تجارت

موتر‌های افغاستان برای نخستین بار کالاهای تجاری را به آسیای میانه انتقال می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: حوت ۱۷, ۱۴۰۰)

برای نخستین بار زمینه روند انتقال کالا های تجاری با موترهای افغانستان به کشورهای آسیای میانه فراهم شده است.

مسوولان وزارت مالیه وهمچنان مقام های ازبکستان گفته اند که گشایش این راه ترانزیتی فصل تازه از روابط تجارتی میان دو کشور را باز کرده است.

به گفته آنان، پس از این موتر های باربری افغان ها با گذشتن از خاک ازبکستان کالاهای تجاری را به دیگر کشورهای آسیای میانه انتقال می‌دهند.

با این حال مسوولان در گمرک بلخ گفته اند که تلاش دارند تا روابط تجارتی میان دو کشور را توسعه دهند.

مولوی شعیب، آمر واردات و صادرات گمرک بلخ گفت: “سعی و تلاش ما اینست که تجارتی که میان کشور دوست ازبکستان وافغانستان است، به شکل بهتر و درست تر اش انجام بپذیرد.”

شمس الحق، نماینده شرکت افسوتر در بلخ گفت: “اینطور زمینه مساعد نشده بود که وسایط افسوتر به راه های بیرونی ترانزیتی فعالیت نماید و این البته تنها به افسوتر افتخار نه بلکه افتخار همه ملت افغانستان است.”

قونسلگری ازبکستان در مزار شریف نیز بر گسترش روابط تجارتی میان افغانستان وازبکستان تاکید کرده میگوید که تاشکند در بهبود روابط با کابل متعهد است و تلاش می کند که یک همسایه نیک با افغانستان باشد.

جعفر فتاح یوف، سرقونسل ازبکستان در مزار شریف گفت که تلاش ها جریان دارد تا پروژه اعمار راه آهن و تمدید لین برق سرخان-پلخمری هرچه زود تر آغاز شود. او گفت که این پروژه ها در توسعه افغانستان سهم بزرگ خواهد داشت.

مسوولان در گمرک ولایت بلخ گفته اند که برای بهبود وایجاد سهولت بیشتر به تاجران افغان هزینه ترانسپورتی یعنی خاک پولی از ۴۵۰ دالر به ۵۰ دالر امریکایی کاهش یافته است.

Trending

خروج از نسخه موبایل