Connect with us

رویداد های اخیر

فرمان تازه امارت اسلامی در مورد حقوق زنان؛ زن مال نیست

منتشر شده

در

(Last Updated On: قوس ۱۲, ۱۴۰۰)

ملا هبت‌الله آخندزاده امیر امارت اسلامی افغانستان در فرمان تازه ای در مورد حقوق زنان گفته است که زن ملک نیست، بلکه انسان آزاد و شریف است.

در این فرمان تاکید شده است که کسی حق ندارد در بدل صلح یا رفع دشمنی زنی را به کسی بدهد.

در این فرمان هم‌چنان تاکید شده است که رضایت دختران در هنگام ازدواج ضروری است و هیچ کسی نمی‌تواند بانوان را به گونه‌ی اجباری وادار به ازدواج کند.

در این فرمان آمده است:

  • هیچ‌کسی کدام زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نمی‌تواند
  • زن مال «ملک» نه، بل «انسان آزاد و اصیل» است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، «بد» داده نمی‌تواند
  • زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است.
  • گرفتن مهر از شوهر جدید حق شرعی زن دانسته شده است.
  • در ماده اخیر این فرمان به چند همسری مردان پرداخته است. طبق این ماده، «کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه‌ی زنان را مطابق حکم شرعی بدهد و در بین‌شان عدالت را برقرار کند.

از سوی هم شماری از فعالان حقوق زن فرمان تازه را برای تامین حقوق زنان استقبال می‌کند و تاکید براین دارند که به گونه‌ی عملی و همه جانبه تطبیق شود.

در همین حال، رهبر امارت اسلامی، در این فرمان به وزارت‌های حج و اوقاف، اطلاعات و فرهنگ، دادگاه عالی و والیان هدایت داده است که مانع ظلم و ستم بر زنان شود و بر حقوق آن به گونه‌ای اصولی رسیدگی کنند.

این در حالی است که با سقوط حکومت پیشین، و روی‌کار آمدن امارت اسلامی، زنان همواره در مورد از دست‌دادن حقوق اساسی‌شان، از جمله حق آموزش، کار و سیاست ابراز نگرانی کرده ‌اند. در این فرمان نیز در مورد این حقوق زنان هیچ اشاره‌ای نشده است.

رویداد های اخیر

دلاور: پروسس مواد خام معدنی در داخل کشور صورت گیرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت معادن و پترولیم در دیدار با مسوولان یک شرکت چینی گفته است که صادرات مواد خام معدنی و پروسس آن در خارج از کشور جواز ندارد.

شهاب الدین دلاور این مطلب را در دیدار با شرکت دولتی MCC Holoda کشور چین در حالی که مسوولان شرکت قراردادی پروژه مس عینک نیز حضور داشتند، بیان کرده است.

وزارت معادن و پترولیم در خبرنامه‌ای نگاشته است که شرکت MCC Holoda یکی از بزرگترین شرکت‌های چین بوده که در بخش استخراج و پروسس مس، سرب و جست فعالیت دارد.

این شرکت علاقه‌مندی اش را برای سرمایه گذاری در معادن مس، سرب و جست کشور ابراز کرده است.

سرپرست وزارت معادن ضمن استقبال از علاقه‌مندی این شرکت برای سرمایه گذاری در بخش معادن کشور، گفته است که در ولایات بامیان، کندهار و غور معادن سرب و جست موجود است و در صورتی که این شرکت با پروسس مواد خام معدنی در داخل افغانستان موافق باشد، با آن همکاری خواهد شد.

او همچنان در رابطه به موضوعات پروژه مس عینک با مسوولان شرکت مربوطه گفتگو کرده و بر تسریع کار آن تأکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

نشر گزارش تازه‌ی بانک توسعه‌ی اسلامی و کارکرد این بانک در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

بانک توسعه اسلامی در اولین گزارش از دست‌آوردهای «صندوق امانی بشردوستانه افغانستان» گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، کمک‌های ضروری مختلف را به آسیب‌پذیرترین افراد در افغانستان ارایه کرده است.

در این گزارش به نقل از رئیس بانک توسعه اسلامی آمده است که این کمک‌ها در بخش‌های مقابله با ناامنی غذایی، ارایه برنامه‌های تغذیه کودکان، مراقبت‌های صحی، آب پاک و خدمات صحی انجام شده است.

در این گزارش آمده که ۱۴ پروژه در سال ۲۰۲۳ با هزینه ۳۵ میلیون دالر عملی شده است.

در بخشی از گزارش بانک توسعه‌ی اسلامی آمده است که: «۱۴پروژه در سال ۲۰۲۳ با هزینه کل ۳۵.۳۵ میلیون دالر عملی شده که ۲۴.۱۴ میلیون دالر آن از طریق صندوق امانی بشردوستانه افغانستان به مصرف رسیده است. بخش از کمک‌ها در بخش‌های مقابله با ناامنی غذایی، ارایه برنامه‌های تغذیه کودکان، مراقبت‌های صحی، آب پاک و خدمات صحی انجام شده است.»

در همین حال، وزارت اقتصاد از کمک‌های بانک انکشاف آسیایی، استقبال می‌کند و می‌گوید که این بانک در کنار کمک‌های بشردوستانه در بخش تطبیق پروژه‌های انکشافی نیز افغانستان را همکاری کنند.

آگاهان اقتصادی باور دارند که حکومت سرپرست، باید نهادهای کمک کننده را متقاعد سازند تا پروژه‌های انکشافی را حمایت مالی نمایند.

بانک توسعه‌ی اسلامی می‌افزاید که در حال حاضر ۱۶ پروژه این بانک در بخش کمک‌های بشری در حال تطبیق است و تلاش می‌کنند به مردم افغانستان کمک بیشتر نمایند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ملا برادر با سفر به ولایت هرات، کار باقیمانده پروژۀ بند پاشدان این ولایت را افتتاح نمود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۰, ۱۴۰۳)

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزار می‌گوید بند پاشدان از پروژه‌های مهم ملی است که تلاش می‌کنند تا در وقت تعیین شده تکمیل و به بهره برداری برسد.

مسوولان این پروژه می‌گویند حدود ۱۱۷ میلیون دالر هزینه ساخت این بند آب وبرق است که تقریبا ۸۵ درصد کار آن تکمیل شده و تا ختم سال جاری کاملاً به بهره برداری می رسد.

با تکمیل این پروژه حدود ۶۵ هزار جریب زمین زراعتی آبیاری می‌شوند که هزاران تن شامل کار خواهند شد.

کار ساخت این بند آبی بیش از یک دهه می‌شود که کلید خورده است، در این مدت روند کار آن با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده، اما حالا پس از سه سال قرار است ادامه کار ساخت این پروژه تکمیل گردد، ملا عبدالغنی برادر در افتتاح این پروژه می‌گوید ایجاد بندهای آبی از اولویت‌های کاری امارت اسلامی است.

این بند آبی روی رود ولسوالی کرُخ هرات بسته شده است، پروژه که بیش از یک دهه می‌شود کار آن جریان دارد. امارت اسلامی حالا مصمم است تا ادامه کار این پروژه ملی را تکمیل کند.

کار ساخت بند آب وبرق پاشدان را یک شرکت داخلی با همکاری شرکت آذربایجانی پیش می‌برد. انجنیران این پروژه می‌گویند این بند آبی بیشتر برای زراعت وآب آشامیدنی ساخته می‌شود، بناء بخاطر مدیریت بهتر ذخیره آبی این پروژه، حدود ۷۳ کیلومتر کانال‌های کوچک و بزرگ ساخته خواهد شد.

این بند آبی ۵۴ میلیون مترمکعب آب را ذخیره خواهد کرد که از آن برای زراعت و آب آشامیدنی صحی استفاده می‌شود. درحال حاضر حدود ۴۰۰ تن به گونه مستقیم دراین پروژه کار می‌کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!