رویداد های اخیر

تلاشهای بازیگران کلیدی صلح افغانستان برای آغاز مذاکرات بین الافغانی

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

آمریکا، روسیه، چین و پاکستان برای تسریع روند گفت‌وگوهای میان‌افغان‌ها رای دادند.

تازه فرستاده‌ها و نماینده‌گان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در یک نشست ویدیویی روی سرعت بخشیدن روند آزادی زندانیان دولت افغانستان و طالبان گفت‌وگو کرده ‌اند و برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات میان‌افغان‌ها رای داده‌اند.

فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان گفته، گام‌های ابتدایی برای آغاز مذاکرات مستقیم برداشته شده‌ است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهوری، می گوید: “کاهش چشم‌گیر خشونت ویا آتش بس سبب می‌شود تا ما به مراحل دیگر گام برداریم برای آغاز مذاکرات مستقیم میان گروه طالبان و حکومت افغانستان. ما امیدواریم که طالبان وارد مرحله جدید دیگر شوند.”

هیئت اتحادیه اروپا و سفارت‌های بریتانیا و برخی‌ کشورهای اروپایی در کابل نیز اعلامیه مشترک داده‌ اند و در آن از حکومت و طالبان خواسته شده تا برای زنان نقش سازنده در تمام ساختارهای روند صلح داده شود.

در بخش از اعلامیه بر اعلام هرچه زودتر زمان مذاکرات بین الافغانی از سوی حکومت نیز تاکید شده‌ است.

غلام فاروق مجروح، عضو هییت مذاکره‌کننده دولت، می گوید: “هیئت گفت‌و‌گو کننده آماده‌گی کامل برای آغاز مذاکرات دارند، تعیین زمان و مکان به دست بزرگان کشور است و هر وقتی که آن‌ها لازم ببینند ما آماده‌گی برای مذاکرات را داریم.”

پیش‌تر منابع گفته بودند که قرار است در پانزدهم ماه جون یعنی ۱۱ روز بعد، نخستین دور مذاکرات میان‌افغان‌ها برگزار شود، اما منابع نزدیک به طالبان می‌گویند، تا آزادی پنج‌هزار زندانی طالب، مذاکرات آغاز نخواهد شد.

خلیل صافی، رئیس انستیتوت مطالعات صلح افغانستان” چنین می گوید: “موقف طالبان تاکنون این است که بعد از آزادی پنج‌هزار زندانیان طالب مطابق لست، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد گردید.”

دفتر شورای امنیت ملی گفته، دولت تا به امروز ٢٧١٠ زندانى طالب را از بند آزاد کرده و اکنون فهرست زندانیانی كه طالبان رها كرده‌ اند، زیر بررسى‌ است.

تاکنون از آزادی زندانیان بیش‌تر از سوی دو طرف خبری نیست؛ آنچه که پیشرفت در آن گره‌گشای آغاز مذاکرات پنداشته می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل