Connect with us

تجارت

ایجاد دروازه‌های تازه در روابط افغانستان و چین

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۴, ۱۴۰۰)

چین کشوری که دوامدار با افغانستان و مردمش کمک می‌کند.

امارت اسلامی می‌گوید زمینه سرمایه‌گذاری بر تمامی سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه سرمایه‌گذاران چینی فراهم شده است.

معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید نقش اقتصادی چین بسیار مهم است و افغانستان از سرمایه‌گذاری چین در کشور استقبال می‌کند.

آگاهان اقتصادی می‌گویند در حال حاضر تجارت افغانستان و چین تا دو میلیارد دالر می‌رسد و کشور چین به عنوان سومین شریک اقتصادی افغانستان در میان کشورهای جهان محسوب می‌شود.

چین به عنوان یکی از کشور ها بزرگ اقتصادی دنیا تصمیم دارد تا افغانستان را وارد دنیای بزرگ تجارت جهانی کند.

در تازه ترین مورد وزیر خارجه چین با همتای پاکستانی‌اش در بیجنگ توافق کرده اند تا افغانستان را وارد گذرگاه تجاری سی‌پک (دهلیز اقتصادی چین و پاکستان) بسازند، تصمیمی که کابل از آن استقبال می‌کند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی دراین باره گفت:”چین کشور مهم و مقتدر جهان است و نقش چین در کشور ما بسیار مهم است. از لحاظ اقتصادی امارت اسلامی به سرمایه‌گذاری تمامی کشورها بخصوص چین نیاز دارد.”

سیاستمداران همچنین معتقدند که روابط چین و افغانستان همیشه دوستانه بوده اند، دو ملت روابط دوستانه دارند و معرفی سرمایه‌گذاری چینی برای افغانستان اهمیت زیادی دارد.

وحیدالله سباوون، رییس حزب اتحاد اسلامی افغانستان گفت:”چین از سابق علاقه‌مند بود از دوران کرزی علاقه داشت وحتا پیش از دوران ظاهرخان علاقه داشت سرمایه‌گذاری کند و این نشان میدهد چین همواره در کنار مردم افغانستان بوده است.”

آگاهان اقتصادی به این باورند که چین به داشتن تکنولوژی بروز می‌تواند افغانستان را در مسیر پیشرفت و دست‌یابی به تکنولوژی کمک کند.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت:” چین برای ما یک کشور و دوست بسیار نزدیک است با آنها یک تجارت بسیار بزرگ داریم در گذشته تا دو میلیارد دالر با این کشور ما تجارت داشته ایم در حال حاضر سومین شریک اقتصادی افغانستان در جهان محسوب می‌شود.”

در سوی دیگر شهروندان از کمک‌های کشور چین در گذشته ابراز خرسندی کرده می‌گویند چین با سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌تواند زمینه کار را برای شهروندان کشور مساعد سازد.

احمد، باشنده کابل دراین باره گفت:”چین یک قدرت بزرگ جهانی است و خوب است افغانستان از او خواهان کمک شود.”

محمد نسیم، باشنده کابل گفت:”چین یک کشور صنعتی است میتواند با افغانستان همکاری خوب داشته باشد.”

خالد، باشنده کابل دراین باره گفت:”وقتی چین با افغانستان کمک کند زمینه کار فراهم می‌شود مردم دیگر در مرزها کشته نمی‌شوند.”
درهمین حال، عالمان دین نیز می‌گویند کمک و دوستی در میان مردم جهان حد و مرز نمی‌شناسد این عالمان دین با اشاره به کمک‌های اخیر دولت چین به مردم

افغانستان می‌گویند؛ نیاز است تمام کشورها به افغانستان دید مثبت داشته باشند.

حسین جعفری، عالم دین دراین باره گفت:”دولت چین برای تمامی کشورهای غیرمسلمان یک مثال است و این‌ها می توانند به شهروندان افغانستان کمک کنند.”

دولت چین پس از روی کار آمدن امارت اسلامی تا کنون چند دور کمک‌های غذایی و غیرغذایی به مردم افغانستان توزیع کرده است. کمک‌های که باور بسیاری در موقع مناسب به نیازمندان و بحران زده رسیده است همچنان چین اولین کشوری بود که صدها هزار دوز واکسین ضد کرونا را به مردم افغانستان کمک کرد.

تجارت

عزیزی: از سرمایه‌گذاران مالیزیا می‌خواهیم تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۵, ۱۴۰۳)

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت با نمایندگان از وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت داخله و نماینده دفتر صدراعظم مالیزیا برای افغانستان به ریاست دکتر شازلینا بنت ذین العابدین دیدار و ملاقات نمود.

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که، در این دیدار دو طرف روی تجارت دوجانبه، برگزاری کنفرانس تواصل تجارتی جهت استحکام روابط تجارتی دو کشور، بیلانس تجارت افغانستان و مالیزیا، ایجاد بازار برای محصولات افغانستان از جمله قالین، پنبه، سنگ‌های معدنی بحث و گفتگو نمودند.

به گفته این وزارت در پایان این دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت با تاکید بر افزایش سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای منطقه در افغانستان؛ از سرمایه‌گذاران کشور مالیزیا نیز خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند.

Continue Reading

تجارت

صادرات افغانستان به ترکیه از طریق خط آهن آغاز شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۳)

وزارت امور داخله می‌گوید که صادرات افغانستان به ترکیه از طریق خط آهن هرات – خواف آغاز شد.

این وزارت در شبکه ایکس خود نگاشته است که :«صادرات افغانستان به ترکیه از طریق خط آهن هرات – خواف در فضای آرام آغاز شد.»

وزارت داخله افزوده است که تا یک ماه روزانه یک قطار و پس از آن روزانه دو قطار حرکت می‌کند.

به گفته این وزارت امنیت خط آهن خواف – هرات توسط محافظین معینیت تصدی ملی محافظت عامه تامین می‌گردد.

طرح راه آهن خواف – هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری ۲ هزار کیلومتری در دهلیز ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.

همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکه بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی ایران از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تُن کالا را میان دو کشور ایجاد می‌کند.

Continue Reading

تجارت

نمایشگاه مشترک افغانستان و قزاقستان تا چهار روز دیگر در کابل برگزار می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲, ۱۴۰۳)

وزارت صنعت و تجارت در ادامه‌ برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین المللی به هدف بازاریابی برای تولیدات افغانی، این بار می‌خواهد که یک نمایشگاه بین المللی مشترک میان افغانستان و قزاقستان را در کابل برگزار کند.

این نمایشگاه قرار است تا چهار روز دیگر برای دو روز گشایش یابد.

مسوولان وزارت صنعت و تجارت تاکید می‌کنند که این نمایشگاه به هدف گسترش و تحکیم روابط تجارتی میان دو کشور برگزار می‌شود.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید: «این نمایشگاه به ادامه نمایشگاه بین المللی قزاق – افغان که به اشتراک هیات بزرگ مختلط دولتی و سکتور خصوصی امارت اسلامی افغانستان در شهر آستانه جمهوری قزاقستان دایر گردیده بود، برگزار می‌شود. در این نمایشگاه محصولات و تولیدات داخلی افغانستان و جمهوری قزاقستان در سکتور های مختلف به مدت دو روز به نمایش گذاشته می‌شود.»

به گفته مسوولان، در این نمایشگاه ۴۰ شرکت بزرگ قزاقی مشمول ۸۰ تاجر و هیات همراه شان و ۴۰ شرکت بزرگ افغانی اشتراک کرده و محصولات و تولیدات شان‌را به نمایش می‌گذارند.

محمد صابر لطیفی، رئیس مرکز نمایشگاه‌ بین المللی افغانستان می‌گوید: «محصولات و تولیدات افغانستان است. بیشتر آن محصولاتی است که به قزاقستان صادرات داریم و محصولاتی که شرکت‌های افغانی می‌خواهند به آسیای میانه و به قزاقستان صادرات داشته باشند. میوه های خشک افغانستان، فرآورده های معدنی افغانستان و خدمات اقتصادی و تجارتی افغانستان به نمایش گذاشته خواهد شد.»

قرار است در جریان این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌های گوناگون نیز برای داد و ستد کالاها میان شرکت‌ها به امضا برسد.

پیش از این نیز چنین نمایشگاه‌ها در مرکز نمایشگاه بین المللی افغانستان برگزار شده بود.

به باور آگاهان، برگزاری نمایشگاه ها یکی از راه های خوب بازاریابی برای تولیدات داخلی است و حکومت تلاش کند تا در همکاری با بخش خصوصی در نمایشگاه های منطقه‌ای و بین المللی شرکت کند تا کالاهای تولیدی افغانستان در مارکیت های جهانی خریدار پیدا کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!