Connect with us

رویداد های اخیر

جنرال‌های بازنشسته امریکایی مشکلات خروج از افغانستان را تشریح کردند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۱, ۱۴۰۳)

رئیس پیشین کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا در کمیته‌ی خارجی پارلمان آن‌کشور، سقوط اردو و حکومت پیشین افغانستان را یک شکست استراتیژیک دانسته، اما از ماموریت ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان دفاع کرد. جنرال مارک میلی در این نشست تاکید کرد که تصمیم خروج از افغانستان یک ‌شبه نه، بلکه یک دهه قبل اتخاذ شده بود.

جنرال میلی می‌گوید که امریکا در جریان حضور ۲۰ ساله‌ی در افغانستان، به ساختن اردو و حکومت کمک کرد، اما نتوانست ملت بسازد.

جنرال مارک میلی، رئیس پیشین کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا گفت: «در ۲۰ سال، ما و نظامیان در آنجا به ساختن اردو و حکومت کمک کردیم، اما نتوانستیم ملت بسازیم. حکومت سقوط کرد و اردوی که ما از آن حمایت می‌کردیم نابود شد، این یک شکست استراتیژیک است. آن اردو برای ۲۰ سال امید بخش میلیون‌ها افغان بود.»

جنرال‌های بلند رتبه‌ای امریکایی از بهر تاخیر در تخلیه اضطراری از افغانستان، وزارت خارجه امریکا را مورد انتقاد قرار دادند.

جنرال فرانک مکنزی، رئیس پیشین قوماندانی مرکزی اردوی امریکا در این نشست تصریح کرد که رویدادهای اواسط و اواخر اگست ۲۰۲۱ نتیجه مستقیم به تاخیر انداختن چند ماهه خروج امریکا از افغانستان بود

جنرال مکنزی گفت:«من به این باور هستم که رویدادهای اواسط و اواخر اگست ۲۰۲۱ نتیجه مستقیم به تاخیر انداختن چند ماهه شروع عملیات تخلیه بود. همانطور که می‌دانید، تصمیم برای شروع یک عملیات تخلیه بر عهده وزارت خارجه است، نه وزارت دفاع. با وجود این، ما شروع کرده بودیم به مستقرکردن نیروها در منطقه در اوایل جولای، اما ما نتوانستیم کاری انجام دهیم.»

از سویی هم، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان امریکا در این نشست استماعیه از وزارت‌های دفاع و خارجه ایالات متحده به دلیل عدم پاسخ به سوالات موجود نزد او و نادیده گرفتن برخی مسایل و هشدارها در جریان خروج انتقاد کرد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان امریکا گفت: «در ماه اپریل ۲۰۲۱، دولت بایدن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد. پیش از این اعلام، استخبارات و مشاوران بلند رتبه آن مشمول دو جنرال حاضر در اینجا، از وخامت اوضاع و نتایج خروج هشدار دادند. پس از خروج، من و دیگر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کانگرس از رئیس‌جمهور خواستیم که با خروج نیروها به سقوط دولت آماده شود که متاسفانه آن هشدارها نادیده گرفته شد.»

اما امارت اسلامی خروج امریکا از افغانستان را شکست آن کشور می‌داند و می‌گوید که واشنگتن باید روحیه تجاوز را کنار بگذارد و راه تعامل را در پیش گیرد.

باوجودی که آخرین سرباز امریکایی از افغانستان در ۳۱ اگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان بیرون شد، اما هنوز طیاره‌های بی پیلوت آن‌کشور هرازگاهی در فضای افغانستان گشت‌زنی می‌کنند.

رویداد های اخیر

مولوی عبدالکبیر: مردم پنجشیر فرزندان خود را دوباره به کشور بخواهند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا از مردم پنجشیر خواسته است تا فرزندان شان را که در کشورهای همسایه بسر می‌برند دوباره به کشور بخواهند زیرا امارت اسلامی با هیچ کسی دشمنی ندارد.

مولوی عبدالکبیر این اظهارات را با حضور مقام‌های ارشد امارت اسلامی طی یک گردهمایی مردمی در پنجشیر بیان کرده و افزوده است که در افغانستان فعلاً جا برای تعصبات قومی، سمتی، زبانی و نفاق وجود ندارد.

آقای عبدالکبیر تأکید نموده است که تمام افغان‌ها برای آبادی، پیشرفت و رفاه کشور مشترکاً کار کنند.

به گفته او، روابط سیاسی و تجارتی امارت اسلامی با جهان تأمین است و حکومت در زمینه انکشاف و بازسازی افغانستان متعهد بوده و برای خودکفایی آن تمام تلاش خود را می‌کند.

در این گردهمایی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر نیز گفته است که منکرات در کشور به صفر رسیده؛ داعش وجود ندارد و همچنان مردم پنجشیر فریب مغرضان را نخواهند خورد.

محمد خالد حنفی گفته است: «در سرتاسر افغانستان فعلاً یک فسادگر و کسی به نام داعشی هیچ وجود ندارد و کسی ثبوت هم ارایه کرده نمی‌تواند. ما همه یک ملت، یک دین و یک عقیده داریم.»

نورالله نوری، سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل نیز در این گردهمایی بر و حدت و یکپارچگی در کشور تأکید کرده است.

برخی از باشندگان پنجشیر هم گفتند، آنان از امارت اسلامی حمایت می‌کنند و چالش‌هایی را که وجود دارد با مقام‌ها شریک می‌کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

بازدید سرپرست وزارت معادن و پترولیم از ساحه معدن مس عینک ولایت لوگر

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم، روز چهاشنبه (۱۹ثور) در سفری به ولایت لوگر از ساحه معدن مس عینک بازدید نمود.

به گفته وزارت معادن و پترولیم دراین سفر آقای دلاور را خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، ژاو شینک، سفیر چین مقیم کابل، ضیاءالرحمن مدنی، والی لوگر و معین وزارت انرژی و آب همراهی می نمود.

به گفته این وزارت در جریان سفر سرپرست وزارت معادن و پترولیم و هیئت همراه شان از ساحات مختلف معدن مس عینک و آثار باستانی ساحه عینک دیدن نموده، پیشرفت‌ها و کار پروژه مس عینک را از نزدیک نظارت و ارزیابی نمودند.

همچنان درنشست که با مسوولین کمپنی MCC در ساحه صورت گرفت مسوولین کمپنی از پیشرفت‌ها و فعالیت‌های کاری پروژه مس عینک معلومات ارایه نمودند.

مسوولین کمپنی MCC از آغاز کار اعمار سرک معدن مس عینک که قرار است بزودی شروع گردد، نهایی شدن طرح حفاظت آثار باستانی، اعمار کمپ‌ها، پیشرفت امور اکتشافی معدن غربی عینک و سایر پیشرفت‌های پروژه معلومات مفصل ارایه نموده و افزودند: «اکثر مشکلات پروژه حل گردیده و آماده آغاز عملی کار پروژه هستیم و با آغاز عملی کار پروژه معدن مس عینک به آثار باستانی در ساحه صدمه وارد نخواهد شد.»

درهمین حال، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در مورد آثار باستانی ساحه و حفاظت آن صحبت نموده خواهان آغاز کار پروژه گردیده وعده همکاری‌های لازم وزارت اطلاعات و فرهنگ را جهت تسریع کار پروژه سپردند.

همچنان معین وزارت انرژی و آب در قسمت تامین برق و آب برای معدن مس عینک اطمینان داده همکاری‌های وزارت انرژی و آب را وعده سپردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اولین پرواز حاجیان افغان به عربستان سعودی

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۰, ۱۴۰۳)

وزارت ارشاد، حج و اوقاف می‌گوید، روند انتقال زائران حج از افغانستان به عربستان‌سعودی آغاز شده است.

به گفته این وزارت، شب گذشته (چهارشنبه، ۱۹ثور) حدود ۲۳۰ زائر حج در اولین پرواز به مدینه منوره منتقل شدند.

نور محمد ثاقب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف در مراسم انتقال اولین کاروان زائران افغانستان گفت، امسال به منظور خدمت‌رسانی بهتر به زائران حج، کارکنان کمیته‌های کاری نسبت به سال‌های دیگر زودتر به عربستان سعودی اعزام شده‌اند.

درهمین حال، عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا حین سخنرانی به حجاج در این مراسم گفته است که: «زائران عزیز شما نماینده‎گان مردم افغانستان در عربستان هستید پس این نماینده‌گی را به خوبی انجام دهید.»

آقای حنفی افزوده است که با تلاش وزارت ارشاد، حج و اوقاف همچون سال‌های گذشته، امسال نیز تمامی فعالیت‌های حج به نظم و ترتیب آماده شده است.

پیش از این سرپرست وزارت حج و اوقاف، سهمیه امسال حجاج افغانستان از سوی عربستان سعودی را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است.

شرکت‌های هوایی آریانا افغان و کام ایر مسوول انتقال و برگشت حجاج افغان در سال‌روان می‌باشند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!