Connect with us

جهان

حمله اسرائیل به یک اردوگاه آوارگان در کرانه باختری دست‌کم ۹ کشته بر جای گذاشت

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۷, ۱۴۰۱)

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گویند در جریان حمله اردوی اسرائیل به یک کمپ آوارگان در شهر جنين، در اراضی اشغالی کرانه باختری، دست‌کم ۹ فلسطینی از جمله یک زن ۶۰ ساله کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از تشکیل جلسه در پی حمله روز پنج‌شنبه (ششم دلو) اعلام کرد که هماهنگی در امور امنیتی با اسرائیل در این مناطق را متوقف خواهد کرد.

نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی، چند ساعت پس از آن‌چه مرگبارترین حمله اردوی اسرائیل به کرانه باختری در دو دهه اخیر توصیف شده است، در یک نشست خبری در شهر رام‌الله این خبر را تایید کرد.

او همچنین گفت که فلسطینی‌ها قصد دارند به خاطر این حمله از اسرائیل به محکمه بین المللی لاهه و شورای امنیت سازمان ملل شکایت کنند.

حمله روز پنج‌شنبه به کمپ آوارگان فلسطینی جنین و روستاهای اطراف آن، به نگرانی‌ها از تشدید تنش بین دو طرف در آستانه سفر وزیر خارجه امریکا به منطقه دامن زده است.

درگیری مسلحانه به محض ورود سربازان اسرائیلی به کمپ جنین در صبح پنج‌شنبه آغاز شد. اردوی اسرائیل ادعا می‌کند که هدف این عملیات جلوگیری از یک حمله قریب الوقوع به خاک آن کشور بوده است.

کمپ آوارگان جنین که گروه فلسطینی جهاد اسلامی در آن تشکیلات و نفوذ دارد همواره یکی از اهداف مهم حملات شبانه اردوی اسرائیل با هدف دستگیری افراد مرتبط با این گروه بوده است که اسرائیل آن‌ها را مسئول حملات خشونت‌بار در خاک اسرائیل می‌داند.

به گفته مقامات فلسطینی، یکی از کشته‌ها مبارزین فلسطینی بوده است.

طی سال‌های اخیر درگیری‌های مسلحانه در مناطق اشغالی کرانه باختری افزایش یافته است. کارشناسان بر این باورند که با روی کارآمدن دولت دست راستی افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو عملیات اردو اسرائیل در این مناطق افزایش خواهد یافت.

همزمان، وزارت خارجه امریکا در آستانه سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه گفت وزیر خارجه امریکا در ملاقات با رهبران منطقه بر ضرورت پایان دادن به درگیری‌های خشونت‌آمیز تاکید خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه امریکا آقای بلینکن سفر منطقه‌ای خود را روز یک‌شنبه آینده با دیدار از مصر و مذاکره با رئيس جمهور آن کشور آغاز می‌کند و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات خواهد کرد.

جهان

مقام‌های اسرائیلی پس از دستور تعطیلی به دفتر الجزیره حمله کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۷, ۱۴۰۳)

رویترز گزارش داده است که مقام‌های اسرائیلی به اتاق یک هوتل در بیت المقدس که توسط الجزیره به‌حیث دفتر آن استفاده می‌شد، پس از تصمیم کابینه برای تعطیلی فعالیت‌های محلی این تلویزیون قطری، حمله کردند.

ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده است، افسران لباس شخصی را نشان می‌دهد که کمره‌ها را از بین می‌برند.

کابینه صدر اعظم بنیامین نتنیاهو این شبکه را تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، تعطیل کرد و ادعا کرد که این شبکه امنیت ملی اسرائیل را تهدید می‌کند.

الجزیره گفته که این اقدام یک «اقدام جنایتکارانه» است و این اتهام که امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند، «دروغی خطرناک و مضحک» است و خبرنگاران آن را در معرض خطر قرار داده است.

الجزیره افزود که حق دارد مراحل قانونی را دنبال کند.

این شبکه از عملیات نظامی اسرائیل در غزه انتقاد کرده و به‌گونه منظم از جنگ گزارش داده است.

در همین حال، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از تعطیلی دفتر شبکه الجزیره توسط اسرائیل انتقاد کرده است.

این نهاد در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «ما از تصمیم کابینه برای بستن الجزیره در اسرائیل متأسفیم. یک رسانه آزاد و مستقل برای تضمین شفافیت و پاسخگویی ضروری است. بیشتر هم حالا که محدودیت‌های شدید بر گزارشگری از غزه وجود دارد. آزادی بیان یکی از حقوق اساسی بشر است. ما از دولت می‌خواهیم که این ممنوعیت را لغو کند.»

Continue Reading

جهان

پولیس کانادا سه تن را به اتهام قتل رهبر سیک‌ها بازداشت کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۶, ۱۴۰۳)

پولیس کانادا روز جمعه (۱۴ ثور) سه مرد هندی را به اتهام قتل هاردیپ سینگ نجار، رهبر جدایی‌طلب هندی-کانادایی بازداشت کرد.

براساس گزارش‌ها، محققان قضیه معتقدند که ترور این رهبر جدایی‌طلب سیک‌ها توسط دولت هند برنامه‌ریزی شده بود.

هاردیپ سینگ نجار، جدایی‌طلب هندی-کانادایی در ماه جون در بریتش کلمبیای کانادا به قتل رسید. در پی ترور او تنش‌های کم‌سابقه میان هند و کانادا رخ داد.

نجار یک شهروند کانادایی بود که برای ایجاد یک سرزمین مستقل سیک‌ها مبارزه می‌کرد. حضور گروه‌های جدایی‌طلب سیک در کانادا مدت‌هاست که دهلی‌نو را ناامید کرده است.

پولیس گفت که این سه نفر که اتباع هند هستند، روز جمعه در شهر ادمونتون در آلبرتا دستگیر شدند. آنها قرار است تا دوشنبه وارد بریتش کلمبیا شوند.

پولیس کانادا بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که با آژانس‌های مجری قانون ایالات متحده کار کرده است و احتمال دارد بازداشت‌های بیشتری در راه باشد.

چند ماه پس از قتل نجار، جاستین ترودو، صدراعظم کانادا، به شواهدی مبنی بر دخالت حکومت هند اشاره کرد که باعث ایجاد بحران دیپلوماتیک با دهلی‌نو شد.

ترودو در ماه سپتمبر اعلام کرده بود که مقام‌های کانادایی در حال پیگیری اتهاماتی هستند که عوامل دولت هند را با این قتل مرتبط کرده است. دهلی‌نو ادعای ترودو را رد کرده بود.

هفته گذشته کاخ سفید نسبت به نقش سرویس اطلاعاتی هند در توطئه‌های ترور در کانادا و ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

Continue Reading

جهان

حماس و رئیس استخبارات امریکا در مورد آتش بس غزه در قاهره گفتگو می‌کنند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۵, ۱۴۰۳)

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ساعاتی پس از ورود ویلیام برنز، رئیس سازمان استخبارات امریکا به قاهره، حماس روز جمعه اعلام کرد که هیاتی را به پایتخت مصر اعزام می‌کند تا درباره توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها در غزه گفتگو نماید.

مصر، همراه با قطر و ایالات متحده، تلاش می‌کند تا توافقی برای آتش بس میان اسرائیل و حماس در جنگی که در هفتم کتوبر آغاز شد، حاصل شود.

یک منبع امنیتی مصر به رویترز گفته است که مقامات حماس و سازمان استخبارات امریکا روز شنبه با میانجی‌های مصری دیدار خواهند کرد، هرچند مشخص نیست که آیا آنها به طور جداگانه یا با هم دیدار خواهند کرد.

حماس گفت که نمایندگان آن پس از مطالعه آخرین پیشنهاد برای توافق آتش بس، با روحیه مثبت به قاهره سفر می‌کنند.

حماس افزود: «ما مصمم هستیم توافقی را به گونه‌ای که خواسته‌های فلسطینی‌ها برآورده شود، حاصل کنیم.»

یک مقام امریکایی گفت که ایالات متحده معتقد است پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است اما همچنان منتظر پپشرفت‌های بیشتر است.

مذاکرات آتش بس ماه ها بدون پیشرفت قاطع ادامه یافته است. اسرائیل اعلام کرده است که مصمم به نابودی حماس است، در حالی که حماس می‌گوید خواهان آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسرائیل از غزه است.

مصر در اواخر ماه گذشته تلاش جدیدی برای احیای مذاکرات انجام داد. قاهره از عملیات زمینی اسرائیل علیه حماس در رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون نفر در نزدیکی مرز با شبه جزیره سینا مصر پناه گرفته اند، نگران است.

جنگ پس از آن آغاز شد که حماس در هفتم اکتوبر بر اسرائیل حمله کرد که در آن ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و ۲۵۳ نفر بر اساس آمار اسرائیلی‌ها به گروگان گرفته شدند.

به گفته وزارت صحت غزه، بیش از ۳۴ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل در غزه کشته و بیش از ۷۷ هزار تن دیگر زخمی شده اند.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد، عملیات بزرگ اسرائیل در رفح می‌تواند ضربه بزرگی به فعالیت‌های بشردوستانه در غزه وارد کند و جان افراد زیادی را به خطر بیندازد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!