رویداد های اخیر

منابع: رهبری حکومت پیشرفت‌ها در گفتگوهای دوحه را تایید کرده است

Published

on

(Last Updated On: قوس ۴, ۱۳۹۹)

منابع در هییت مذاکره کننده می‌گویند که  معصوم ستانکزی، رییس هییت گفتگو کننده جمهوری اسلامی و  عبدالسلام رحیمی، با گرفتن تاییدی رهبری حکومت روی توافق‌ها دوباره به دوحه برگشته اند و با آماده شدن طالبان توافق‌ها به گونه رسمی اعلام خواهند شد.

دبرا لاینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، در این باره میگوید:” مذاکرات صلح کار خیلی دشوار است. خیلی زمان گیر است و بسیار مشکل است. بالاخره مذاکرات باید موضوعات اساسی و پیچیده را حل کند؛ راجع به ساختار سیاسی، نقش اسلامی در جامعه، بخش عدلی و قضایی، حقوق بشر به شمول حقوق زنان و حقوق اقلیت ها.”

این در حالی اس که به گفته منابع هییت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان روی چهار مورد توافق‌نامه امریکا و طالبان، اراده مردم، مراجعه به سازمان ملل در صورت نیاز و تصمیم‌گیری‌های هییت‌های مذاکره کننده توافق کرده اند اما تا حال اعلام نشده است.

 هرچند طالبان هم پیش‌رفت ها را در گفت‌وگوهای دوحه می‌پذیرد اما می‌گوید، انتظار می‌رود که در روزهای آینده توافق نهایی اعلام شود.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، در این مورد گفت:

” بعد از این طبعا در مورد موضوعات آجندا بحث شروع میشود، البته توقع ما این است و این  امید ما است که مشکلات هر چه زودتر حل شود.”

از سوی هم منابع به آریانانیوز تایید می‌کنند که چهار عضو هییت مذاکره کننده به کابل آمده اند اما قرار است به زودی دوباره به دوحه برگردند.

 با نهایی اعلام شدن کارشیوه مذاکرات، رایزنی‌ها روی اجندای مذاکرات و مسایل بنیادی و کلیدی آغاز خواهد شد.

عبدالرووف انعامی، عضو مجلس نماینده گان، در این باره گفت:

” با وجودیکه اینکه مردم افغانستان نا امید شدند باز هم اگر آنها صادقانه اقدام کنند امیدها پس میگردد و مردم به طرف صلح چشم میبندد.”

شکستن بن‌بست گفت‌وگوهای دوحه با استقبال‌هایی نیز رو به رو شده است.

به تازه‌گی عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، از پیشرفت‌ها درگفتگوهای میان افغانان استقبال کرده است و بر کاهش خسونت‌ها و اعلام آتش بس تاکید کرده است.

انتظار می‌رود که نهایی شدن کار شیوه مذاکرات را به مرحله حساس ببرد و زودتر طرف‌ها روی کاهش خشونت‌ها و آتش بس به نتیجه برسند.

Trending

خروج از نسخه موبایل