رویداد های اخیر

امریکا تصمیم دارد نام افغانستان از میان متحدان غیرناتو حذف کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته تا نام افغانستان را از میان متحدان غیر ناتوی واشنگتن حذف کند.

کاخ سفید اعلام کرده است که این تصمیم جو بایدن طی یک نامه رسمی روز چهار شنبه (۱۵سرطان) به کانگرس ایالات متحده نیز فرستاده شده است.

امارت اسلامی اما این اقدام امریکا را قابل تشویش و نگرانی نمی‌داند و تاکید می‌کند که در بیست سال گذشته شهروندان کشور از همین آدرس بیشتر متضرر شده اند.

پس از خروج امریکا و هم پیمانانش از افغانستان در ماه اگست سال گذشته میلادی و روی کار آمدن امارت اسلامی، ظاهرآ افغانستان با گذشت هر روز جایگاه و اهمیت خود را نزد حامیان بین‌المللی خود به ویژه ایالات متحده از دست می‌دهد.

در تازه ترین مورد رییس جمهور ایالات متحده امریکا تصمیم گرفته است تا نام افغانستان را از فهرست متحدان اصلی غیر ناتوی واشنگتن حذف نماید.

کاخ سفید می‌گوید که این تصیم جوبایدن طی یک نامه رسمی با کانگرس ایالات متحده نیز شریک ساخته شده است.

در نامه کاخ سفید به کانگرس ایالات متحده امریکا آمده است که:”براساس بند ۵۱۷ قانون کمک خارجی ۱۹۶۱من اخطار خود را مبنی بر لغو نام افغانستان به‌عنوان متحد اصلی غیرناتو ارایه می‌کنم و می‌خواهم در مورد تصمیم برای لغو کردن موقف افغانستان منحیث متحد عمدهٔ غیرناتو به شما آگاهی دهم”.

برخلاف متحدین ناتو ایالات متحده که پیمان دفاعی مشترک دارند، برای متحدین غیرناتو تضمین‌های دفاعی دوجانبه وجود ندارد.

بر اساس معلومات وزارت خارجه ایالات متحده با لغو این موقف افغانستان، ایالات متحده پس از این ۱۸ متحد عمده غیر ناتو خواهد داشت که شامل، ارجنتاین، آسترالیا، بحرین، برازیل، کولمبیا، مصر، اسراییل، جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس می‌شود.

امارت اسلامی اما این اقدام امریکا را قابل تشویش و نگرانی نمی‌داند و تاکید می‌کند که در بیست سال گذشته شهروندان کشور از همین آدرس بیشتر متضرر شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که:” امارت اسلامی افغانستان از این اقدام امریکا کدام تشویش ندارد که گفته است عنوان متحد اصلی غیر از عضویت ناتو را از افغانستان پس می گیرد ونه هم این عنوان به افغانستان کدام منفعتی داشت. در بیست سال گذشته افغان‌ها از همین ناحیه متضرر شده اند و کدام خاطره خوبی از آن ندارند. البته در بخش های دپلوماتیک و تجارتی خواهان روابط خوب، مثبت و قابل اعتماد با کشورها می باشد.”

ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ افغانستان را منحیث متحد عمدهٔ غیرناتو خویش اعلام کرد و زمینه را برای کابل و واشنگتن مساعد ساخت تا روابط اقتصادی و دفاعی خویش را حفظ کنند.

امریکا در حالی نام افغانستان را از لست متحدان غیر ناتوی خود حذف می‌کند که این کشور در جنگ بیست سال گذشته افغانستان ۲۴۶۱ نظامی اش کشته و ۲۰ هزار نظامی دیگر اش زخمی شدند.

Trending

خروج از نسخه موبایل