تجارت

ارسال نخستین محموله صادراتی به اروپا پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی

Published

on

(Last Updated On: حمل ۸, ۱۴۰۱)

یک محموله کالاهای تجارتی امروز (دوشنبه، ۸ حمل) از بندر تورغندی ولایت هرات راهی کشورهای اروپایی شد.

این نخستین محموله صادراتی است که پس از روی‌کار آمدن امارت اسلامی راهی اروپا می‌شود.

این کاروان تجارتی که شامل نزدیک به ۳۰ موتر می‌شود مسیر راه لاجورد را طی خواهد کرد، مسیری که حدود دوسال قبل از سوی حکومت پیشین افتتاح شد.

یونس قاضی زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات گفت که این محموله شامل اقلام مختلف النوع از قبیل پسته، کنجد، کرابیه، قالین و مغز بادام می‌باشد.

به گفته وی، ارزش مجموعی این محموله صادراتی به پنج میلیون دالر می‌رسد وکشور های عربی نیز شامل مقاصد آن اند.

راه لاجورد از افغانستان آغاز می‌شود، به بندر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان می‌رسد و سپس از مسیر شهر باکو در آذربایجان به منطقه تفلیس گرجستان وصل می‌شود و از تفلیس به طرف قارس درترکیه می‌رود. این مسیر از قارس به استانبول و از آنجا تا اروپا ادامه دارد.

هفته جاری بنام هفته ملی صادرات نام‌گذاری شده و مسئولان امیدوارند که امسال سطح صادرات افزایش پیدا کند.

 مقام های محلی هرات تاکید می کنند که برای بلند بردن سطح صادرات تسهیلات لازم برای تجار فراهم خواهد شد.

مولانا نوراحمد اسلام جار، والی هرات گفت: “اداره محلی هرات به سکتورهای خصوصی در بخش تجارت، صنعت و زراعت به عنوان بازوهای بسیار قوی نگاه می کند.”

اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می‌گوید طی سال گذشته از حوزه جنوب غرب کشور حدود ۱۴۰ میلیون دالر صادرات داشتند، اما تلاش‌ها همه ساله به خاطر افزایش میزان صادرات ادامه دارد.

محمدعثمان انصاری، رییس اتحادیه صادرکننده های زون غرب نیز گفت: “از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ تقریبا ۴۰ درصد ما افزایش صادرات داشتیم و امسال هم امیدواریم که این افزایش را سالیانه داشته باشیم.”

این دومین محموله تجارتی کالاهای افغانستان به اروپا است که از مسیر راه لاجورد فرستاده می‌شود.

محمدرفیق شهیر رییس شورای متخصصان هرات گفت: ” اینجا شکر خدا امیدواری زیاد شده می رود و زمینه برای کار وبار اقتصادی افزایش پیدا کرده است و برخلاف تبلیغات که می شود امروز یک دستآورد بسیار بزرگ است که یک کاروان بسته می شود و به طرف خارج از کشور روان می شود.”

Trending

خروج از نسخه موبایل