Connect with us

جهان

ولیعهد سعودی: پروای این را ندارم که بایدن در مورد من چه فکر میکند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۱۳, ۱۴۰۰)

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته است که او پروای این را ندارد که آیا جو بایدن، رییس جمهور امریکا درمورد اش فکر بد کرده یا خیر.

بن سلمان در مصاحبه ای با مجله امریکایی اتلانتیک که روز پنجشنبه منتشر شده گفته است که بایدن باید توجه اش را بر منافع امریکا متمرکز کند.

او گفت: “ما حق نداریم به شما در امریکا لکچر بدهیم. عین چیز برای جانب دیگر صدق میکند.”

مشارکت استراتیژیک دیرینه میان سعودی و امریکا پس از روی کار آمدن اداره بایدن در ماه جنوری سال 2021 به تیره‌گی گراییده است. مسایل مربوط به حقوق بشر مخصوصا در پیوند به جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی از جمله دلایل تیره‌گی روابط بین این دو کشور بشمار میرود.

اداره بایدن گزارشی از استخبارات امریکا منتشر کرده که ولیعهد سعودی را در قتل خاشقجی دخیل میداند. بن سلمان اما، این اتهامات را رد کرده است.

او گفته است که این اتهامات قانون حقوق بشر را نقض میکند.

بن سلمان در مصاحبه دیگری با خبرگزاری دولتی سعودی هشدار داده است که ریاض میتواند سرمایه گذاری هایش را در امریکا کاهش دهد.

Advertisement

جهان

ایرلند و هسپانیه احتمالاً در ۲۱ می فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۱, ۱۴۰۳)

گزارش‌ها می‌رسانند که ایرلند، هسپانیه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی به رسمیت شناختن فلسطین در ۲۱ ماه می هستند.

به نقل از رویترز، تلویزیون «آر تی ای نیوز» ایرلند گزارش داده که تماس‌ها بین ایرلند و هسپانیه، و بین سلوینیا و مالتا، به هدف به رسمیت شناختن مشترک فلسطین تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، کشورها منتظر رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دهم ماه می بوده اند که می‌تواند منجر به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان واجد شرایط عضویت کامل در این سازمان شود.

هسپانیه، ایرلند، مالتا و سلوینیا در بیانیه‌ای مشترک در ۲۲ مارچ اعلام کرده بودند که برای برداشتن اولین گام‌ها برای به رسمیت شناختن فلسطین توافق کرده اند.

هسپانیه و ایرلند مدت‌هاست که مدافع حقوق فلسطینیان بوده‌اند. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که افزایش تلفات در غزه از اثر تهاجم اسرائیل برای از بین بردن حماس، درخواست‌های جهانی را برای آتش بس و راه حل پایدار برای صلح در منطقه برانگیخته است.

از سال ۱۹۸۸، ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

اسرائیل گفته است که طرح چهار کشور مذکور «جایزه ای برای تروریزم» است که احتمال حل قضیه غزه را از طریق مذاکره کاهش می‌دهد.

Continue Reading

جهان

بایدن: اگر اسرائیل به شهر رفح حمله کند ارسال تسلیحات به تلبیب را متوقف خواهیم کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

رئیس‌جمهور امریکا هشدار داد که چنانچه اسرائیل به رفح حمله گسترده زمینی ترتیب دهد، کمک تسلیحاتی و ارسال مهمات به اردوی این کشور را متوقف خواهند کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در مصاحبه با شبکه سی ان ان در خصوص بحران غزه گفت: «چنانچه اسرائیل به رفح حمله گسترده زمینی ترتیب دهد، کمک تسلیحاتی و ارسال مهمات به اردوی این کشور را متوقف خواهیم کرد.

بایدن درباره توقف ارسال محموله‌های بمب به اسرائیل اظهار داشت: «تلفات گسترده غیرنظامیان در غزه در نتیجه این بمب‌ها و راه‌های دیگر نفوذ اسرائیل به مراکز غیرنظامیان بود.»

بدین ترتیب بایدن اعتراف کرد که از بمب‌های ساخت امریکا برای کشتن غیرنظامیان فلسطینی در غزه استفاده شده است.

رئیس‌جمهور امریکا خاطرنشان کرد: «بارها به اسرائیل در خصوص حمله زمینی گسترده به رفح هشدار داده بودیم، این موضوع را در آخرین دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل، به وضوح بیان کرده بودم.

بایدن تصریح کرد: «هنوز اسرائیل به صورت گسترده و همه‌جانبه وارد رفح نشده‌، اگر وارد شود، به صراحت اعلام می‌کنم که سلاح‌های مورد استفاده در رفح و شهرهای دیگر را ارسال نخواهیم کرد.»

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن همچنان متعهد به تامین امنیت اسرائیل است، گفت: «ارسال برخی از سلاح‌ها، بمب‌ها و گلوله‌های توپ که اسرائیل در شهرک‌های غیرنظامی استفاده می‌کند را متوقف خواهیم کرد.»

اسرائیل طی هفته جاری به گذرگاه رفح، شهری که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره به آن پناه برده‌اند، حمله کرد، اما گفت که این حمله صرفا عملیات محدودی بوده است.

Continue Reading

جهان

امریکا به برقراری توافق میان حماس و اسرائیل امیدوار است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

خبرگزار رویترز گزارش داده است که ایالات متحده بر این باور است که با از سرگیری مذاکرات در قاهره در روز چهارشنبه، می توان اختلافات باقی مانده بین اسرائیل و حماس را در مذاکرات بر سر آخرین پیشنهاد آتش بس برطرف کرد.

از سوی دیگر نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه گذرگاه اصلی مرزی بین غزه و مصر در رفح، شهر جنوبی غزه را که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته اند، تصرف کردند. این گذرگاه یک مسیر حیاتی برای کمک‌ به منطقه کوچکی را که صدها هزار نفر در آن بی‌خانمان و گرسنه هستند، قطع کرده است.

دو منبع مصری گفتند که در قاهره، هر پنج هیأت شرکت کننده در مذاکرات آتش بس در روز سه شنبه – حماس، اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر – به ازسرگیری مذاکرات واکنش مثبت نشان دادند و انتظار می رود دیدارها صبح چهارشنبه ادامه یابد. به گفته یک منبع آگاه، بیل برنز، رئیس استخبارات امریکا، قرار بود روز چهارشنبه از قاهره به اسرائیل سفر کند تا با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل و مقام‌های اسرائیلی دیدار کند.

این درحالی است که شامگاه دوشنبه اخباری مبنی بر توافق دو طرف بر مفاد آتش بس منتشر شد اما با حمله محدود اسرائیل به رفح همه چیز تغیر کرد. با این حال امیدواری امریکا حاکی از شانس زنده ماندن توافق دارد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که حماس یک پیشنهاد اصلاح شده ارائه کرده و متن جدید نشان می‌دهد که کمبودی‌های باقی‌مانده را می‌توان «کاملاً برطرف کرد».

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!