رویداد های اخیر

آتش گرفتن موتر حامل مهاجرین افغان در ایران جدی پیگیری شود – غنی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

رییس جمهور غنی امروز در نشست کابینه گفت که مراجع دیپلماتیک دو کشور باید به گونه‌ی جدی این رویداد را بررسی کنند.

نشست کابینه با حرف‌های رییس جمهور غنی روی همین رویداد آغاز شد؛ او گفته است که چگونگی سوختن موترحامل افغان‌ها در یزد باید به گونه‌ی جدی از سوی مراجع دیپلماتیک کابل و تهران پی‌گیری شود.

همزمان با این، وزارت خارجه می‌گوید، وزیر خارجه به سفیر افغانستان در تهران و بخش‌های سیاسی این وزارت دستور داده تا چگونگی آتش‌سوزی موتر حامل افغان‌ها در ایران را پی‌گیری کنند و از اسناد قانونی برای به عدالت کشانیدن عاملان این رویداد کار بگیرند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه، می گوید: “وزیر خارجه به سفیر افغانستان در ایران و مسوولین شعبه‌های سیاسی این وزارت وظیفه داده که رویداد آتش‌سوزی در شهر یزد ایران را که به شهادت سه شهروند و زخمی شدن پنج شهروند منجر شد، با جدیت تعقیب کنند.”

مقام‌های ایرانی پذیرفته‌ اند که نظامیان این کشور بر موتر حامل افغان‌ها شلیک کرده‌اند و این رویداد پی‌گیری می‌شود اما تاکنون از شناسایی و زیر پی‌گیرد قرار دادن عاملان رویداد، خبری نداده‌است.

نعیم نظری، عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر، چنین می گوید: “از دستگاه دیپلماسی افغانستان با تاکید تقاضا داریم که این مسئله را با جدیت پی‌گیری کند و به ساده‌گی نگیرد.”

در افغانستان آتش‌سوزی موتر حامل افغان‌ها و دست‌بند زدن یک زخمی این رویداد در بستر از سوی نظامیان ایران واکنش‌های تند و پی‌گیر را به همراه داشته است.

در ولایت های هلمند و ننگرهار جمعیتی از معترضین، شعار عدالت‌خواهی داده می گویند که حکومت باید در برابر ظلم بر افغانها، اقدامات جدی را اتخاذ نماید.

در ماه ثور امسال هم ادعا شد که مرزبانان ایرانی نزدیک به ۵۰ کارجوی افغان را در مرز با افغانستان به دریا پرت کردند که به جان باختن ۱۲ کارجوی افغان انجامید.

دولت افغانستان گفت که سند دست‌داشتن مرزبانان ایرانی را به این کشور سپرده؛ اما تهران بازهم مرزبانان شان را بی‌تقصیر اعلام کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل