Connect with us

رویداد های اخیر

ندیم: متعهد به تأمین حقوق زنان و دختران هستیم

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۳, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که تأمین حقوق زنان و دختران به ویژه حق تعلیم و تحصیل آنان از مکلفیت‌های امارت اسلامی است اما فراهم‌شدن زمینه‌های تحصیلی و تعلیمی براساس شریعت اسلامی، زمان نیاز دارد.

ندا محمد ندیم در مصاحبه با تلویزیون ملی گفته است که آنان خلاف شریعت اسلامی تصمیم نمی‌گیرند و به فرمایشات خارجی هم تن نخواهند داد.

به گفته ندیم، در حال حاضر در پوهنتون‌های کشور حدود پنجصد هزار محصل سرگرم تحصیل هستند و حدود ۴۵۰ استاد دوباره به کشور برگشته‌اند.

او تصریح کرده که نصاب تحصیلی بسیاری از رشته‌ها بازنگری شده است و تلاش‌ها برای معیاری‌سازی نظام تحصیلی کشور جریان دارد و میخواهند که استادان را از کشورهای منطقه و همسایه دعوت کنند تا در پوهنتون‌های کشور تدریس کنند.

به گفته او، محصلان افغان در کشور هند با مشکلاتی مواجه هستند و تلاش‌ها برای رفع این مشکلات از سوی وزارت خارجه همچنان جریان دارد.

با این همه، یک سال می‌شود که همواره مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند مطابق شریعت اسلامی زمینه تعلیم و تحصیل را برای دختران فراهم می‌سازند اما با گذشت این همه زمان، هنوز طرح اسلامی برای تعلیم و تحصیل تدوین نشده و چشم انداز بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران روشن نیست.

رویداد های اخیر

سره‌ میاشت: در سال گذشته ۷۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب تداوی شده‌اند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

مسوولان اداره سره‌میاشت در جنوب غرب کشور می‌گویند، در جریان سال گذشته ۷۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب را تداوی کرده‌اند و در نظر دارند که در سال جاری ۱۵ هزار کودک را نیز تداوی کنند.

این آمار به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر تحت عنوان «زنده ‌نگهداشتن بشریت» در ولایت کندهار بیان شده است.

در همین حال، مسوولان در بلخ نیز طی مراسمی برای تجلیل از این روز گفته‌اند که در یک سال گذشته به صدها خانواده همکاری کرده‌اند. به گفته آنان، این همکاری‌ها در بخش، صحت، تهیه مواد غذایی و همچنان توزیع پول نقد بوده است.

از سویی هم، شماری از باشندگان ولایت‌های کندهار و بلخ خواهان ادامه‌ همکاری سازمان‌های بین‌المللی به افغانستان هستند.

اداره سره میاشت در تمامی ولایت‌ها بیشتر به افراد نیازمند کمک می‌کند و مساعدت‌های بشری سازمان‌ها را نیز هماهنگ کرده و توزیع می‌کند.

این در حالی است که ملا محمد حسن آخوند، رئیس‌‌الوزرای امارت اسلامی نیز به‌ مناسبت از روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، مردم را به کمک با نیازمندان تشویق کرده است.

آقای حسن آخوند از سازمان‌های کمک‌‌رسان خواسته است، مساعدت‌های شان را در بخش‌های صحی، اقتصادی، بازسازی و سایر عرصه‌ها در افغانستان نسبت به گذشته افزایش و تسریع دهند.

حسن آخند مردم را به حمایت قاطع از هلال احمر افغانی دعوت کرده و تأکید نموده است: «حمایت از جمعیت هلال احمر افغانی در اصل حمایت از باشندگان فقیر، بی‌خانمان و نیازمند کشور بوده که مسئولیت مشترک همه ما می‌باشد.»

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: عدالت در روشنایی شریعت بالای همه یکسان تطبیق می‌شود

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا در دیدار با شماری از بزرگان، عالمان و جوانان قوم هزاره طی نشستی در کابل گفته است که عدالت در روشنایی شریعت اسلامی بالای همه به‌گونه یکسان تطبیق می‌شود.

مولوی عبدالکبیر تأکید کرده که تبعیض، تعصب و قوم‌گرایی در نظام اسلامی جا ندارد بلکه هدف اساسی خدمت‌گذاری به مردم است.

خبرنامه ریاست‌الوزرا به نقل از آقای عبدالکبیر نوشته است: «در افغانستان جای برای تعصبات قومی، سمتی و زبانی و نفاق وجود ندارد. تمام افغان‌ها به‌خاطر آبادی، پیشرفت و رفاه کشور مشترکاً کار نمایند.»

براساس خبرنامه، بزرگان و عالمان قوم هزاره خواستار حل قضیه‌های حقوقی و سایر مشکلات شان شده و از همکاری همه‌جانبه با نظام اسلامی اطمینان دادند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

وزارت داخله: انفجار ماین در بدخشان ۸ کشته و زخمی برجا گذاشت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

در یک انفجار ماین چسپکی در ولایت بدخشان هشت تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

وزارت امور داخله با تایید این انفجار گفته است که دراین رویداد سه پولیس جان باخته و پنج تن دیگر خم برداشته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که: «با تاسف حوالی ساعت ۱۱ بجه قبل از ظهر امروز یک حلقه ماین چسپکی از قبل جاسازی شده در یک عراده موتر سایکل در منطقه جوزون شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان انفجار نموده است.»

به گفته‌ی قانع این ماین در حالی انفجار کرد که کاروان نیروهای پولیس به هدف نابودی کشت خشخاش از آن مسیر در حال عبور بودند.

وی افزوده است که این رویداد تحت بررسی و تحقیقات پولیس قراردارد.

تا هنوز گروه یا شخصی مسوولیت این رویداد را بر عهده نه گرفته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!