Connect with us

رویداد های اخیر

ادامه خواست‌ها برای لغو ممنوعیت‌های کاری زنان در افغانستان

منتشر شده

در

(Last Updated On: جدی ۵, ۱۴۰۲)

یک سال پس از ممنوعیت کار زنان در افغانستان، نماینده خاص امریکا و سازمان ملل در امور حقوق بشر تاکید کرده اند که ممنوعیت کار زنان روند کمک رسانی را با تهدید جدی رو به رو ساخته است. آنان خواستار لغو فرمان ممنوعیت شده اند.

یک سال پیش در همین ماه وزارت اقتصاد با صدور فرمانی زنان و دختران را از کار در نهادهای غیر دولتی منع کرد.

همزمان با یک سالگی ممنوعیت کار زنان در این موسسات، گزارشگر خاص سازمان ملل در امور حقوق بشر و نماینده ایالات متحده امریکا در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان یک بار دیگر خواستار لغو فرمان ممنوعیت کار زنان از سوی امارت اسلامی افغانستان شده اند.

ریچارد بنت، گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان بار دیگر خواهان لغو ممنوعیت کار زنان در این کشور شده است.

ریچارد بنت تاکید کرده که نقش زنان در وضعیت اقتصادی حیاتی و سهم آنها برای رفاه و پیشرفت جامعه افغانستان ضروری است.

ریچارد بنت در پیامی در شبکه ایکس نگاشته است: «یک سال پیش طالبان (امارت اسلامی) زنان را از کار در سازمان‌های غیردولتی منع کردند. یکبار دیگر خواهان لغو تحریم هستم. تحصیل و کار برای یک زندگی کامل و شرافتمندانه حیاتی است.»

درهمین حال، رینا امیری، نماینده خاص ایالات متحده امریکا در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان نیز در سالگرد ممنوعیت کار زنان از سوی امارت اسلامی در افغانستان گفته است که ممنوعیت کار زنان در نهاد‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی ارائه کمک‌های بشردوستانه را با تهدید جدی مواجه کرده است. رینا امیری، در شبکه ایکس نگاشته که باید در خواست لغو این فرمان تقویت گردد.

در بخشی از پیام رینا امیری آمده است: «تعلیق کار کارمندان زن افغان در نهاد‌های غیر دولتی و سازمان ملل توسط طالبان (امارت اسلامی) تهدید جدی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی است.»

او تاکید کرده است: «باید شعار ممنوعیت‌ها را لغو کنید، در میان افغان‌ها تقویت نماییم»

این درحالی است که امارت اسلامی افغانستان در ماه جدی سال گذشته کار زنان در موسسات غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی را ممنوع اعلام کردند.

پس از این فرمان شمار زیادی از زنان افغانستان خانه نشین شدند. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی که روند کمک رسانی شان بیشتر وابسته به کار زنان بود، فعالیت هایشان را در افغانستان متوقف کرده و یا هم به تعلیق درآوردند.

پیش از این نیز، سازمان ملل متحد و دیگر نهاد‌های بین‌المللی کمک رسان تصمیم ممنوعیت کار زنان را یکی دیگر از موارد نقض حقوق اساسی زنان و خلاف منشور سازمان ملل متحد عنوان کردند.آنان تاکید کردند که این تصمیم روند کمک رسانی و خدمات بشری را به مردم افغانستان به گونه جدی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با وجود هشدار‌ها و درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای لغو ممنوعیت کار و تحصیل زنان، امارت اسلامی در بیش از دوسال اخیر هیچ اقدامی در این باره نکرده است.

رویداد های اخیر

یک افغان و سه شهروند خارجی از اثر تیراندازی در بامیان کشته شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور داخله تایید کرده است که یک افغان و سه شهروند خارجی در نتیجه تیراندازی در ولایت بامیان جان باخته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله، در صفحه ایکس خود نوشته است که این حادثه عصر امروز (جمعه) رخ داده است.

به گفته وی، سه افغان و چهار خارجی دیگر در این تیراندازی زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت امور داخله افزوده است که چهار نفر در پیوند به این قضیه بازداشت شده اند.

آقای قانع مشخص نکرد که خارجی‌ها شهروندان کدام کشور بودند.

مسوولیت این حمله را فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است.

 

Continue Reading

رویداد های اخیر

چین و پاکستان خواستار «چارچوب سیاسی» و «سیاست‌های معتدل» در افغانستان هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و محمد اسحاق دار، همتای پاکستانی‌اش، در یک بیانیه مشترک خواستار ایجاد یک «چارچوب سیاسی فراگیر» در افغانستان شدند و از حکومت سرپرست افغانستان خواستند با تروریزم «قاطعانه» مبارزه کنند.

در این بیانیه از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده است تا سیاست‌های معتدل را اتخاذ کنند، روابط حسنه همجواری را دنبال کنند و از جلو استفاده از قلمرو افغانستان برای اقدامات تروریستی را بگیرند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف «خواستار تلاش‌های هماهنگ جامعه جهانی برای کمک به افغانستان برای رسیدگی به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند وضعیت بشردوستانه و توسعه اقتصادی شده اند.»

دو طرف هم‌چنین توافق کردند که بیجنگ و اسلام آباد باید «نقش مثبت و سازنده‌ در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار و ادغام در جامعه بین‌المللی بازی کنند.»

این بیانیه پس از سفر سه روزه وزیر امور خارجه پاکستان برای شرکت در پنجمین دور گفتگوی راهبردی وزیران خارجه چین و پاکستان در بیجنگ نشر شده است.

تشکیل یک دولت فراگیر، جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن هراس‌افگنان و رعایت حقوق بشر و تعهدات بین‌المللی از خواسته‌های اصلی جامعه جهانی برای عادی سازی روابط با حکومت سرپرست افغانستان است.

اما امارت اسلامی بارها خواستار تعامل مثبت و معنی دار کشورهای همسایه و جهان با افغانستان شده و گفته است که سیاست امارت اسلامی اقتصاد محور است. مقام‌های امارت اسلامی همچنان پیوسته تأکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند، خاک افغانستان بر ضد کشوری دیگری استفاده شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رایزنی‌ها برای حذف دالر از مبادلات تجارتی ایران و افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

رسانه‌های ایرانی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده اند که تلاش‌ها جریان دارد تا ریال جاگزین دالر در معاملات تجارتی با افغانستان شود.

معاون بانک مرکزی ایران گفته برای اجرای این طرح، مذاکراتی میان مقام‌های ایرانی و حکومت سرپرست افغانستان نیز صورت گرفته است.

محسن کریمی گفت: «این طرح با هدف حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش خصوصی کشور (ایران) اجرا می‌شود.»

وی افزود: «برنامه کنارگذاشتن دالر امریکا و استفاده از ریال ایرانی در مبادلات تجارتی خارجی، همواره از سوی دولت ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا بر این کشور، دنبال شده است.»

مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!