رویداد های اخیر

هیات امارت اسلامی برای بحث روی قرارداد میدان‌های هوایی به قطر رفت

Published

on

(Last Updated On: ثور ۳, ۱۴۰۱)

یک هیات بلند پایه امارت اسلامی به قطر رفته و قرار است با مقام‌های قطر و ترکیه در مورد قرارداد مدیریت میدان های هوایی افغانستان گفتگو کند.

امارت اسلامی می گوید که تلاش می‌شود تا در این سفر به توافق های با مقام‌های قطر و ترکیه روی چگونگی مدیریت میدان های هوای کشور دست پیدا کنند.

هنوز روشن نیست که هیات امارت اسلامی با کدام مقام‌های قطری و ترکی و در چه سطحی موضوع قرارداد میدان های هوایی را به بحث خواهند گرفت.

امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی گفت: “سرپرست وزارت ترانسپورت ملا حمیدالله آخندزاده با تیم تخنیکی اش همراه با یک هیات عالی رتبه به قطر رفته است. در این سفر سرپرست وزارت خارجه، معاون وزارت دفاع ملی و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز همراه استند و در مورد پنج میدان هوایی بین المللی کشور همراه با تیم تخنیکی قطر و ترکیه گفتگو خواند کرد.”

این هیات در حالی به قطر رفته است که دو هفته پیش معاون نخست ریاست الوزرا در کمیسیون اقتصادی به وزارت خارجه کشور هدایت داد تا در مورد قرارداد و چگونگی مدیریت میدان های هوایی کشور برای ترکیه و قطر مهلت تعیین کند.

خلیل احمد نادم، عضو رهبری حرکت ملی خط سوم گفت: “در ملاقات‌های که قبلا صورت گرفته اینها بخاطری به نتیجه نرسیده اند که قطر و ترکیه هیچ نوع امتیازی به افغانستان قایل نیستند به شمول تکس و مالیه، از همین خاطر هیات قبلی دست آوردی در مذاکرات نداشت.”

در چند ماه گذشته تیم‌های تخنیکی افغانستان، ترکیه و قطر بارها از پیشرفت‌ در مذاکرات شان سخن گفته اند اما تا کنون این مذاکرات نهایی نشده و مبهم باقی مانده است.

لعل محمد لامع، آگاه روابط بین الملل گفت: “از اینکه افغانستان یک کشور محاط به خشکه است حمل و نقل هوایی از اهمیت خاصی برخوردار است و از لحاظ سیاسی کشوری که کنترول میدان ها را در اختیار می گیرد تاثیرگذاری اش در مسایل افغانستان بیشتر می شود. آنچه که مهم است در این قرارداد باید منافع ملی افغانستان در نظر گرفته شود.”

میدان های هوایی کابل، هرات، بلخ، کندهار و خوست پنج میدان بین المللی هوایی کشور است که مذاکرات بر سر چگونگی مدیریت آن از سوی قطر و ترکیه با مقام‌های امارت اسلامی جریان دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل