Connect with us

رویداد های اخیر

رهبر امارت اسلامی: آرمان دشمنان برای ایجاد اختلاف میان ما برآورده نمی‌شود

منتشر شده

در

(Last Updated On: حمل ۱۸, ۱۴۰۳)

رهبر امارت اسلامی در پیامی به‌مناسبت عید سعید فطر گفته است که دشمنان در انتظار اند مانند مجاهدینی که پس از پیروزی جهاد علیه شوروی میان شان اختلاف پیدا شد، میان مسوولان امارت اسلامی نیز اختلاف رونما گردد، اما این آرمان شان برآورده نمی‌شود.

مولوی هبة الله آخندزاده گفته است که امارت اسلامی در چوکات خط مشی شرعی خود با هر کشور روابط حسنه بر اساس احترام متقابل دارد و کشورها باید به حریم، منافع و عزت افغانستان توجه کنند.

در این پیام آمده است: «با تمام کشورهای منطقه در روشنایی دین مقدس اسلام در چوکات سیاست متوازن و اقتصاد محور به پیش می‌رویم؛ با همه مناسبات خوب سفارتی و اقتصادی می‌خواهیم؛ آنان نیز امنیت، ثبات و پیشرفت افغانستان را فرصت خوب بدانند؛ بیشتر از پیش روابط خوب را با ما گسترش دهند؛ با ما فضای اعتماد را ایجاد نمایند و پالیسی بر اساس روحیه همکاری را در پیش گیرند.»

مولوی هبة الله آخندزاده تاکید کرده است که روابط امارت اسلامی با تمام جهان اسلام بر اساس برادری استوار است و با توجه به این اصل «ما باورهای مشترک دینی و عقیدتی داریم، منافع مشترک داریم که باید بر مبنای آن دیدگاه مشترک داشته باشیم؛ در درد و غم همدیگر شریک بوده و به اندازه توان خویش با همدیگر کمک و همکاری نماییم.»

او از مسوولان خواسته است تا از «اختلاف و خودخواهی» اجتناب ورزند تا نظام اسلامی حفظ شود.

وی افزوده است: « جهاد در برابر شوروی و کمونیزم پیروز گردید، شوروی شکست خورد، اما در میان مسئولین اتفاق نه؛ بلکه خودخواهی بود، به همین سبب ثمره جهاد بدست نیامد، نظام اسلامی برپا نشد و افغانستان با نابسامانی های زیادی مواجه گردید.»

رهبر امارت اسلامی خاطر نشان کرده است که امنیت با «سختگیری و زیاد بودن تلفات» نه بلکه با تطبیق شریعت و عدالت تامین می‌شود.

او تاکید کرده که هیچ کسی نباید به ناحق آزار ببیند و اگر کسی زندانی می‌شود باید پرسیده شود که کسی از وی بیجا شکایت نکرده باشد و یا به جرم اندک تکلیف بیشتر برایش نرسد.

مولوی هبة الله آخندزاده گفته است که هیچ‌گونه تفرقه و تبعیض در امارت اسلامی جای ندارد.

در پیام او آمده است: «امتیاز بر اساس تقوی، اهلیت و امانتداری خواهد بود، باید فکر قوم، زبان و سمت در میان مسئولین به میان نیاید و اگر نزد کسی این مرض باشد، همه به وی متوجه شوند و جلوش را بگیرند.»

رهبر امارت اسلامی اضافه کرده است: «این دوره می‌گذرد، ما و شما باید تلاش نماییم که برای نسل های آینده تاریخ خوب، لوایح خوب و اصول خوب بجا بگذاریم. توجه بیشتر به آخرت و رضای الله تعالی نماییم.»

مولوی هبة الله آخندزاده تاکید کرده که روزی دهنده و حفاظت کننده الله تعالی است و قدرت‌های جهان نه روزی مردم را گرفته می‌توانند و نه آن‌را قطع می‌توانند.

وی افزوده است: «به الله متعال توکل کنید و در راستای بدست آوردن رضای الله تلاش نمایید.»

رهبر امارت اسلامی از مسوولان خواسته است تا در تشویق مردم به احکام اسلامی، به‌عوض جبر و اکراه از ملایمت کار بگیرند.

وی افزوده است: «با زورگویی مردم از شما نفرت می‌کنند و با تشویق، با شما دوستی و اخلاص می‌نمایند.»

او خاطر نشان کرده است که وزارت معارف برای آموزش‌های دینی و عصری در تمام ولایات و ولسوالی‌ها تشکیلات گسترده دارد و صدها مرکز دینی و علمی را فعال ساخته است.

وی افزوده است: «مکلفیت هر برادر مسلمان است که فرزندان خویش را تربیت بهتر نماید، به آنان تعلیم دهد و برای شان فرصت تعلیمات دینی را فراهم سازد.»

رهبر امارت اسلامی در پیام اش به قضیه قلسطین نیز اشاره کرده و از تمام کشورهای جهان خواسته است تا هر چه زودتر دست «ظلم اسرائیل» را کوتاه سازند.

وی افزوده است: «جای تاسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، ظلم بر فلسطین را نظاره می‌کنند و تا کنون هیچ جناح بین المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.»

پیام رهبر امارت اسلامی به‌مناسبت عید فطر امروز (شنبه، ۲۷ ماه رمضان) منتشر شده است.

رویداد های اخیر

یک افغان و سه شهروند خارجی از اثر تیراندازی در بامیان کشته شدند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

وزارت امور داخله تایید کرده است که یک افغان و سه شهروند خارجی در نتیجه تیراندازی در ولایت بامیان جان باخته اند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله، در صفحه ایکس خود نوشته است که این حادثه عصر امروز (جمعه) رخ داده است.

به گفته وی، سه افغان و چهار خارجی دیگر در این تیراندازی زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت امور داخله افزوده است که چهار نفر در پیوند به این قضیه بازداشت شده اند.

آقای قانع مشخص نکرد که خارجی‌ها شهروندان کدام کشور بودند.

مسوولیت این حمله را فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است.

 

Continue Reading

رویداد های اخیر

چین و پاکستان خواستار «چارچوب سیاسی» و «سیاست‌های معتدل» در افغانستان هستند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و محمد اسحاق دار، همتای پاکستانی‌اش، در یک بیانیه مشترک خواستار ایجاد یک «چارچوب سیاسی فراگیر» در افغانستان شدند و از حکومت سرپرست افغانستان خواستند با تروریزم «قاطعانه» مبارزه کنند.

در این بیانیه از حکومت سرپرست افغانستان خواسته شده است تا سیاست‌های معتدل را اتخاذ کنند، روابط حسنه همجواری را دنبال کنند و از جلو استفاده از قلمرو افغانستان برای اقدامات تروریستی را بگیرند.

در این بیانیه آمده است که دو طرف «خواستار تلاش‌های هماهنگ جامعه جهانی برای کمک به افغانستان برای رسیدگی به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند وضعیت بشردوستانه و توسعه اقتصادی شده اند.»

دو طرف هم‌چنین توافق کردند که بیجنگ و اسلام آباد باید «نقش مثبت و سازنده‌ در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار و ادغام در جامعه بین‌المللی بازی کنند.»

این بیانیه پس از سفر سه روزه وزیر امور خارجه پاکستان برای شرکت در پنجمین دور گفتگوی راهبردی وزیران خارجه چین و پاکستان در بیجنگ نشر شده است.

تشکیل یک دولت فراگیر، جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن هراس‌افگنان و رعایت حقوق بشر و تعهدات بین‌المللی از خواسته‌های اصلی جامعه جهانی برای عادی سازی روابط با حکومت سرپرست افغانستان است.

اما امارت اسلامی بارها خواستار تعامل مثبت و معنی دار کشورهای همسایه و جهان با افغانستان شده و گفته است که سیاست امارت اسلامی اقتصاد محور است. مقام‌های امارت اسلامی همچنان پیوسته تأکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند، خاک افغانستان بر ضد کشوری دیگری استفاده شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

رایزنی‌ها برای حذف دالر از مبادلات تجارتی ایران و افغانستان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۸, ۱۴۰۳)

رسانه‌های ایرانی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داده اند که تلاش‌ها جریان دارد تا ریال جاگزین دالر در معاملات تجارتی با افغانستان شود.

معاون بانک مرکزی ایران گفته برای اجرای این طرح، مذاکراتی میان مقام‌های ایرانی و حکومت سرپرست افغانستان نیز صورت گرفته است.

محسن کریمی گفت: «این طرح با هدف حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بخش خصوصی کشور (ایران) اجرا می‌شود.»

وی افزود: «برنامه کنارگذاشتن دالر امریکا و استفاده از ریال ایرانی در مبادلات تجارتی خارجی، همواره از سوی دولت ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا بر این کشور، دنبال شده است.»

مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!