Connect with us

رویداد های اخیر

آذربایجان از گشایش سفارت خود در کابل خبر داده است

منتشر شده

در

(Last Updated On: دلو ۲۶, ۱۴۰۲)

وزارت امور خارجه می‌گوید که الهام محمدوف، سفیر آذربایجان در افغانستان نامه رسمی گشایش سفارت آن کشور را در کابل به امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه سپرده است.

در خبرنامه وزارت خارجه آمده است که آذربایجان برای نخستین بار سفارت خود را در افغانستان باز می‌کند و به سطح سفیر به این کشور دیپلمات می‌فرستد.

براساس خبرنامه، آقای متقی در دیدار با آقای محمدوف گفته که امارت اسلامی آماده همکاری‌های لازم با سفارت آذربایجان در کابل است.

از سویی هم، سفیر آذربایجان در کابل گفته است که آن کشور به حاکمیت و استقلال افغانستان احترام می‌گذارد و در امور داخلی این کشور مداخله نمی‌کند.

در همین حال، شماری از آگاهان گشایش سفارت آذربایجان را در کشور یک گام دیگر برای گسترش روابط امارت اسلامی با جهان دانسته‌اند.

عزیز معارج، آگاه امور سیاسی گفته است: «چون این کشورها ضرورت به ترانزیت و تجارت دارند و همچنان به‌خاطر تأمین یا اطمینان حاصل کردن در امنیت داخلی خود مجبور هستند به یک نحوه روابط با طالبان (امارت اسلامی) داشته باشند. بنابراین، خلاف اصول دیپلوماتیک، سلیقه‌ای می‌خواهند که روابط دیپلوماتیک یعنی غیررسمی با طالبان داشته باشند که فعلن از آن جمله آذربایجان هم به این حاضر شده و شاید کشورهای دیگر هم تشویق شوند.»

آقای متقی همچنان افزوده است که دو کشور در کنار گسترش همکاری‌های دیگر می‌توانند همکاری در بخش اقتصادی هم داشته باشند زیرا افغانستان می‌تواند از طریق راه لاجورد به اروپا وصل شود.

عبدالظهور مدبر، آگاه امور اقتصادی در این زمینه گفت: «آذربایجان در پهلوی این‌که یک گزینه خوب تجارتی به افغانستان است، در عین حال، یک مسیر ترانزیتی مناسب برای ارسال کالاهای افغانی به کشورهای اروپایی هم می‌تواند باشد. بنابراین، بازشدن سفارت آذربایجان در کشور از نگاه اقتصادی می‌تواند یک گام ارزشمند تلقی شود.»

پارلمان آذربایجان در سال ۲۰۲۲ میلادی موضوع تأسیس سفارت آن کشور را در افغانستان تصویب کرده بود اما زمینه آن فراهم نشد تا این سفارت فعال شود و حالا زمان آن رسیده است که میان کابل و باکو رسمن روابط دیپلوماتیک برقرار شود.

رویداد های اخیر

وزارت دفاع: درپی سقوط چرخبال در غور یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

وزارت دفاع حکومت سرپرست افغانستان اعلام کرد در پی سقوط چرخبالی در فیروزکوه، مرکز ولایت غور، یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع در شبکه ایکس گفته است که صبح روز چهارشنبه یک چرخبال نوع «ام‌آی ۱۷» قوای هوایی که به ولایت غور اعزام شده بود، دچار عوارض تخنیکی شده و هنگام نشست اضطراری به دیوار برخورد کرده و سقوط کرده است.

در تصاویری که رسانه‌ها از این رویداد منتشر کرده اند لاشه یک چرخبال در داخل آب دیده می‌شود که شماری از مردم در اطراف آن جمع شده اند.

سخنگوی وزارت دفاع گفته است که این چرخبال به هدف بیرون کشیدن اجساد قربانیان از موتری که در دریای هریرود افتاده بود، به فیروزکوه اعزام شده بود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر با سفیر جاپان در کابل دیدار کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

تاکایوشی کورمایا، سفیر جاپان برای افغانستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا گفته است، عدم حضور دیپلوماتیک کشورهای غربی در افغانستان باعث شده تا آن‌ها از تحولات مثبت افغانستان اطلاعی نداشته باشند و به گفته وی مناسب این است که جامعه جهانی به گونه مستقیم با امارت اسلامی روابط داشته باشد.

آقای کورمایا همچنان افزوده، جاپان متعهد به همکاری با افغان‌ها در زمینه‌های جلوگیری از حوادث طبیعی، تداوی معتادان مواد مخدر و کشت بدیل برای دهقانان افغان است.

از سوی هم مولوی عبدالکبیر در این دیدار گفته است، امارت اسلامی به دلیل حمایت مردم توانسته است صلح سراسری را تأمین کند، پروژه‌های بزرگ را آغاز کند و پیشرفت‌های زیاد دیگری نیز داشته باشد.

معاون سیاسی افزوده، امارت اسلامی برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند و خواهان تعامل مثبت و روابط گسترده با جهان است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

انستیتوت صلح امریکا از افزایش تهدید داعش در افغانستان هشدار داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۶, ۱۴۰۳)

انستیتوت صلح امریکا در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه (۲۵ثور) نشر شد، از افزایش تهدید گروه داعش با قابلیت‌های گسترده تر از قبل از خروج ایالات متحده از افغانستان هشدار داده است.

این گروه مطالعاتی ارشد مبارزه با تروریزم در افغانستان و پاکستان ارزیابی کرده است که داعش اکنون «یک تهدید فزاینده فراتر از منطقه از پیش از خروج نیروهای ناتو از افغانستان فعال شده است.»

این گزارش از دست کم گرفتن نیازهای ضد تروریزم انتقاد کرده و تأکید کرده است که نادیده گرفتن این تهدید می‌تواند اهداف استراتیژیک گستردتری را به خطر بیندازد.

در گزارش این انستیتوت آمده است: «به جای در نظر گرفتن مبارزه با تروریسم به عنوان عاملی ناخواسته از رقابت استراتژیک، سیاست گذاران می‌توانند تمرکز خود را برای کاهش تهدیدات و محافظت از برنامه رقابت استراتژیک مجدداً تنظیم کنند.»

انستیتوت صلح ایالات متحده گفته است که :«گروه‌های تروریستی» در افغانستان، و تا حدی در پاکستان، هم قصد دارند و هم از قابلیت‌های رو به رشدی برای هدف قرار دادن ایالات متحده و منافع آن برخوردارند.

انستیتوت صلح ایالات متحده با تاکید بر پیامدهای بالقوه نادیده گرفتن تهدید تروریستی، خاطرنشان کرد: «اگر تروریست‌ها موفق شوند این اهداف را به واقعیت تبدیل کنند، نه تنها منجر به تلفات غم‌انگیز می‌شود، بلکه اثرات نامطلوب قابل توجهی بر برنامه رقابت استراتژیک امریکا خواهد داشت.»

بر بنیاد این گزارش «یک حمله با تلفات انبوه فشار قابل توجهی بر سیاستگذاران برای پاسخ قاطعانه وادار می‌سازد که منابع، توجه رهبری سیاسی را از تمرکز فعلی بر رقابت استراتژیک منحرف می‌کند». که این انحراف می‌تواند تلاش‌ها برای حفظ رویکرد متعادل نسبت به چالش‌های استراتژیک جهانی را تضعیف کند.

این گزارش با انعکاس خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱، خاطرنشان می‌گوید که تلاش‌های ناکام ضد تروریسم می‌تواند به اعتبار ایالات متحده آسیب برساند.

در این گزارش آمده است: «در زمان خروج از افغانستان، واشنگتن به متحدان و شرکای خود اطمینان داد که ایالات متحده توانایی کاهش تهدیدات تروریستی از افغانستان را پس از خروج نظامی حفظ خواهد کرد».

در گزارش آمده است که شکست در جلوگیری از چنین حمله‌ها می‌‌تواند اعتبار بین المللی و اتحادهای استراتژیک امریکا را به میزان قابل توجهی خدشه دار کند.

در این گزارش در مورد پیامدهای منطقه‌ای گسترده تر فعالیت‌های تروریستی کنترل نشده در افغانستان، به خصوص در مورد هند، نیز هشدار می‌دهد.

انستیتوت صلح ایالات متحده افزود: «حملات تروریستی از افغانستان و پاکستان علیه شریک مهمی مانند هند می‌تواند جرقه بحران‌های خطرناک منطقه‌ای را ایجاد کند و چنین بحرانی همچنین هند را از تمرکز بر چالش ارائه شده توسط چین به‌طور قابل توجهی منحرف می‌کند».

این انستیتوت می‌افزاید: «با توجه به این مخاطرات، ایالات متحده می‌تواند تمرکز بر ضد تروریسم را مجدداً تنظیم کند تا از دستور کار رقابت استراتژیک محافظت کند». این رویکرد شامل سرمایه گذاری های پیشگیرانه در مبارزه با تروریزم برای ایجاد تمرکز پایدار بر رقابت استراتژیک است.

در بخشی از این گزارش گفته شده که پرداختن به تهدیدات تروریسم فزاینده از جانب افغانستان و پاکستان برای حفظ امنیت و منافع استراتژیک ایالات متحده بسیار مهم است. و همچنین هدف استراتژی‌های پیشنهادی ایجاد توازن بین اقدامات قوی ضد تروریسم با اهداف گسترده تر سیاست خارجی ایالات متحده، به خصوص در زمینه رقابت استراتژیک با قدرت‌های بزرگ جهانی است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!