Connect with us

رویداد های اخیر

وزیرخارجه ازبکستان: انزوای افغانستان پیامدهای منفی خواهد داشت

منتشر شده

در

(Last Updated On: میزان ۴, ۱۴۰۱)

وزیرخارجه ازبکستان گفته است که انزوای سیاسی افغانستان پیامدهای منفی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت.

ولادیمیر نوروف درهفتاد وهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته است که رشد اقتصادی افغانستان را در اولویت قرار دهند.

آقای نوروف گفت: «رفاه و پیشرفت آسیای مرکزی به طورغیر قابل انکار به صلح و ثبات در افغانستان بستگی دارد. ما از کاهش توجه جهانی به این کشور نگرانی داریم، این مسأله برای ما بی‌نهایت مهم است تا ازانزوای افغانستان جلوگیری شود. تنها گذاشتن افغانستان با مشکلاتش، پیامدهای خیلی جدی برای منطقه و امنیت جهانی خواهد داشت.»

آقای نوروف پیشنهاد کرده است که یک صندوق حمایت بشردوستانه خاص برای افغانستان ایجاد شود.

وی افزود: «اولویت عمومی جامعه جهانی باید بازسازی افغانستان باشد، ادغام اقتصاد افغانستان در فرآیندهای اقتصادی منطقه‌ای مهم است. تطبیق پروژه‌های زیربنایی به حمایت جامعه جهانی، سازمان ملل و کشورهای کمک کننده نیاز دارد، ما پیشنهاد می‌کنیم که یک صندوق حمایت بشردوستانه خاص برای افغانستان ایجاد شود و منابع مالی آن برای غلبه بر بحران انسانی دراین کشورهزینه شود.»

درهمین حال، سراج‌الدین مهرالدین وزیرخارجه تاجکستان نیز در مجمع عمومی سازمان ملل تلاش‌های انجام شده توسط جامعه بین‌المللی را در رفع بحران بشری واقتصادی درافغانستان کافی نمی‌داند و هم‌چنان بر ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق زنان و بر مبارزه با تروریزم تأکید کرده است.

آقای مهرالدین ابراز کرد: «با وجود خواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی هنوز یک حکومت فراگیر ایجاد نشده و در ساختارهای اداری تنوع قومی وجود ندارد، مهم است تا زنان و دختران به کار و تحصیل دسترسی داشته باشند وفعالیت گروه‌های تروریستی مهارشود.»

این در حالی است که امارت اسلامی بارها اعلام کرده که در ساختارسیاسی فعلی حکومت اصلاحات را در نظردارد و برای تنوع بیشتر درساختارهای سیاسی واداری به تدریج تغییرات را روی دست دارد.

گفتنی است که رهبری امارت اسلامی حکومت جدید را بر رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و دختران برای کار وتحصیل درچارچوب شریعت اسلامی ملزم دانسته و تأکید کرده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان درنابودی تروریزم عزم و اراده مستحکم دارد و اجازه نمی‌دهد، امنیت هیچ‌کشور به‌شمول همسایه‌های افغانستان از آدرس این کشور تهدید شود.

رویداد های اخیر

ملل‌ متحد گزارش ملی حقوق بشر افغانستان را تصویب کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۷, ۱۴۰۳)

نماینده‌ دایمی افغانستان در جینوا می‌گوید که شورای حقوق بشر سازمان ملل‌ متحد گزارش ملی حقوق بشر افغانستان را تصویب کرده است. نصیراحمد اندیشه در نشست جینوا گفته است که پس از بررسی‌های همه‌جانبه، ۲۴۳ توصیه از سوی ۷۰ کشور نشان دهنده بدترشدن اوضاع حقوق‌ بشری در افغانستان است.

احمد اندیشه در این نشست بیان کرده است: «گزارش ملی افغانستان به هدف ارایه یک گزارش جامع و کامل از واقعیت‌های اساسی بحران رو به وخامت حقوق بشر در افغانستان تهیه شده است. این گزارش ضمن تأکید بر وخامت بحران حقوق بشری، بر نیاز و نگرانی فوری مردم افغانستان نیز پرداخته است.»

در بررسی وضعیت حقوق ‌بشری افغانستان در دوره‌ چهارم، ۲۴۳ دیدگاه از سوی ۷۰ کشور جهان دریافت شده که از بدترشدن وضعیت حقوق‌ بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌ و پیشنهاد داده‌اند تا تحقیقات بی‌طرفانه و مستقلی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان انجام شود.

با این حال، امارت اسلامی همواره حقوق بشر را موضوع داخلی کشور دانسته و تأکید کرده است که حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در کشور بیش از هر زمان دیگر تأمین است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی امارت اسلامی در این مورد گفته است: «حقوق اسلامی و شرعی تمام اتباع افغانستان تأمین است. امارت اسلامی به تأمین حقوق شهروندان متعهد است.»

نگرانی‎ها درباره اوضاع حقوق بشری در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه هفته گذشته، شورای حقوق بشر ملل ‌متحد در نشستی اوضاع حقوق بشری را در افغانستان به شدت نگران کننده دانست. اما امارت اسلامی تأکید کرده است که جامعه‌ جهانی از مسئله حقوق بشر استفاده ابزاری و سیاسی می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

څار: تصویب گزارش ملی حقوق بشر افغانستان از سوی ملل متحد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر برای اشتراک در یک نشست بین‌المللی به روسیه دعوت شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

سفیر روسیه در کابل مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا را دعوت کرده است تا در یک نشست بین المللی که قرار است در شهر کازان منطقه تاتارستان کشورش برگزار شود، اشتراک کند.

طبق خبرنامه معاونیت سیاسی ریاست الوزرا، مولوی عبدالکبیر در دیدار با سفیر روسیه امروز (یکشنبه، ۱۶ ثور) از دعوت به این نشست سپاسگزاری کرده و گفت که روابط میان روسیه افغانستان مهم و دوستانه است و تاجران روسی باید در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

وی افزود که روابط میان مسکو و کابل به نفع هر دو طرف است و می‌تواند سبب توسعه و ثبات در منطقه شود.

از سوی دیگر، دیمتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، گفته که کشورش آماده است تا در عرصه‌های مختلف با افغانستان همکاری کند و می‌خواهد روابط دوجانبه گسترش یابد.

وی افزود که همکاری‌ها و افزایش تعامل میان امارت اسلامی و روسیه می‌تواند به ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه کمک کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!