Connect with us

تجارت

معین وزارت تجارت پاکستان برای سفر به کابل دعوت شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۱, ۱۴۰۲)

نور الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در یک گفتگوی مجازی با محمد خرم، معین وزارت تجارت پاکستان، از او دعوت کرده است تا به کابل سفر کند.

طبق خبرنامه وزارت صنعت و تجارت که امروز (دوشنبه) منتشر شد، دو طرف پیشرفت‌های انجام شده در دو و نیم سال گذشته، افزایش میزان تجارت میان دو کشور، حل مشکلات و از میان برداشتن موانع تجارتی و ترانزیتی، فراهم‌آوری تسهیلات بیشتر، برقراری روابط نزدیک میان دولت و سکتور خصوصی دو کشور و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بحث کرده اند.

تجارت

تاکید وزرای خارجه ازبکستان و پاکستان بر عملی‌سازی زودهنگام پروژه خط آهن افغان ترانس

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

وزرای خارجه ازبکستان و پاکستان بر عملی‌سازی زودهنگام پروژه خط آهن ازبکستان-‌افغانستان-پاکستان موسوم به «افغان ترانس» تاکید کرده‌اند. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده که وزیر خارجه آن کشور در دیدار با بختیار سعیدوف، همتای ازبکستانی‌اش در اسلام‌آباد خواستار تسریع روند پروژه خط‌‌آهن ازبیکستان ـ افغانستان ـ پاکستان شده است.

دو طرف تطبیق پروژه «افغان ترانس» را به نفع کشورهای منطقه دانسته و گفته‌اند که این پروژه تبدیل به کانال تجارتی میان آسیای جنوبی و مرکزی خواهد شد.

وزارت خارجه پاکستان با نشر خبرنامه‌ی گفته که در این دیدار‌ها به منظور گسترش روابط تجارتی دوجانبه، سرمایه‌گذاری و پروژه‌های ارتباطی گفتگو شده است.

در خبرنامه آمده که دو طرف تطبیق پروژه «افغان ترانس» را به نفع کشورهای منطقه دانسته و گفته‌اند که این پروژه تبدیل به کانال تجارتی میان آسیای جنوبی و مرکزی خواهد شد. وزیرخارجه ازبکستان در این دیدار بر تسریع تلاش‌ها برای تطبیق هرچه زودتر پروژه راه آهن افغان-ترانس تاکیده کرده است.

در بخشی از خبرنامه‌ی وزارت خارجه پاکستان آمده است که :«محمد اسحاق دار با بختیار سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان در مورد همه جنبه‌های طیف وسیعی از روابط دوجانبه تجارتی، سرمایه‌گذاری، امنیت، ارتباطات مردمی و پروژه‌های اتصال گفتگو کردند. آنها هم‌چنان بر تسریع تلاش‌ها برای اجرای زودهنگام پروژه خط‌آهن ازبکستان- افغانستان-پاکستان تأکید کردند.»

پیش از این نیز مقام‌های ازبیستانی تأکید کرده بوده‌اند که پروژه‌ خط‌آهن افغان ترانس که آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به پاکستان وصل می کند تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل خواهد شد.

انتظار می‌رود این خط ‌آهن ۷۶۰ کیلومتری زمان تحویل محموله‌ بین ازبکستان و پاکستان را نیز کاهش دهد. از مزیت‌های دیگر پروژه «افغان ترانس» کاهش ۴۰ درصدی هزینه حمل‌و‌نقل کالاها عنوان شده است.

 ایجاد خط‌آهن میان ازبکستان، افغانستان و پاکستان در گسترش و تسهیل تجارت و روابط اقتصادی بین کشورهای منطقه تأثیرگذار دانسته می‌شود. شماری از آگاهان نیز تطبیق این پروژه را در کشور سودمند ارزیابی کرده و فرصتی دارای مزیت‌های استراتیژیک اقتصادی برای افغانستان می‌دانند.

گفتنی است که طرح احداث خط‌آهن افغان ترانس میان افغانستان، پاکستان و اوزبیکستان برای ایجاد شاهراه اقتصادی با هزینه بیش از چهارو نیم میلیارد دالر در سال ۲۰۱۸ ارائه شد. اخیرا امارت اسلامی گفته است قطر نیز حمایت مالی‌اش را از این پروژه اعلام کرده است.

Continue Reading

تجارت

ابراز علاقمندی تاجران جمهوری تاتارستان برای سرمایه‌گذاری بالای منابع نفت و گاز افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۹, ۱۴۰۳)

وزارت معادن و پترولیم می گوید که سرپرست این وزارت با شماری از تاجران و نمایندگان شرکت‌های پروسس نفت و گاز جمهوری تاتارستان در دفتر کارش ملاقات نموده است.

دراین دیدار تاجران جمهوری تاتارستان ضمن اظهار خرسندی از ملاقات شان با رهبری وزارت معادن و پترولیم، در مورد سابقه و تجارب کاری شان در بخش استخراج و پروسس نفت و گاز معلومات داده افزوده اند که: «ازینکه افغانستان دارای یک سیستم منظم و امنیت کامل می‌باشد و زمینه مناسب نیز برای سرمایه‌گذاری مساعد گردیده است، شرکت‌های ما در نظر دارد تا روی سروی، اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز افغانستان سرمایه‌گذاری نماید و علاقمند هستند تا با همکاری‌ وزارت معادن و پترولیم به افغانستان آمده در بخش استخراج و پروسس نفت و گاز سرمایه‌گذاری نمایند.»

درهمین حال، شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم از تصمیم و برنامه شان برای سرمایه‌گذاری روی منابع نفت و گاز کشور استقبال نموده افزوده است که: «خوشبختانه افغانستان دارای منابع سرشار نفت و گاز در حوزه‌های مختلف بوده و هم اکنون بلاک‌های نفت و گازی هرات در مرحله اعلان قراردارد که تاجران کشور تاتارستان نیز می‌توانند روی منابع نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری نمایند.»

همچنان آقای دلاور گفته است که وزارت معادن و پترولیم جهت ایجاد سهولت‌ها برای سرمایه‌گذاری آماده همکاری در مطابقت با قوانین مربوطه می‌باشد.

Continue Reading

تجارت

شرکت‌های افغانستان و ترکمنستان بیش از ۱۰ قرارداد را در بخش‌های مواد ساختمانی و خوراکی امضا کردند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۸, ۱۴۰۳)

وزارت صنعت و تجارت خبر داده است که شرکت‌های افغانستان و ترکمنستان بیش از ۱۰ قرارداد و دو تفاهمنامه را در بخش‌های مواد ساختمانی از جمله سیخ گول، رنگ، سنگ مرمر و مواد خوراکی امضا کرده اند.

این قراردادها در جریان سفر یک هیات تجارتی ترکمنستان به ولایت هرات و با حضور نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امضا شده است.

طبق خبرنامه وزارت صنعت و تجارت، آقای عزیزی در مراسم امضای این قراردادها گفت: «بهترین فُرصت جهت گسترش روابط تجارتی و اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان مهیا گردیده است که دو طرف باید از آن استفاده اعظمی نمایند.»

وزارت صنعت و تجارت خاطر نشان کرده که قراردادهای مذکور در نتیجه سفر سرپرست این وزارت به ترکمنستان و ملاقات با قربانقلی بردی محمد اف، رهبر ملی ترکمنستان عقد شده است.

پیش از این، هیات تجارتی ترکمنستان گفته بودند که هدف آنان گسترش روابط اقتصادی میان بخش‌های خصوصی دو کشور می‌باشد، بنابرین تلاش می‌کنند تا سالانه صدها تُن مواد ساختمانی را از صنعت کاران افغانستان خریداری کنند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!