Connect with us

جهان

واکنش رهبران جهان به درگذشت ملکه بریتانیا

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۱۸, ۱۴۰۱)

دقایقی پس از اعلام رسمی درگذشت ملکه الیزابت دوم توسط بریتانیا، شمار زیادی از رهبران جهان، از جو بایدن، رئیس جمهور امریکا تا نرندرا مودی و شهباز شریف، صدراعظمان هند و پاکستان به آن واکنش نشان دادند.

بایدن او را «مایه آرامش و افتخارات چند نسل از مردم بریتانیا» توصیف نمود.

کاخ سفید با انتشار یک بیانیه به نقل از بایدن نوشته است که:« الیزابت دوم سیاستمدار ثابت قدمی بود که اتحاد بریتانیا و امریکا را عمیق و خاص کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا، نیز با ابزار تسلیت از دوستی سخاوتمندانه، بصیرت و شوخ طبعی ملکه الیزابت توصیف کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌ جمهور پیشین امریکا با فرستادن درود به الیزابت دوم، از سلطنت وی «که توام با ظرافت و حسن مسئولیت» بود ستایش کرد. اوباما در تحسین شیوه زمامداری الیزابت دوم نوشت: «او هم گوش شنوایی داشت هم استراتژیک فکر می‌کرد و هم منشأ موفقیت‌های دیپلماتیک قابل توجهی بود.»

ملکه الیزابت پس از ۷ دهه سلطنت در کنار خانواده‌اش روز پنجشنبه (۱۷سنبله) در اسکاتلند درگذشت. او که در سال ۱۹۵۲به سلطنت رسید،‌ کهن‌سال‌ترین ملکه بود و طولانی‌ترین سلطنت را در این کشور داشت.

انتونیو گوترش، رئیس عمومی سازمان ملل، در پیامی نوشت که:«ملکه دوست خوب سازمان ملل متحد بود و در خلال ایام پر تحول گذشته حضورش مایه اطمینان خاطر بود.»

همچنان، اعضای شورای امنیت در جریان نشست اضطراری خود در مورد اوکراین، به احترام درگذشت ملکه یک دقیقه سکوت کردند.

نرندرا مودی، صدراعظم هند، در پیامی از «شخصیت با وقار و نجیب» ملکه ستایش کرد که «برای ملتش رهبری تاثیرگذار بود.»

همین طور، شهباز شریف، صدراعظم پاکستان نیز در پیامی به «همدردی با مردم و حکومت بریتانیا» اکتفا کرده است.

الیزابت دوم پس از درگذشت پدرش،‌ جورج ششم در ششم فبروری ۱۹۵۲،‌ ملکه بریتانیا شد و مراسم تاج‌گذاری اش‌ یک سال و چهار ماه بعد،‌ در ۲ جون ۱۹۵۳ برگزار شد. اکنون پس از مرگش، لیز تراس، صدراعظم بریتانیا، نام پادشاه جدید را «شاه چارلز سوم» اعلام کرد و به او اعلام وفاداری کرد.

جستین ترودو، صدراعظم کانادا، کشوری که اهمیت زیادی به جایگاه ملکه در سیاست و فرهنگ خود داده است، مرگ الیزابت دوم را «مایه اندوه بزرگ» دانسته و با یادآوری از گذشته گفته است که «او حضور دایمی در زندگی مردم کانادا داشت و برای همیشه بخش مهمی از تاریخ کانادا خواهد بود.»

در حالیکه فرانک اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان در پیامی گفته است که ملکه «زنی بود که به کشور خود شکل داد»، ایمانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، او را « تجسمی از تداوم و وحدت مردم بریتانیا در ۷۰ سال گذشته و دوست فرانسه» خوانده است.

همچنان، شیخ محمد بن راشد آل مختوم، معاون امیر امارات متحده و حاکم دُبی، گفته است که «علیاحضرت ملکه الیزابت یک چهره شاخص جهانی بود که بهترین خصوصیات ملت و مردم خود را تمثیل می‌کرد.»

پدرو سانچز، صدراعظم اسپانیا هم از الیزابت دوم بعنوان «چهره مهم بین‌المللی» یاد کرد که نقش مهمی در تاریخ بریتانیا و اروپا ایفا کرده است. رئیس دولت اسپانیا با ابراز تسلیت به خانواده سلطنتی و ملت بریتانیا با کلیه کشورهای مشترک‌المنافع ابراز همدردی کرد.

پادشاه بلجیم و همسرش هم  ضمن تمجید از شخصیت ملکه بریتانیا از او به عنوان «فردی خارق‌العاده یاد کردند.»

جاسیندا آردرن، صدراعظم زیلاند جدید به‌عنوان یک کشور مشترک المنافع گفت که به زودی مقدمات برگزاری مراسم یادبود دولتی برای ملکه الیزابت دوم برگزار می‌شود.

اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای ملکه بریتانیا را «یکی از محترم‌ترین شخصیت‌ها در سراسر جهان توصیف کرد.

وی در توییتی نوشت: «او شاهد جنگ و آشتی در اروپا و فراتر از آن دگرگونی‌های عمیق سیاره و جوامع ما بود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مرگ الیزابت دوم را «ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر» توصیف کرد و به بریتانیایی‌ها تسلیت گفت.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در پیامی گفت: «من با کمال میل به همه کسانی که عزادار از دست دادن ملکه بریتانیا هستند می‌پیوندم تا برای آرامش ابدی ملکه فقید دعا کنیم و به او که در خدمت بی‌دریغ به خیر و صلاح ملت و کشورهای مشترک المنافع بود ادای احترام کنیم.»

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران با ارسال پیامی در توییتر مرگ الیزابت دوم را تسلیت گفت. وی در این پیام از ملکه بریتانیا به عنوان «نیروی شرافتمند و نجیب» یاد کرد که نقش خود را در «عدالت، پیشرفت، و نیز یکپارچگی و تداوم کشور خود» ایفا کرده است.

جهان

ولیعهد سعودی و مشاور امنیت ملی امریکا با هم دیدار و درباره غزه و یک توافق دوجانبه گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳۰, ۱۴۰۳)

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید برای گفتگو درباره یک توافق دوجانبه گسترده و جنگ اسرائیل در غزه باهم دیدار کردند.

بر بنیاد یک اعلامیه، در این دیدار که در شهر ظهران عربستان سعودی صورت گرفت، «نسخه نیمه نهایی پیش نویس توافقنامه‌های راهبردی بین دو کشور که تقریباً در حال نهایی شدن است» بررسی شد.

واشنگتن و ریاض در مورد تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های غیرنظامی هسته‌ای به عنوان بخشی از یک توافق گسترده تر که ایالات متحده امیدوار است منجر به عادی سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل شود، گفتگو کرده اند.

ولیعهد عربستان و مشاور ارشد امنیتی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا همچنین در مورد نیاز به یافتن یک «مسیر معتبر برای ایجاد راه حل دو کشوری» برای اسرائیل و فلسطینی‌ها، توقف جنگ علیه حماس در غزه و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بحث کردند.

رویترز در اوایل ماه جاری گزارش داده بود که دولت بایدن و عربستان سعودی به دنبال نهایی سازی توافق هسته‌ای اند، با وجود اینکه عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی در هاله ابهام قرار دارد.

قصر سفید روز جمعه اعلام کرد سالیوان به عربستان سعودی و اسرائیل سفر خواهد کرد تا در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله غزه و تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه گفتگو کند.

 

Continue Reading

جهان

کشته شدن ۲ پولیس فرانسه در جریان حمله افراد مسلح به موتر حامل زندانیان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

مقام‌های فرانسه اعلام کردند که در پی این حمله، یک زندانی محکوم به سرقت که در این موتر بود، فرار کرده و در حال حاضر فراری است.

بنابر گزارش رسانه‌های محلی، این زندانی فراری محمد امرا معروف به «مگس» است که ۳۰ سال سن دارد.

در این حمله ۲ مامور زندان از جمله راننده جان باختند و سه نفر دیگر به شدت زخمی شدند.

گفته می‌شود که محمد امرا به جرم دزدی زندانی شده بود و به خاطر پرونده‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر نیز شناخته شده است.

در همین حال، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اریک دوپوند مورتی وزیر عدلیه این کشور با خانواده و همکاران افسران کشته شده، ابراز همدردی کردند.

مکرون در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که همه اقدامات لازم برای یافتن عاملان این جنایت انجام می‌شود تا عدالت اجرایی شود.

جرالد دارونین وزیر داخله فرانسه اعلام کرد که تعقیب جنایتکاران به طور گسترده آغاز شده است.

وی در ایکس نوشت: «از همه ابزارها برای یافتن این جنایتکاران استفاده می‌شود. به دستور من صدها پولیس بسیج شدند.»

اداره جرایم سازمان‌یافته و پولیس قضایی فرانسه اکنون در حال تحقیق و بررسی این حمله هستند.

Continue Reading

جهان

وزیر خارجه امریکا وارد اوکراین شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز سه‌شنبه (۲۵ثور) در اولین سفر یک مقام بلند رتبه امریکایی به اوکراین از زمانی که کنگره این کشور در ماه گذشته بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دالری را تصویب کرد، امروز وارد کی‌یف شد.

براساس گزارش رویترز، ادعا شده است؛ هدف از این سفر که قبلن فاش نشده بود، نشان دادن همبستگی امریکا با اوکراین است که در تلاش برای مقابله با بمباران شدید روسیه در مرز شمال شرقی خود است.

یکی از مقام‌های امریکای مطلع از سفر آنتونی بلینکن گفت، وزیر خارجه امیدوار است که سیگنالی قوی از تضمین به اوکراینی‌ها که در شرایط بسیار دشوار به سر می‌برند، با این سفر ارسال کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام مسوول امریکایی همچنین گفت: «ماموریت وزیر خارجه در اوکراین صحبت در مورد چگونگی اجرای کمک‌های تکمیلی ما به‌گونه‌ای است که به تقویت دفاعی کی‌یف کمک می‌کند و آنها را قادر سازد تا به طور فزاینده‌ای ابتکار عمل را در میدان جنگ پس بگیرند.»

پیش از این، «جو بایدن» رییس‌جمهور امریکا دستور ارسال کمک نظامی به مبلغ ۴۰۰ میلیون دالر به کی‌یف را صادر کرد. به گفته پنتاگون، در مجموع از ابتدای ریاست جمهوری بایدن، ایالات متحده بیش از ۵۱.۳ میلیارد دالر به اوکراین برای کمک‌های امنیتی اختصاص داده که بیش از ۵۰.۶ میلیارد دالر از آغاز حمله روسیه را شامل می‌شود.

ساعاتی پیش نیز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی خبری از ارسال محموله جدید تسلیحاتی در قالب کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف خبر داد و اعلام کرد که از این به بعد، ارسال کمک‌های تسلیحاتی امریکا به اوکراین در هر هفته انجام خواهد شد.

از سویی دیگر در حالی که نگرانی‌ها از دستیابی مسکو به بزرگترین پیشرفت خود از روزهای اولیه جنگ افزایش یافته است، اوکراین اذعان کرد که نیروهای روسیه روز دوشنبه به پیشروی خود در منطقه خارکوف ادامه دادند و به «موفقیت تاکتیکی» دست یافتند.

این در حالیست که ولدمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به وزارت دفاع این کشور وزیر جدید معرفی کرده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!