حیرتان و میدان هوایی بین‌المللی کابل صورت گرفته است.

طبق این ارقام، هدف بیش‌ترین افراد واردشده به کشور سیاحت و کار بوده است.

بر اساس معلومات ثبت‌شده، گردشگران خارجی بیش‌تر از ساحات باستانی ولایت‌های (بامیان، هرات، کندهار، ننگرهار، غور، بدخشان، کندز، پکتیا، خوست، نورستان، بلخ، سمنگان و کنر) دیدن نموده اند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

سرپرست وزارت آب و برق با سفیر چین دیدار و روی تطبیق پروژه‌های مشترک بحث نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۴, ۱۴۰۳)

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و برق روز پنج شنبه (۱۳ثور) با جاو شینگ، سفیر چین در افغانستان دیدار نمود.

وزارت آب و برق می گوید که دراین جلسه مجیب الرحمن عمر آخندزاده، معین آب، داکتر فاروق اعظم مشاور مقام این وزارت و شماری از مسئولین تخنیکی نیز حضور داشتند که پیرامون همکاری‌های مشترک در تطبیق پروژه‌های آب و برق صحبت نمودند.

در این جلسه هر دو جانب به روابط خوب اقتصادی و تجارتی میان هردو کشور اشاره نموده در مورد گسترش و توسعه همکاری‌های مشترک به ویژه در ارتباط به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بند برق باغدره ولایت کاپیسا و بند برق سروبی ۲ جهت تامین برق مورد نیاز پروژه مس عینک ولایت لوگر بحث و تبادل نظر نمودند.

سرپرست وزارت آب و برق تطبیق پروژه‌های متذکره را در راستای تامین برق پروژه مس عینک مهم و ضروری خوانده اطمینان داد که وزارت آب و برق برای تطبیق این پروژه‌ها آمادگی‌های لازم را دارا می‌باشد.

آقای منصور به تسریع امور جهت آغاز کار عملی تاکید ورزیده یادآور شد که اگر شرکت‌های چینایی در تطبیق این پروژه‌ها جدیت و قاطعیت لازم را از خود نشان بدهد این وزارت در آینده پروژه‌های بیشتری را جهت سرمایه‌گذاری با شرکت‌های چینی قرارداد خواهد کرد.

در همین حال سفیر چین نیز از همکاری در راستای تطبیق پروژه‌های یاد شده به مقام رهبری وزارت اطمینان داده وعده سپرد که شرکت‌های چینی در راستای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های یاد شده هرچه زود تر اقدامات لازم را روی دست خواهد گرفت.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!