Connect with us

رویداد های اخیر

میانجیگیری موفقانه کابل برای تمدید آتش بس میان طالبان پاکستانی و دولت پاکستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جوزا ۱۱, ۱۴۰۱)

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که هیئت پنجاه نفری پاکستان تحت سرپرستی مولانا صالح شاه سناتور پیشین این کشور وارد کابل خواهد شد.

این هیات زمانی به کابل سفر می‌کند که مذاکرات بین تحریک طالبان پاکستانی با دولت این کشور با میانجیگری کابل برای تمدید آتش‌بس نا محدود به توافق رسیده اند.

پیشتر امارت اسلامی تایید کرده بود که با میانجیگری کابل این گفتگوها صورت گرفته است اما معلوم نشده که این گفتگوها در کابل برگزار شد و یا جای دیگر .

برخی آگاهان سیاسی هم برقراری آتش بس میان دولت و تحریک طالبان پاکستان را بر وضعیت کنونی افغانستان سودمند میدانند و می‌گویند که کاهش تنش‌ها در منطقه ثبات در افغانستان را تقویت میکند

ولی فروزان، آگاه امور سیاسی می‌گوید که:” حالا زمانیست که چرخ زمان بدست حکومت افغانستان و فرصت است که طالبان (امارت اسلامی) از آن به صورت بسیار خوب به نفع افغانستان استفاده کنند .”

این در حالیست که گروه تحریک طالبان پاکستان مسوول بسیاری از حملات مرگبار در این کشور دانسته میشود و افغانستان برای سومین بار است گفتگوها را میزبانی میکند.

رویداد های اخیر

سازمان ملل: سیلاب‌های اخیر در افغانستان جان ۵۴۰ تن را گرفته است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

سازمان ملل متحد می‌گوید که از اثر سیلاب‌های اخیر در افغانستان ۵۴۰ تن جان باخته‌اند. اداره بررسی کننده تاثیرات بحران آب و هوا در کشور‌های در حال توسعه گفته است که در نتیجه این سیلاب‌ها سه هزار خانه نیز به‌گونه کامل تخریب شده‌اند.

ماریا لوپس، نماینده اداره بررسی تاثیرات بحران آب و هوا در سازمان ملل در یک مصاحبه گفته است: «هفته گذشته ما شاهد سیلاب خطرناکی در سراسر جهان بودیم، برای بسیاری از مردم خسارات مالی و جانی وارد کرده است. در افغانستان هم از اثر سیلاب‌ها ۵۴۰ تن جان باخته و سه هزار خانه به گونه کلی تخریب شده‌اند.»

در همین حال، هیأتی از معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرا به ولایت غور سفر کرده و مسوولان محلی گفته‌اند که کمک‌های اضطراری مشمول مواد غذایی، دوا و سرپناه‌های مؤقت برای آسیب‌دیدگان رسانیده شده است.

سخنگوی والی غور گفته که آمار قربانیان در نتیجه سیلاب‌ها در این ولایت به ۵۵ تن رسیده است. به گفته‌ عبدالواحد حماس، سه هزار خانه مسکونی در این ولایت کاملاً ویران شده و هزاران خانه دیگر به گونه قسمی تخریب شده‌اند.

آسیب‌دیده در غور گفته است: «ما از امارت اسلامی ‌خواهش می‌کنیم که به داد مردم برسد. هیچ ما همدردی از امارت ندیدیم، هیچکس نیامده که حداقل یک همدردی کوچک همرای ما نشان بدهد.»

یکی دیگر از آسیب‌دیدگان گفت: «من تقریباً سی لک سرمایه داشتم؛ کلاً تخریب شده است. از دولت تقاضا داریم که با ما کمک کند.»

تلفات و خسارات ناشی از سیل در افغانستان با همدردی‌های جهانی نیز روبه‌رو شده است. وزارت خارجه امارت اسلامی گفته که در نتیجه سرازیرشدن سیلاب‌ها، صدها تن جان باخته، هزاران خانه تخریب شده و این سیل منجر به فاجعه بشری شده است.

وزارت خارجه از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که با مردم افغانستان ابرازهمدردی و برای سیلاب‌زدگان کمک کرده‌اند، ابراز قدردانی می‌کند.

قابل ذکر است، سیلاب‌های اخیر در کشور به ویژه در بغلان نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی بیشتر است و این کشور به کمک‌های طولانی مدت جامعه جهانی نیاز دارد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

هلیکوپتر حامل رئیس جمهور ایران در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

خبرگزاری تسنیم روز یکشنبه گزارش داده که هلیکوپتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

براساس گزارش، در این هلیکوپتر آیت‌الله آل هاشم، والی آذربایجان شرقی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز حضور داشته‌اند.

گزارش افزوده است، در کاروان همراه ابراهیم رئیسی، سه هلیکوپتر حضور داشته‌اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسوولان در آن بودند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

بربنیاد گزارش، نیروهای امدادی هلال احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی ایران از همان ابتدای گزارش سانحه برای پیداکردن هلیکوپتر ابراهیم رئیسی عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

در گزارش آمده است: گفته می‌شود برخی همراهان رئیس جمهور در این هلیکوپتر توانسته‌اند تماسی با مرکز برقرار کنند و بدین جهت امیدواری برای پایان این حادثه بدون تلفات جانی افزایش یافته است.

گزارش تصریح کرده است که به دلیل فضای «مه آلود منطقه» هنوز وضعیت هلیکوپتر رئیس جمهور ایران مشخص نیست‌.

Continue Reading

رویداد های اخیر

معاون سرمنشی ملل متحد در امور سیاسی و صلح با سرپرست د افغانستان بانک دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

رزماری دیکارلو، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح با هدایت الله بدری، سرپرست د افغانستان بانک دیدار و دو طرف در مورد وضعیت اقتصادی، سکتور مالی و بانکی گفتگو کرده اند.

طبق خبرنامه د افغانستان بانک که امروز یکشنبه (۳۰ ثور) منتشر شد، آقای بدری در این دیدار گفت که تحریم‌های اعمال شده بر سکتور بانکی افغانستان از سوی کشورهای جهان بر ثبات مالی افغانستان تاثیر منفی داشته و زیان های بیشتری را متوجه مردم کرده است.

وی افزود که این تحریم‌ها قدرت توان خرید مردم را تضعیف و دسترسی بانک‌های افغانستان به سیستم های مالی و بانکی بین المللی را دچار مشکل نموده است.

به گفته وی، هرچند د افغانستان بانک توانسته است که در شرایط دشوار، مشکلات نقدینگی سکتور بانکی را بهتر مدیریت کند و پیشرفت‌هایی در این زمینه نیز حاصل شده و وضعیت روز به روز بهتر می شود؛ اما موجودیت تحریم‌های بین المللی باعث می‌شود تا برخلاف قوانین، مقررات و پالیسی‌های د افغانستان بانک، مبادلات بین المللی از مجاری غیر رسمی انجام شود.

آقای بدری تصریح کرد که د افغانستان بانک در پرتو اصول اسلامی، چارچوب قانونی و مقرراتی را برای توسعه اعطای قرضه‌های کوچک ایجاد کرده است تا مردم بتوانند با شرایط آسان، قرضه های کوچک دریافت کنند و کار های خود را توسعه دهند.

طبق خبرنامه د افغانستان بانک، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد نقش سکتور بانکی در رشد اقتصادی را مهم خوانده و گفته است که استفاده از تجارب کشورهای جهان و تقویت سکتور خصوصی در توسعه خدمات مالی، اعطای قرضه های کوچک و تامین مالی اسلامی بسیار مهم بوده و نیاز به کار مشترک دارد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!