Connect with us

رویداد های اخیر

وزارت خارجه: پاکستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان شنبه شب (۱۸سنبله) دریک اعلامیه بستن دروازهٔ تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای امنیتی افغان را اقدامات خلاف حسن همجواری دانسته است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که حکومت پاکستان دروازهٔ تورخم را پس از آن بست که ‌روز چهارشنبهٔ (۱۵سنبله)  گذشته نیروهای پاکستانی زمانی بالای نیروهای سرحدی افغان شلیک کردند که مصروف ترمیم یک پوستهٔ امنیتی بودند که سال‌ها قبل اعمار گردیده بود.

اعلامیه افزوده است که:«بستن راه تورخم تجارت دو کشور و منطقه را متأثر می‌سازد و تجار عام دوطرف را می‌تواند به ضرر تجاری و مالی مواجه ‌سازد.

به گفته وزارت خارجه پیش از این، لاری مملو از انجیر تجار افغان که از مسیر بندر واگه راهی کشور هند بود، در نزدیکی پوستهٔ پولیس در ایالت بلوچستان به آتش کشانیده شد که نگرانی و بی‌اعتمادی عمده را ایجاد کرد.

این وزارت همچنان می‌گوید که، حکومت پاکستان درین اواخر صدها کانتینر اموال و عراده‌جات افغانستان را به بهانهٔ فهرست حساس (Sensitive List) در بندر کراچی متوقف ساخته است.

در اعلامیه‌ای وزارت خارجه آمده است که:«متأسفانه برخلاف همه تعهدات قبلی، عرف حاکم و تعهدات تحت قوانین بین‌المللی، جانب پاکستان بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و هم‌زمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد که نه‌تنها به تجارت افغانستان و پاکستان ضرر می‌رساند بلکه فاصله میان مردمان و کشورهای برادر را افزایش می‌دهد و تجارت و ترانزیت همه منطقه را به مانع و معطلی روبرو می‌سازد.»

به گفته وزارت خارجه، افزون بر جنازه‌ها، شمار زیاد مسافرین (زنان، موسفیدان و اطفال) در دوطرف تورخم گیر مانده اند، به‌ هیچ وجه قابل توجیه نیست.

این وزارت بر حل مشکلات از راه تفاهم و گفتگوهای دیپلوماتیک تأکید ورزیده است و افزوده است که تا دوطرف به‌خاطر بهبود تجارت، ترانزیت و اقتصاد منطقه، برای چنین مشکلات از راه تفاهم راه‌حل جستجو کنند و اجازه ندهند که مسائل سیاسی و دیگر، اقتصاد، تجارت و تردد آزاد مردم را متضرر سازد.

در اعلامیه آمده است که:«امارت اسلامی افغانستان در حالی که روی تعهد به حل مشکلات از راه تفاهم و گفت‌وگوهای دیپلوماتیک تأکید می‌کند، بادرنظرداشت سیاست خارجی اقتصادمحور خویش که تسهیل تجارت و ترانزیت در منطقه اصل آن است، به جانب پاکستان خاطرنشان می‌سازد که چنین اقدامات در کنار تجارت افغانستان و منطقه به اقتصاد ملی پاکستان که اکنون اتکای آن به صادرات بیشتر است، نیز زیان می‌رساند.»

درهمین حال، دفتر رسانه‌های ولایت ننگرهار می‌گوید که گذرگاه تورخم امروز (یک‌شنبه، ۱۹سبنله) برای پنجمین روز برای هر نوع تردد مسدود می‌باشد. این دفتر از همه مسافران خواسته است که از تردد خودداری کنند و افزوده است که امید است به زودی وضعیت به حالت عادی بازگردد.

گفتنی است که دروازه تورخم پس از آن بسته شد که نیروهای امنیتی افغان و پاکستانی به روز چهارشنبه هفته گذشته با هم درگیر شدند و پس از آن پاکستان تصمیم گرفت گذرگاه تورخم را ببندد.

رویداد های اخیر

هزینه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی ازبکستان-افغانستان ۵۰ درصد کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان اداره خط آهن ازبکستان در شهر ترمز آن کشور می‌گویند که هزینه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی ازبکستان-حیرتان را ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

از این مسیر اموال تاجران از چین، قزاقستان، ازبکستان و برخی دیگر کشورها وارد افغانستان می‌شود. مسوولان خط آهن ازبکستان در شهر ترمز گفته‌اند که به‌منظور ایجاد سهولت و گسترش روابط تجارتی میان دو کشور و حمایت از تاجران افغان تعرقه‌ را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

فرهاد، رئیس خط آهن شهر ترمز در این مورد گفته است: «قبلاً از محموله‌های که از دولت افغانستان می‌آمد، تعرفه‌های مشخص گرفته می‌شد. مثلاً محموله‌های که از طریق پل دوستی وارد می‌شد در بدل یک واگن چهل تُنه ۲۰۰ دالر و در بدل واگن بیست تُنه ۱۰۰ دالر گرفته می‌شد. همینگونه در گمرک نیز بر اساس خدمات مختلف مبالغ مختلف باید پرداخت میشد، اما اکنون همه پرداخت‌ها تا پنجصد دالر تا آخر سال معاف شده است.»

در همین ‌حال، تاجران در بلخ نیز از این اقدام ازبکستان و ایجاد سهولت‌ها در بخش حمل‌ونقل ریلی استقبال می‌کنند و از امارت اسلامی نیز خواستار ایجاد سهولت‌های بیشتر هستند‌.

از سویی هم، مسوولان خط آهن ولایت بلخ نیز می‌گویند که برای افزایش انتقالات آنان نیز درپی فراهم‌کردن سهولت‌ها هستند تا روند انتقال کالاها به صورت منظم انجام شود.

این در حالی است که تلاش‌ها برای آغاز کار عملی خط آهن افغان-ترانس نیز جریان دارد؛ خطی که از ازبکستان شروع و به پاکستان ختم می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ترکیه توافق‌نامه معافیت ویزه دیپلوماتیک با افغانستان را تعلیق کرد

Published

on

(Last Updated On: )

ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که توافق‌نامه معافیت ویزه دیپلوماتیک میان آن کشور و افغانستان لغو شده است.

با لغو این توافق‌نامه، مقام‌های ترکیه و امارت اسلامی برای ورود متقابل به افغانستان و ترکیه مجبورند، پروسه دریافت ویزه را طی کنند.

براساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه که امروز (چهارشنبه، ۹ جوزا) منتشر شد، این تصمیم با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه پس از دوازدهم جوزای ماه جاری اجرا می‌شود.

ترکیه این تصمیم را براساس ماده سوم فرمان شماره ۹ ریاست‌جمهوری آن کشور اتخاذ کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کربی حمله اسرائيل بر رفح را با بمباران امریکا در افغانستان و عراق تشبیه کرد

Published

on

(Last Updated On: )

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید حمله هوایی اسرائيل بر شهر رفح در جنوب نوارغزه که منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان شد را با بمباران هوایی امریکا در افغانستان و عراق تشبیه کرده است.

بر بنیاد گزارش نیویارک پست، جان کربی در یک نشستی در کاخ سفید در دفاع از حمله‌های اسرائيل بر رفح گفته است که ارتش امریکا نیز عین کار را در افغانستان و عراق انجام داده است.

او در این نشست گفته است: «ما حمله‌های هوایی را در مکان‌هایی مانند عراق و افغانستان انجام داده‌ایم که به طرز غم‌انگیزی باعث تلفات غیرنظامیان شده‌ایم و ایالات متحده به همان شیوه اسرائيل پاسخ داد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که بمباران‌های ایالات متحده در افغانستان منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان شد و در یکی از این حمله‌ها، به طرز «غم‌انگیزی» یک پدر و برخی از فرزندانش را کشته شدند.

آقای کربی افزود: «ما آن را جبران کردیم. از آن درس گرفتیم و رویه‌هایی را برای جلوگیری از تکرار آن وضع کردیم. این همان چیزی است که انتظارات ما در این مورد (از شیوه عملیات اسرائيل بر غزه) خواهد بود».

او در دفاع از اسرائيل همچنین گفته است که ارتش این کشور در حمله روز یک‌شنبه (۲۶ می)، از بمب‌های دقیق استفاده کرده است.

کربی می‌گوید که گروه حماس تایید کرده که دو رهبر ارشد این گروه نیز در این حمله کشته شده‌اند و این نشان می‌دهد که آنان در میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند.

این در حالی است که بر بنیاد گزارش الجزیره، در آخرین حمله اسرائيل بر رفح (شب گذشته ۲۸ می)، ۲۱ فلسطینی کشته شده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!