Connect with us

رویداد های اخیر

ملا برادر پروژه ساخت نیروگاه آفتابی در سروبی کابل را افتتاح کرد

منتشر شده

در

(Last Updated On: سنبله ۲۸, ۱۴۰۲)

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا امروز سه شنبه (۲۸ سنبله) پروژه ساخت یک نیروگاه آفتابی در نزدیکی بند نغلو در ولسوالی سروبی کابل را افتتاح کرد.

دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا در خبرنامه‌ای گفته است که این نیروگاه ۱۰ میگاوات برق تولید خواهد کرد.

ملا برادر در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت که افغانستان خانه مشترک همه افغان‌هاست و عزت آنها در این کشور محفوظ است. او تاکید کرد که امارت اسلامی برخلاف نظام‌های گذشته، برای خدمت به مردم و آبادی کشور متعهد است.

معاون اقتصادی ریاست الوزرا همچنان گفت که امارت اسلامی این را درک کرده که برای داشتن اقتصاد قوی، صنعت و برای رشد صنعت، داشتن برق از همه مهم تر است.

او گفت که برای رسیدن به این هدف، امارت اسلامی تولید برق در داخل کشور را در اولویت‌های خود قرار داده و خواهان سرمایه گذاری در این بخش است.

ملا برادر گفت: «این پروژه با توجه به نیاز افغانستان به برق، کوچک به نظر می‌رسد، اما برای رسیدن به خودکفایی بسیار مهم است. این نشان می‌دهد که در امر رسیدن به خودکفایی، از احتیاج به ۱۰ میگاوات دیگر خلاص شدیم.»

معاون اقتصادی ریاست الوزرا یاد آور شد که امارت اسلامی قرارداد تکمیل لین ۵۰۰ کیلوولت از ترکمنستان را در بدل یک معدن به شرکت «افغان ویست» اعطا کرد که با آن زمینه انتقال صدها میگاوات برق فراهم می‌شود و سالانه ۲۰۰ میلیون دالر صرفه جویی صورت می‌گیرد.

پروژه ساخت نیروگاه ۱۰ میگاوات برق آفتابی در سروبی کابل توسط سکتور خصوصی در جریان یک سال تکمیل خواهد شد و در آن ۷۰۰ میلیون افغانی سرمایه گذاری صورت می‌گیرد.

رویداد های اخیر

روسیه برای کمک به آسیب‌دیدگان سیلاب در افغانستان اعلام آمادگی کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور آماده است که به سیلاب‌زدگان در شمال افغانستان کمک کند.

ماریا زاخارووا در بیانیه‌ای نوشته است که در صورت درخواست حکومت سرپرست افغانستان، روسیه آماده است کمک‌های امدادی خود را به افغانستان بفرستد.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه (۲۴ثور) با خانواده‌های قربانیان سیلاب ویرانگر در پی بارندگی‌ شدید در بغلان و ولایت‌های شمالی افغانستان ابراز همدردی کرد.

ماریا زاخارووا گفت: «در پیوند به این فاجعه طبیعی به مردم افغانستان صمیمانه تسلیت می‌گویم. با بستگان و دوستان قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم.»

پیش از این ایران، ترکیه، قطر و شماری از سازمان‌های کمکی برای کمک به سیلاب‌زدگان افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها، سیل و بارندگی شدید شماری روستاهای شمال افغانستان را ویران کرده و تاکنون بیشتر از ۳۱۵ کشته برجای گذاشته است.

پیشتر سازمان نجات کودکان اعلام کرد که جاری شدن سیلاب در روزهای اخیر در بغلان زندگی ۸۰هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده و ۱۲هزار خانه را ویران کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کار یک پروژه کانال تتسو ناکامورا در ننگرهار تکمیل شده است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

کار ساخت یکی از کانال‌ها در ولایت ننگرهار که توسط تتسو ناکامورا، امدادگر جاپانی به پیش برده می‌شد، تکمیل گردیده است.

تتسو ناکامور در اصل شهروند جاپان بود، اما شهروندی افتخاری افغانستان را نیز داشت.

او سال‌ها در ننگرهار کار کرد و تمرکز کار او هم ایجاد کانال‌های آبی بود.

ناکامورا زحماتی زیادی کشید تا پروژه‌های زیر کارش را تکمیل کند اما نتوانست. هرچند با ترور او کار پروژه‌ها موقتاً متوقف شد، اما بعداً پروژه‌ها مورد حمایت جاپان قرار گرفت و کار آنها از سر گرفته شد.

او در مدت کارش در ننگرهار چندین مرکز صحی ساخت و بیش از ۱۶۰۰ پروژه خورد و بزرگ آبیاری، ساخت کانال و فراهم سازی آب صحی را تطبیق کرد.

بزرگترین کار او ایجاد یک کانال از دریای کنر به طول ۲۵ کیلومتر بود و این کانال صدها جریب زمین را آبیاری می‌کند. ساخت پارک‌ تفریحی، حفر چاه‌ها، ایجاد فارم‌های تحقیقاتی و باغها از دیگر دست آورد‌های او محسوب می‌شود.

اجمل ستانکزی، نماینده بنیاد ناکامورا می‌گوید: «داکتر ناکامورا در ولسوالی‌های کامه، شیوه و بهسود ۹ سربند ساخت. هزارها جریب زمین آبیاری شده و میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. تمام پروژه های پلان شده توسط ناکامورا تکمیل شده است.»

دین محمد، باشنده ولسوالی کوز کنر ننگرهار می‌گوید: «ناکامورا با کارگر مانند کارگر رفتار می‌کرد؛ با ما سنگ می‌برد؛ به ما می‌گفت که مردم هر کشور به کشور خود خدمت می‌کنند و شما هم به افغانستان ویران خدمت کنید.»

در ولسوالی کامه، کار پروژه‌های ناکامورا جریان دارد. یکی از پروژه‌ها ساخت کانال دیگری از دریای کنر است که با آن زمین‌های زیادی آبیاری خواهد شد.

بشیر احمد کامه‌وال، باشنده ولسوالی کامه ننگرهار می‌گوید: «در ولسوالی کامه مشکلات زیادی در زمینه آب وجود داشت؛ خوشبختانه با همکاری ناکامورا زمین‌های زیادی آبیاری شد.»

پس از مرگ ناکامورا حالا موسسه‌ای به نام PMS راه او را دنبال می‌کند و عملاً سرگرم کار برای ساخت کانال‌ها و سربندها است.

به تازگی هم کار ساخت یکی از کانال‌ها در ولسوالی کوت این ولایت تکمیل و به بهره برداری رسیده است. این کانال ۵ کیلومتر طول دارد.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید: «پروژه‌های زیاد پلان شده دارند و مراقبت آنها از سوی وزارت ما صورت گرفته است… از آنها تشکر می‌کنیم که درد افغان‌ها را حس می‌کنند و به کشور ما کمک می‌کنند.»

تتسو ناکامورا در سال ۲۰۱۹ زمانی که از شهر جلال آباد می‌خواست به سوی محل کارش برود توسط مردان ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفت و جان باخت. تا کنون معلوم نشده است که چه کسانی او را ترور کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

یک کارمند موسسه ماین پاکی از اثر انفجار ماین در ارزگان کشته شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۵, ۱۴۰۳)

پولیس ارزگان اعلام کرده که یک کارمند موسسه ماین پاکی از اثر انفجار ماین در این ولایت جان باخته است.

حضرت بلال ارزگانی، سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت گفت که این رویداد حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز (سه شنبه) در ساحه خرمای شهر ترینکوت، مرکز این ولایت رخ داده است.

وی افزود که در این حادثه یک تن دیگر زخمی شده است.

به گفته ارزگانی، این حادثه در جریان عملیات پاکسازی ساحه از ماین رخ داده است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!