رویداد های اخیر

افغانستان در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ۳۴ پله سقوط کرد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۱۳, ۱۴۰۱)

افغانستان در تازه ترین رده بندی جهانی آزادی مطبوعات که توسط سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شده است ۳۴ پله به رتبه ۱۵۶ سقوط کرده است.

این سازمان با نشر گزارشی امروز (سه شنبه، ۱۳ ثور) گفته است که تسلط امارت اسلامی بر افغانستان پیامدهای جدی برای احترام به آزادی مطبوعات و امنیت خبرنگاران، به ویژه زنان داشته است.

بر اساس این گزارش، ۴۳ درصد رسانه‌های افغانستان در جریان سه ماه پس از سقوط حکومت پیشین ناپدید شدند و از میان ۱۰۸۷۰ تن از کسانیکه در اتاق های خبر در اوایل ماه آگست کار می‌کردند، تنها ۴۳۶۰ تن شان در وظایف شان در ماه دیسمبر باقی ماندند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنان گفته است که از هر پنج زنی که در رسانه ها کار می‌کردند، چهار تن آنان وظایف شان را از دست داده اند.

در گزارش این سازمان به چالش‌های اقتصادی رسانه ها نیز اشاره شده است.

در رده بندی سازمان گزارشگران بدون مرز، ناروی مقام اول و دنمارک، سویدن، استونیا، فنلند و آیرلند به ترتیب مقام های بعدی را کسب کرده اند.

پاکستان، بنگله دیش، عربستان سعودی، مصر، سوریه، عراق، چین، ترکمنستان، ایران و کوریای شمالی از جمله کشورهای اند که در مقام های پایین تر از افغانستان قرار گرفته اند.

امارت اسلامی اما گفته است که از رسانه ها حمایت می‌کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در پیامی در تویتر امروز (سه شنبه) گفت رسانه های کشور “در چهارچوب قوانین فعالیت و نشرات آزادانه دارند.”

او گفت: “رسانه هایکه بعد از خروج نیروهای امریکایی فعالیت آنها متوقف شد، علت آن امارت اسلامی نه؛ بلکه از دست دادن تمویل است که بعضی سفارت خانه های خارجی آنها را بخاطر اهداف خود تمویل می کردند. ما اطمینان میدهیم که تا حد ممکن در بخش رفع مشکلات اقتصادی رسانه ها با آنها همکاری می نماییم.”

مجاهد همچنان گفته است که اکنون در زندان‌های امارت اسلامی هیچ خبرنگاری وجود ندارد.

او افزود: “اگر گاهی کدام خبرنگار بخاطر افهام و تفهیم به بعضی ادارات دعوت می شود، مطلب آن زندانی شدن و شکنجه نیست. تشویش بعضی از نهاد ها در این رابطه بی جا است.”

Trending

خروج از نسخه موبایل