رویداد های اخیر

آجندای حکومت افغانستان برای مذاکرات بین الافغانی هنوز روشن نیست

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

حکومت هرچند گفته است که آجندای مذاکرات را ترتیب داده؛ اما هنوز جزییات این آجندا روشن نیست.

قطر سرگرم آماده گی ها برای میزبانی از دور نخست مذاکرات میان افغانان است، مذاکراتی که برای نخستین بار طالبان و حکومت درباره ختم جنگ خواستهای شانرا روی میز خواهند گذاشت.

درهمین حال قطر می گوید که نیاز است تا برای موفقیت مذاکرات بین الافغانی، حکومت افغانستان و طالبان با اجندای روشن وارد این مذاکرات شوند.

مطلق القحطانی، فرستاده ویژه وزارت خارجه قطر برای افغانستان، گفته است: “فکر میکنم بسیار مهم است که از پیش در باره اجندای مذاکرات وضاحت وجود داشته باشد. زیرا تجربه ما نشان میدهد که برای موفقیت مذاکرات دو طرف داشتن یک اجندای واضح مهم است. نظر ما این است که مذاکرات روی مسایل کمتر مورد مناقشه آغاز شود تا شروع خوب داشته باشد و این روند ادامه بیابد. فکر میکنم مذاکرات تا یک زمانی ادامه می یابد و انتظار داریم که گدودی جور کردن درآن بوجود نیاید.”

درسوی دیگر شورای مصالحه ملی به رهبری عبدالله عبدالله که گفته شده تمامی برنامه های صلح را مدیریت خواهد کرد، هنوز حاضر نیست در باره تشکیلات و چگونگی کارهایش اطلاعی بدست بدهد.

شیدا محمد ابدالی، سفیر پیشین افغانستان در دهلی، می گوید: “روشن باید شود که خواست های دو طرف چیست و ما چگونه میتوانیم که به صلح برسیم.”

مردم می گویند آنها انتظار دارند بزودی صلح را ببینند و سیاست مداران نباید دراین باره اختلاف داشته باشند.

زمان مذاکرات میان افغانان تاهنوز مشخص نشده؛ اما منابع می گویند که در جریان یک هفته دیگر روند رهایی زندانیان دو طرف خاتمه می یابد و بدنبال آن مذاکرات آغاز خواهد شد.

پیش از آغاز این مذاکرات نماینده گان روسیه، آمریکا و افغانستان در یک نشست ویدیویی روی چگونگی تلاشهای صلح افغانستان بحث کرده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل