Connect with us

جهان

رئیس جمهور سابق شیلی، در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

سباستین پینرا، رئیس جمهور سابق شیلی، روز سه‌شنبه (۱۷دلو) در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد. هلیکوپتری که آقای پینرا ۷۴ ساله و سه نفر دیگر را حمل می‌کرد داخل دریاچه‌ای در جنوب شیلی سقوط کرد، اما آن سه نفر دیگر نجات یافتند و تنها رئیس جمهور سابق شیلی بود که در این حادثه جان باخت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نوشته که آقای پینرا خود پیلوت هلیکوپتر بوده، اگرچه مقامات شیلی هنوز این را تایید نکرده‌اند. همچنین مشخص نیست که او عازم کجا بوده است.

گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی، سه روز عزای ملی اعلام کرده و مراسم خاکسپاری آقای پینرا نیز که در دو دوره غیرمتوالی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ رهبری شیلی را بر عهده داشته است، روز جمعه برگزار می‌شود.

کارولینا توها، وزیر داخله شیلی، گفت که جسد رئیس جمهور سابق از دریاچه که در نزدیکی شهرک لاگو رانکو واقع است بیرون کشیده شده.

پینرا شاید در خارج از شیلی بیشتر به خاطر نظارت خود بر عملیات نجات ۳۳ معدنچی که در معدنی در صحرای آتاکاما گیر افتاده بودند، شناخته بشود. این رویداد توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز فلمی با نام «۳۳» بر اساس آن ساخته شد.

او در داخل کشور خود به عنوان یک تاجر موفق شناخته می‌شد که اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش با رشد سریع اقتصادی همراه بود، اگرچه این اعتقاد وجود داشت که او با جامعه در حال تغییر این کشور ارتباطی ندارد.

آقای پینرا در دوره اول ریاست جمهوری خود با اعتراضات مکرر محصلان مواجه شد که خواستار اصلاحات تعلیمی. اعتراضات اما در دوره دوم ریاست جمهوری وی گسترده‌تر و اغلب خشونت‌آمیز بود. این اعتراضات نیز بیشتر متوجه نابرابری اجتماعی در شیلی بود.

جهان

کوریای شمالی ارسال بالون‌های کثافات را به کوریای جنوبی از سر گرفت

Published

on

(Last Updated On: )

گزارش‌ها می‌رسانند که کوریای شمالی ارسال بالون‌های حامل کثافات را به کوریای جنوبی دوباره آغاز کرده است. این اقدام یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که کوریای شمالی هشدار داد در صورت ارسال اوراق تبلیغاتی ضد این کشور از سوی کوریای جنوبی، به ارسال بالون‌ها ادامه می‌دهد.

به گزارش رویترز، ده ها بالون حامل کثافات در سیول، پایتخت کوریای جنوبی و در مناطق نزدیک مرز شب گذشته و در اوایل روز یکشنبه پیدا شده است.

اردوی کوریای جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که بالون‌ها را «بسیار جدی» می‌گیرد و در حالت آماده باش است تا در صورت لزوم اقدام کند. اردوی کوریای جنوبی توضیح بیشتری نداده است که چه اقداماتی انجام خواهد داد.

کوریای جنوبی هشدار داده است که اقدامات «سخت» را علیه کوریای شمالی انجام خواهد داد که می‌تواند مشمول پخش برنامه‌های تبلیغاتی از لودسپیکر های بزرگ نصب شده در مرزها باشد.

حکومت کوریای شمالی گفته است که این بالون‌ها برای انتقام از ارسال اوراق تبلیغاتی ضد این کشور توسط فعالان کوریای جنوبی، فرستاده شده است. صدها بالون حامل کثافات و مدفوع در اواخر ماه می توسط کوریای شمالی ارسال شده بود.

 

Continue Reading

جهان

دیدار بایدن و زلنسکی در فرانسه؛ امریکا کمک نظامی ۲۲۵ میلیون دالری در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

Published

on

(Last Updated On: )

جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا، قرار است روز جمعه (۱۸ جواز)، در پاریس با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی، خود دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن در دیدار با آقای زلنسکی که در حاشیه مراسم هشتادمین سالگرد عملیات نیروهای متفقین در نرماندی انجام خواهد شد، یک بسته کمک نظامی به ارزش ۲۲۵ میلیون دالر را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

این خبرگزاری به نقل از منابع خود نوشته: این بسته کمک نظامی شامل گلوله‌های توپخانه و رهگیرهای دفاع هوایی است.

درهمین حال، جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت که ایالات متحده در تلاش است تا نیازهای تسلیحاتی اوکراین را تامین کند.

این نخستین دیدار روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین پس از دیدار ولودیمیر زلنسکی از واشنگتن در ماه دسامبر سال گذشته میلادی است.

به نوشته رویترز، بایدن و زلنسکی هفته آینده همزمان با نشست کشورهای عضو «گروه ۷» درباره استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه پس از حمله به اوکراین و تامین ۵۰ میلیارد دالر برای این کشور در ایتالیا با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی در اقتصاد بین‌الملل، گفت که دستیابی به اجماع در مورد دارایی‌های مسدود شده پیچیده بوده است.

سینگ که گفت روز جمعه برای ادامه مذاکرات به ایتالیا برمی‌گردد، وی افزود: «ما در تلاش برای دستیابی به یک توافق تا حد زیادی در تلاش هستیم.:

ولودیمیر زلنسکی ماه گذشته میلادی در گفتگو با رویترز، از روند کند تصمیم‌گیری در کشورهای غربی برای کمک به اوکراین انتقاد کرده بود.

جو بایدن روز پنج‌شنبه (۱۷ جوزا)، در مراسم هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی تأکید کرد که امریکا و ناتو از حمایت از اوکراین در مقابله با تهاجم دو ساله نظامی روسیه دست نخواهند کشید.

او که برای شرکت در این مراسم به فرانسه رفته است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را «مستبدی سلطه‌گر» خواند و گفت: دموکراسی اکنون بیش از هر زمان دیگری از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در خطر است.

Continue Reading

جهان

محکمه آلمان حکم بازداشت یک افغان را در پیوند به حمله با چاقو صادر کرد

Published

on

(Last Updated On: )

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که محکمه‌ای در آلمان روز شنبه حکم بازداشت یک مرد ۲۵ ساله متولد افغانستان را در پیوند به حمله با چاقو در شهر منهایم صادر کرده است.

شش نفر روز جمعه در حمله با چاقو در یک مراسم سازماندهی شده توسط یک گروه مخالف «اسلام سیاسی» در شهر منهایم زخمی شدند.

یک افسر پولیس نیز مشمول زخمیان بود که با جراحات وخیم در شفاخانه بستر شده است.

مظنون حادثه از اثر تیر اندازی توسط پولیس زخمی و در شفاخانه بستر شده و در وضعیتی نیست که از او تحقیقات صورت گیرد.

پولیس گفته است که او از سال ۲۰۱۴ بدینسو در آلمان زندگی می‌کند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!