جهان

چین قنسولگری امریکا در چنگدو این کشور را تصرف کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

به گزارش رویترز، چین به تلافی اقدام امریکا در مسدود کردن قنسولگری این کشور در شهر هیوستون، ایالت تگزاس دستور، تسهیلات قنسلگری امریکا در شهر چنگدو، چین، در دست گرفته است.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای گفته است كه قنسول‌گری آمریكا در چنگدو، در قسمت‌های سیچوان، از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه بسته شد و مقامات چینی از دروازه‌ی ورودی داخل ساختمان شدند.

 روز جمعه، بیجینگ اعلام كرد كه از آمریكا خواسته است قنسولگری چنگدو اش را ببندد و به امریکایی ها ۷۲ ساعت برای ترک ساختمان زمان داده بود؛ مدت زمانی كه به چینی داده شد تا قنسولگری هیوستون خود را كه روز جمعه تعطیل شد، ترک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا نیز در نامه ای به رویترز گفته است که آنها از تصمیم حزب كمونیست چین ناامید شده اند و تلاش خواهند كرد تا از طریق سایر مجراها در چین، دسترسی خود را به مردم این منطقه‌ی مهم ادامه دهند.

ظهر روز دوشنبه، پولیس یک سد راه را که دسترسی به تاسیسات چنگدو را محدود کرده بود، برداشته که منجر به حاضر شدن ده‌ها رهگذر برای عکس گرفتن شد.

در این حال یک مرد در کنار جاده ایستاده بود و از تلفن‌اش سرود ملی چین را پخش می کرد.

 نوشته‌های قنسول‌گری و دوسیه‌های خاکستری مانند در نزدیکی دروازه‌ی ورودی که صفحات کوچک در آن وجود داشت، آنجا بودند.

به گزارش رویترز، سفارت آمریکا در صفحه تویتر خود ویدیویی به زبان چینی منتشر کرده است که مطالب ذیل در آن ذکر شده: ” قنسول‌گری ایالات متحده در چنگدو از سال ۱۹۸۵ با افتخار ترویج تفاهم متقابل بین آمریکایی ها و مردم در سیچوان، چونگ کینگ،گویژو، یوننان و تبت کار کرده است.  برای همیشه دلم برایت تنگ خواهد شد.”

یکشنبه شب، جرثقیلی در آنجا دیده شده که وارد محوطه قنسول‌گری  شده و در حال بلند کردن یک غرفه بالای یک موتر بوده است.

 قنسول‌گری چنگدو در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد و تقریبا ۲۰۰ کارمند از جمله حدود ۱۵۰ کارمند استخدام شده محلی داشت.  بعد از اینکه دیپلمات های آمریکایی به دلیل همه گیری کرونا ویروس از کشور رفتند، مشخص نشد که در زمان تعطیلی چه تعداد از افراد در آنجا کار می کردند.

 روابط ایالات متحده و چین در طی چند دهه اختلاف نظرها، از تجارت و فناوری گرفته تا بیماری همه گیر کوید-۱۹، ادعاهای ارضی چین در دریای جنوبی چین و برخورد او با هانگ کنگ، به بدترین وضعیت خود رسیده است.

 روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه ایالات متحده، مایک پومپیو در یک سخنرانی خود رویكردی قاطعانه تر به چین را “ماموریت عصر خود” خواند.

Trending

خروج از نسخه موبایل